Ktm 690 smc-r

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
SATAN! När jag var ute och körde en tur idag så tände sig FI Lampan.

Nån som vet vad det kan vara för fel?

Måste jag in med den på verkstad igen?

Testa med att ta loss batteripolen en stund för att se om den skulle slockna men det gjorde den inte därimot så dör den på tomgång efter det................
Känns som att jag fått tag i ett måndagsexemplar
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Nu har jag tomgång igen och FI lampan tänder sig efter en liten stunds körning. Har kollat upp felkoden och den blinkar för att: Temperatursensor/Insugningsluft För låg/hög ingångsignal.

Vad ska jag göra då? lämna in den eller räcker det att byta sensorn själv? Vill inte gärna ha den inne på verkstad i flera veckor igen
 

Snowman89

Guest
Nu har jag tomgång igen och FI lampan tänder sig efter en liten stunds körning. Har kollat upp felkoden och den blinkar för att: Temperatursensor/Insugningsluft För låg/hög ingångsignal.

Vad ska jag göra då? lämna in den eller räcker det att byta sensorn själv? Vill inte gärna ha den inne på verkstad i flera veckor igen
Börja med att kolla efter kabelbrott alt om kontakten lossnat från givaren.
Givaren bör sitta på vänster sida, på undersidan av luftburken.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Har en 660 SMC som jag är oerhört nöjd med men saknar lite extra pulver på rakorna vid bankörning. Hur är 690 SMC-R att köra jämfört med 660 SMC?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Tittar man på bilder så sitter det skjutspinnar på endel och andra inte, nu kollar jag mest på enduromodellen men verkar vara samma på smc, varför, är det extratillbehör?
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
Det här med att låta hojen stå på tomgång i 15 min för att ställa in ecu å tomgång osv?!....hur länge brukar ni låta hojen stå å varva i vanligt fall? Jag brukar pilla på gasen ganska snabbt efter start...tänkte om de sabbar min 15min idle nu?

Edit - lulligt skrivet, hoppas någon förstår.
 

Snowman89

Guest
Det här med att låta hojen stå på tomgång i 15 min för att ställa in ecu å tomgång osv?!....hur länge brukar ni låta hojen stå å varva i vanligt fall? Jag brukar pilla på gasen ganska snabbt efter start...tänkte om de sabbar min 15min idle nu?

Edit - lulligt skrivet, hoppas någon förstår.

När du kör 15min kalibreringen så ska hojen vara helt kall och du ska inte röra gasen. Rör du gasen så kan du stänga av hojen och vänta tills den är helt kall igen och göra om proceduren.
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
När du kör 15min kalibreringen så ska hojen vara helt kall och du ska inte röra gasen. Rör du gasen så kan du stänga av hojen och vänta tills den är helt kall igen och göra om proceduren.

Aa den biten e avklarad. Nu undrar jag bara hur ni gör i vanliga fall? Starta motorn å sen..? Brappa iväg dirr? Låter stå orörd 1 min? Ger lite gas osv tills motorn e varm? Vill inte fucka den nuvarande kalibreringen.
Tack för svar btw.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
jag gör alltid så att jag startar hojen först, och sen tar jag på mig skyddsutrustningen.
när det är klart är hojen i rätt temp. har inte mer bråttom än så.
bättre o låta den bli riktigt varm först. spar nog mer på motorn.... eller så är det jag
som är för petig?
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Aa den biten e avklarad. Nu undrar jag bara hur ni gör i vanliga fall? Starta motorn å sen..? Brappa iväg dirr? Låter stå orörd 1 min? Ger lite gas osv tills motorn e varm? Vill inte fucka den nuvarande kalibreringen.
Tack för svar btw.

Tror inte det spelar någon roll för kalibreringen även om varmkörning väl alltid är att föredra innan man öser på.

Själv har jag oftast för dålig tidsplanering så det är fullt ös direkt från start oavsett kall eller varm motor.
 

Snowman89

Guest
Aa den biten e avklarad. Nu undrar jag bara hur ni gör i vanliga fall? Starta motorn å sen..? Brappa iväg dirr? Låter stå orörd 1 min? Ger lite gas osv tills motorn e varm? Vill inte fucka den nuvarande kalibreringen.
Tack för svar btw.

Jaha nä du kommer inte "fucka" den nuvarande kalibreringen oavsett hur du gör :)

Jag brukar oftast starta hojen medans jag drar på mig alla skydd och kläder. Sen har jag ändå en transportsträcka jag måste åka så hojen blir varm innan jag börjar vrida på rejält :)
 

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Ringde och bokade års service till mim smc idag blev ganska ställd när jag fick svar att den gick på 3500kr frågade varför det skilde 1400 mellan en 100 mila service och års service. Fick svaret 100 mila är bara olja o filter och års s, filter olja och ventilkoll!. Tydligen är det ventilkoll på 1000mil eller en gång/år det som kommer först. Alltså borde 1000 mila servicen liga runt 3500 nu för tiden :)
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Ringde och bokade års service till mim smc idag blev ganska ställd när jag fick svar att den gick på 3500kr frågade varför det skilde 1400 mellan en 100 mila service och års service. Fick svaret 100 mila är bara olja o filter och års s, filter olja och ventilkoll!. Tydligen är det ventilkoll på 1000mil eller en gång/år det som kommer först. Alltså borde 1000 mila servicen liga runt 3500 nu för tiden :)

Stämmer nog ganska bra, 3500kr är ganska vettigt pris med ventilspels kontroll. Claessons eller Jonte engdahl?
 

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Stämmer nog ganska bra, 3500kr är ganska vettigt pris med ventilspels kontroll. Claessons eller Jonte engdahl?

Ringde till båda för att vara säker ingen av dom tyckte det var lönt att göra ventilkoll på min har gått 260 mil. Detta måste vara något dom ändrat för i år!. Min gamla smc var det olja filter på års servicen och på 100 500 och till 1000 var det ventilkoll har för mig att dom skulle ha ca 6 k för en sådan service då!. Så saker och ting blir inte alltid sämre med åren :tummenupp
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Ringde till båda för att vara säker ingen av dom tyckte det var lönt att göra ventilkoll på min har gått 260 mil. Detta måste vara något dom ändrat för i år!. Min gamla smc var det olja filter på års servicen och på 100 500 och till 1000 var det ventilkoll har för mig att dom skulle ha ca 6 k för en sådan service då!. Så saker och ting blir inte alltid sämre med åren :tummenupp


Inte konstigt att man aldrig ser dig i byn! 260mil har jag kört från 1april till nu hehe
 

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Inte konstigt att man aldrig ser dig i byn! 260mil har jag kört från 1april till nu hehe

Har varit mil torka jag hämtade ut min i 1mars 2012! Fast du missade 35 roliga mil för ett par veckor sedan med Sjöbo gänget :yoparty fast vi har det på film så du kan se det en regnig dag:D hör av dig om du ska ut och åka
 

strulas

Medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
sjöbo
Hoj
690 smc-r 525 motard aprilia cbr 929
var är filmen :)
Har varit mil torka jag hämtade ut min i 1mars 2012! Fast du missade 35 roliga mil för ett par veckor sedan med Sjöbo gänget :yoparty fast vi har det på film så du kan se det en regnig dag:D hör av dig om du ska ut och åka
 

Migesson

Guest
Var ute 10 mil med min idag :) Fy för in i helvete vad den går ;) Helt sjukt när man gasar satan på kurviga vägar :smasha Ska lämna min på årsservicen/ 1000 mil på Jonte's kostar 3500kr.
Blev en körning i Söndes på Sturup Raceway :tungan Sjukt kul :fyllisar
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top