KTM 690 Smc 2008

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Kollegor, vänner och SMC åkare.....

Jag behöver lite info, och kan inte ta mig ut till garaget.

Är det någon som har följande info i huvudet:
  • Vilken hylsa är det för att lossa framhjulsaxlen?
  • Vilken hylsa är det för att lossa bakhjulsaxeln?
  • Vilken torx är det för att lossa bultarna till bromsoket fram?

Överös mig med info nu!

Tack!
P
 

Mange200

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 smc
Jag tycker jag fått en väldigt ojämn tomgång på hojen efter första servicen + montering av akkra och nya mappen. När hojen står på tomgång pendlar varvtalet mellan 1500 och 2500 varv, när man sedan rör gasen så sjunker varvtalet till ca 500 varv och det låter som hojen nästan ska dö för att sedan stiga och hoppa mellan 1500-2500 varv.
Detta har ju medfört att hojen dött under inbromsning med kopplingen inne ett par gånger.
Någon mer som märkt av detta?

Hej hej!! Vet inte o du råkat ut för samma problem som jag fick när jag mappa om min hoj och bytte till akra. För sista mappen som akra har gjort trasslar. Så jag fick åka tillbaka o lägga in den lite äldre mappen från 2010. Då försvann problemet med att den stannade under inbromsning mot ett rödljus tillex. Min handlare har även vart i kontakt med KTM själv. O dom är medvetna om problemet.
Men sen när jag slapp detta problem så tyckte jag ändå att den ryckte mycket o pendlade i varv under åkning. Men då uppdaterad vi till en annan mapp. Finns typ två olika mappar i hojen som styr olika saker? Då äntligen så gick min hoj bra :) Hoppas detta. Kan vara till någon nytta? Jo detta gjorde jag om förra helgen så det är färskt;-)

//Mange
 

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Ort
Örebro
Hoj
-01 GSXR 1000
Hej hej!! Vet inte o du råkat ut för samma problem som jag fick när jag mappa om min hoj och bytte till akra. För sista mappen som akra har gjort trasslar. Så jag fick åka tillbaka o lägga in den lite äldre mappen från 2010. Då försvann problemet med att den stannade under inbromsning mot ett rödljus tillex. Min handlare har även vart i kontakt med KTM själv. O dom är medvetna om problemet.
Men sen när jag slapp detta problem så tyckte jag ändå att den ryckte mycket o pendlade i varv under åkning. Men då uppdaterad vi till en annan mapp. Finns typ två olika mappar i hojen som styr olika saker? Då äntligen så gick min hoj bra :) Hoppas detta. Kan vara till någon nytta? Jo detta gjorde jag om förra helgen så det är färskt;-)

//Mange

Vad kostade det för dig att mappa? Gud vad jag tjatar om priser har jag märkt! :)

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Jag behöver lite info, och kan inte ta mig ut till garaget.

Är det någon som har följande info i huvudet:
  • Vilken hylsa är det för att lossa framhjulsaxlen?
  • Vilken hylsa är det för att lossa bakhjulsaxeln?
  • Vilken torx är det för att lossa bultarna till bromsoket fram?

Överös mig med info nu!

Tack!
P

Bumpar mig själv lite!

ingen som vet?
/P
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
1500+ börjar de bli lite men servar du den som du ska och sköter den så rullar den många mil till:tummenupp

vad grundar du det på?

Är det inte viktigare hur den körts, skötts, servats etc?
Varför skulle 1500 vara nått slags gräns?

Sent from my X10i using Tapatalk
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
vad grundar du det på?

Är det inte viktigare hur den körts, skötts, servats etc?
Varför skulle 1500 vara nått slags gräns?

Sent from my X10i using Tapatalk

Jag anser också ovanstående faktorer viktiga. Att man byter olja med täta intervaller, inte kör med låg oljenivå. Inte alltid ligger på maxvarv osv.

Min egen har 200 mils intervall och jag ser alltid till att oljan ligger på rätt nivå!
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
har uppkörning på inte alltför länge, och har en -10 med fixad bakdel, dvs ingen skyltbelysning.. kommer dom skicka hem mig pga detta tror ni om allt annat är schysst?
eller har ni något tips på hur man kan göra nån enkel belysning? läste nånstans att nån pratade om att göra hål under baklyset så det skulle lysa vitt neråt lite, funkar detta?
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
vad grundar du det på?

Är det inte viktigare hur den körts, skötts, servats etc?
Varför skulle 1500 vara nått slags gräns?

Sent from my X10i using Tapatalk

Givetvis som du säger 1500+ är ingen magisk gräns:huvet utan grundas på andra aspekter
 

Landstrom

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Boden
Hoj
2011 ktm 690 smc
var ju någon som tagit isär sin motor efter 1500mil på bana och tänkte den var i behov av renovering, men den såg som ny ut vilket även kontrollmätningar visade, tror det var här på forumet jag läste detta nånstans..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Men hur många kör egentligen på ett sätt så att MCn behåller en lång livslängd?

Jag gör det.
Jag lagar inte saker som inte är trasiga.
Jag plågar motorer, men pysslar om dem, vårdar dock inte ihjäl dem.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
har uppkörning på inte alltför länge, och har en -10 med fixad bakdel, dvs ingen skyltbelysning.. kommer dom skicka hem mig pga detta tror ni om allt annat är schysst?
eller har ni något tips på hur man kan göra nån enkel belysning? läste nånstans att nån pratade om att göra hål under baklyset så det skulle lysa vitt neråt lite, funkar detta?

Polarn körde upp på min hoj i tisdags. Akra, Xenon, ingen nummerplåtsbelysning.
Han fick med sig en behörighet till därifrån. :)
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Då har man lämnat 690-träsket för denna gången men jag är helt övertygad om att jag kommer att glida runt på en 690 SMC igen i framtiden, bättre motard får man leta efter om man både vill busa, köra i skogen och åka lite längre sträckor:tummenupp
 

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Ort
11XXX
Hoj
säxsäxsti
Någon som kan svara på detta ?

Har införskaffat en sprillans ny 690 smc 2011.

Den är inkörd och akra slip-on och mappning gjord.

Testade för skojs skull att plocka bort luftburken helt och endast låta filtret sitta kvar.

Jag tyckte hojen gick betydligt bättre på låga varv, mer vrid i den helt enkelt.

Har läst lite på engelska forum, och det verkar vara delade meningar med att köra utan luftburk, (öppet).

Vissa säger att den kommer gå för snålt och bli för varm.
Andra säger , att det bara är köra och se glad ut.

Vad har ni andra för erfarenheter och åsikter?
Kan jag modda luftburken så hojen får mer luft.
eller krävs det någon annan form av map för detta ?
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top