KTM 690 Smc 2008

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Skulle vara skönt om man kunde få lite mindre av/på känsla på låga varv, men frågan är om det är värt 7k? Well, snart är det ju skatteåterbäringsdags så :D

Håller med dig! Varit nära överslag ett par gånger på 1:an och 2:ans växel på grund av rycken :näsblod
 

Mange200

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 smc
Tryck på startknappen. Låt gå i 15 min utan att röra gasen. Stäng av med nyckel - klart.


så det räcker att den står o går alldeles själv på tomgång?
Låter ju väldigt enkelt o bra.
Bara starta sen stänga av utan att röra gasen då såklart;-)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tryck på startknappen. Låt gå i 15 min utan att röra gasen. Stäng av med nyckel - klart.



så det räcker att den står o går alldeles själv på tomgång?
Låter ju väldigt enkelt o bra.
Bara starta sen stänga av utan att röra gasen då såklart;-)

Precis så, hoppas det tar udden av det värsta :tummenupp

Skulle aldrig köra så långt innan oljebyte........:gnissla:gnissla:gnissla:gnissla

Samma här. Har blivit 200 mil mellan! Men ska man följa serviceboken så ska årsservice också göras och då blir oljebytesintervallet tätare.
 
Last edited:

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
kör max 250mil sen filter+olje byte lagom tycker jag betydligt mer åka än jag hade när jag körde husaberg :)
 

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Ort
Örebro
Hoj
-01 GSXR 1000
Någon som hunnit testa Tuneecu? Från 1.9 har dom stöd för 690.
Gör en kabel och jacka upp mot hojen. Stödet för 690 är rätt nytt så några roliga mappar ser inte ut att ha dykt upp än.

http://www.tomhamburg.net/TuneECU_En/index.html

Moddan ramlade över det här!

Hur fan vet man vad dom olika mapparna gör för skillnad? det är ju bara massa filnamn. Jag fattar inte riktigt detta med tuneboy, teneecu osv. Att man ändrar luft/ bränslemängd och tändning fattar jag men inte hur man ska veta vad man sysslar med :va
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Tuneboy,Powercommander,Teneecu

Tror vi alla på gud? Inte jag iallafall.
Visst kan det göra skillnad men luftburk,slipon eller helsystem men gör knappast underverk även om det visst känns skillnad på hojen med dessa modifieringarna.

Jag tror man behöver gå in ännu djupare som tex cylinder bearbetning osv och har då ännu större nytta av ovan tillbehör för att få exakt rätt inställningar på bränslemängd osv.

Om minnet inte sviktar har jag läst nåt om någon som monterade dit en vanlig förgasare med munstycken och gjorde lite andra modifieringar och fick ut med bra kräm av hojen.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Tuneboy,Powercommander,Teneecu

Tror vi alla på gud? Inte jag iallafall.
Visst kan det göra skillnad men luftburk,slipon eller helsystem men gör knappast underverk även om det visst känns skillnad på hojen med dessa modifieringarna.

Jag tror man behöver gå in ännu djupare som tex cylinder bearbetning osv och har då ännu större nytta av ovan tillbehör för att få exakt rätt inställningar på bränslemängd osv.

Om minnet inte sviktar har jag läst nåt om någon som monterade dit en vanlig förgasare med munstycken och gjorde lite andra modifieringar och fick ut med bra kräm av hojen.

Jag har även läst på någon amerikansk sida att det ska finnas 680cc kit till 690n.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tuneboy,Powercommander,Teneecu

Tror vi alla på gud? Inte jag iallafall.
Visst kan det göra skillnad men luftburk,slipon eller helsystem men gör knappast underverk även om det visst känns skillnad på hojen med dessa modifieringarna.

Jag tror man behöver gå in ännu djupare som tex cylinder bearbetning osv och har då ännu större nytta av ovan tillbehör för att få exakt rätt inställningar på bränslemängd osv.

Om minnet inte sviktar har jag läst nåt om någon som monterade dit en vanlig förgasare med munstycken och gjorde lite andra modifieringar och fick ut med bra kräm av hojen.


Finns en fransman som plockat dit ecu och insprutspryttlar från ducati med 2 spridare utvöver portningsjobb och kam. 78 RWP

http://img175.imageshack.us/f/camsahft3qo3.jpg/

Länk till tråden finns här

http://www.ktmforum.co.uk/supermoto/25881-your-eyes-only.html

Tuneboy,Powercommander,Teneecu

Tror vi alla på gud? Inte jag iallafall.
Visst kan det göra skillnad men luftburk,slipon eller helsystem men gör knappast underverk även om det visst känns skillnad på hojen med dessa modifieringarna.

Jag tror man behöver gå in ännu djupare som tex cylinder bearbetning osv och har då ännu större nytta av ovan tillbehör för att få exakt rätt inställningar på bränslemängd osv.

Om minnet inte sviktar har jag läst nåt om någon som monterade dit en vanlig förgasare med munstycken och gjorde lite andra modifieringar och fick ut med bra kräm av hojen.

Nåja, du har rätt i viss mån. Samtidigt vet vi att akra mappen inte är perfekt på något sätt.
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Finns en fransman som plockat dit ecu och insprutspryttlar från ducati med 2 spridare utvöver portningsjobb och kam. 78 RWP

http://img175.imageshack.us/f/camsahft3qo3.jpg/

Länk till tråden finns här

http://www.ktmforum.co.uk/supermoto/25881-your-eyes-only.html



Nåja, du har rätt i viss mån. Samtidigt vet vi att akra mappen inte är perfekt på något sätt.

Nu börjar det likna nåt.
Hade varit trevligt men endel kr att hosta upp för modifieringarna.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Det verkar inte trevligt alls :p Då får du ju lika korta service-intervaller som en annan :p
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Om minnet inte sviktar har jag läst nåt om någon som monterade dit en vanlig förgasare med munstycken och gjorde lite andra modifieringar och fick ut med bra kräm av hojen.

Kapten Berglund hade förgasare på sin 690 när han körde Paris-Dakar. Det var tydligen enklare att bestycka den rätt med förgasare i stället för insprutning.

Fråga; Ni som garantibytt instrument på era -08-09, ändrades mätarställningen till 0 med bytet eller lagrades ställningen i ECU:n på något sätt? Jag undrar för jag fick tillbaka mina ECU:er efter Akra-mapping och plötslig så har hojen gått 5 mil mer än när jag tog bort dem!
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Kapten Berglund hade förgasare på sin 690 när han körde Paris-Dakar. Det var tydligen enklare att bestycka den rätt med förgasare i stället för insprutning.

Fråga; Ni som garantibytt instrument på era -08-09, ändrades mätarställningen till 0 med bytet eller lagrades ställningen i ECU:n på något sätt? Jag undrar för jag fick tillbaka mina ECU:er efter Akra-mapping och plötslig så har hojen gått 5 mil mer än när jag tog bort dem!


Jag har bytt 2 gånger. Dom läser av dina mil innan dom beställer en ny mätare, så lägger dom in samma mil på den nya. Jag har faktiskt problen med 2010:ans mätare oxå = Fukt. Otroligt men sant :näsblod
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Jag har bytt 2 gånger. Dom läser av dina mil innan dom beställer en ny mätare, så lägger dom in samma mil på den nya. Jag har faktiskt problen med 2010:ans mätare oxå = Fukt. Otroligt men sant :näsblod

Jo handlarn jag köpte hojen av sa likadant, vid garantibyte måste ägaren fota mätarinställningen och bifoga kortet med den kassa mätaren. Men i mitt fall stod mätaren på 85 km när jag plockade bort EFI och FI. När mappningen var klart och jag monterade enheterna stod mätaren på 133 km.:confused: Frugan måste smygkört hojen i 5 mil,,, med motorn avstängd.
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top