KTM 690 Smc 2008

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Tyvärr så verkar den bli såld i helgen.. han blev lovad handpenning ikväll.
Typiskt! Kommer aldrig hitta en så, för mej, perfekt moddad hoj igen på blocket.. aja! Kanske ska kolla på HM istället då. Eller aprilia 550.. Nån som kört den? Hur kul är den i förhållande till KTMs leksaker?

Issue


Sxv 550 är grym kan jag lova. Det skall väl vara ca 20 hästar mer än smc med lägre vikt.
Men så är det ju en race hoj också. Men jag tycker den passar bra på gatan ändå. Kul har man :) Håller bra verkar dom göra också. Dock blir det ju lite mer oljebyten, men det är det nog värt.
Och mitt bytesförslag jag mejlade kvarstår! :tummenupp
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Sxv 550 är grym kan jag lova. Det skall väl vara ca 20 hästar mer än smc med lägre vikt.
Men så är det ju en race hoj också. Men jag tycker den passar bra på gatan ändå. Kul har man :) Håller bra verkar dom göra också. Dock blir det ju lite mer oljebyten, men det är det nog värt.
Och mitt bytesförslag jag mejlade kvarstår! :tummenupp

Vad vill du byta till dig,en KTM ?
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Jag vill ha hans trimmade r6 =) Han får två hojar av mig.
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Efter lite om och men så kommer personen jag pratar med fram till att hon inte tror att det inte finns någon svart plast att köpa till SMC:en, men att plasten på SMR:en passar lika bra på SMC:en som på SMR:en:confused:

Jag vill ju inte att min hoj skall se ut som en anknäbb, då hade jag ist valt den från början.

Vart köpte ni eran plast ifrån, ni som har svart plast på era hojar:va


Kolla här

http://www.dirtbikebook.com/acatalog/LC4_MODEL_PLASTICS.html#alc4sidepanels
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Var inne på johans mc i Göteborg igår och skulle betsälla svart plast till hojen.
massa upprörd text...
Lugn och fin nu. Det är minst sagt STOR skillnad på en 450SMR och en 690SMR, du har nog helt enkelt masuppfittat vilken av dem det handlar om.

För ett coolt utseende kan du rota fram om framstänka från 950SE eller 990SMR kanske finns i svart. Kanske även 690Enduro eller 690Enduro R
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Lugn och fin nu. Det är minst sagt STOR skillnad på en 450SMR och en 690SMR, du har nog helt enkelt masuppfittat vilken av dem det handlar om.

För ett coolt utseende kan du rota fram om framstänka från 950SE eller 990SMR kanske finns i svart. Kanske även 690Enduro eller 690Enduro R

Jaha, tänkte ju på anknäben (690 SMR):D

Vilka missförstånd det kan bli:fyllisar

Får se när jag får grejorna om några veckor hur det blir, verkar ju bli riktigt sjysst trotts allt:tummenupp :yoparty
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jaha, tänkte ju på anknäben (690 SMR):D

Vilka missförstånd det kan bli:fyllisar

Får se när jag får grejorna om några veckor hur det blir, verkar ju bli riktigt sjysst trotts allt:tummenupp :yoparty

Hehe, snacka om spänd väntan. Jag har en brevbomb att vänta antar jag om det blir en anknäbb du får hem :gnissla

När min 690SM ska gå med ljus och skylt blir det nog lyse från en 690SMC eller nån 950/990. Detta tillsammans med framstänka från en 690Duke tror jag blir t-t-t-t-t-toppen :)
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Var inne på johans mc i Göteborg igår och skulle betsälla svart plast till hojen.

Kollade på kvittit idag och ser att det står FENDER FRONT SMR (SMR, hojen som ser ut som en anka i fronten).

Ringer upp johans mc för att kolla så att jag inte har fått fel framskärm i min beställning.

Efter lite om och men så kommer personen jag pratar med fram till att hon inte tror att det inte finns någon svart plast att köpa till SMC:en, men att plasten på SMR:en passar lika bra på SMC:en som på SMR:en:confused:

Jag vill ju inte att min hoj skall se ut som en anknäbb, då hade jag ist valt den från början.

Vart köpte ni eran plast ifrån, ni som har svart plast på era hojar:va

Är inte det integrerad skärm i framlampan på SMR?

Art nr till SMC ska vara 7730821000030.
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
mappning

Tjena, behöver man "mappa" om cykeln om man sätter dit ett slipon? Har hört om andra som "mappat" vid byte till helsystem. Är det så att"mappning" utförs för att ändra förhållandet luft/bränsle/tändning mm så att det passar ett öppnare/mer tillslutet avgassystem för att cykeln ska fungera bäst???

Fråga två är om någon vet var eller vem säljer slipons av andra märken än acra till 690? :fyllisar
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Tjena, behöver man "mappa" om cykeln om man sätter dit ett slipon? Har hört om andra som "mappat" vid byte till helsystem. Är det så att"mappning" utförs för att ändra förhållandet luft/bränsle/tändning mm så att det passar ett öppnare/mer tillslutet avgassystem för att cykeln ska fungera bäst???

Fråga två är om någon vet var eller vem säljer slipons av andra märken än acra till 690? :fyllisar

Tydligen är det inte nödvändigt att mappa om när man byter till slipon men rekommenderas stod det på mitt papper som följde med sliponet.
Gör du sen ännu mer ändringar typ luftburken så är det rekommenderat att mappa om då du ändrar förbränning.(stod nåt sånt)
Jag mappa om hojen men kände mig något lurad,de tog hutlösa 1200 kr för en mappning och det var hos en välkänd KTM försäljare.
Klart orsaken kan vara att jag varken köpt hoj eller slipon där och då blir det ett annat pris.
Blev inte mäkta imponerad och hojen kändes som den gick lika bra innan mappningen.
Provade öppna luftburken-kör utan luftburkslocket och det var då man märkte skillnaden bättre.
Dock går hojen bättre med byte av orginal sliponet till eftermarknads då katen försvinner och hojen andas bättre.

Fick förklaringen av handlarn att ett helsystem gör inte på sig mycket bättre och det var sliponet som gjorde det lill extra.Alltså kanske inte värt de tusen extra ett helsystem kostar om du inte jagar vikt och vill spara nåt enstaka kilo.
Är väl nåt inlägg längre bak i denna tråden då någon testat två hojar mot varandra - slipon vs helsystem och där var ingen skillnad på draget.

Och sen för att få en ännu trevligare hoj - upplevs som trimkänsla - dreva ner ett kugg fram.
Och så upplever jag även att hojen bara går bättre och bättre efter nån 100 mil,allt sliter till sig och ger mer kanske.

Jag är iallafall nöjd med hojen och blir det ännu mer för varje miltal som avverkas på sadeln :tummenupp
Sjukt kul och trevlig hoj även om jag bekänner att jag inte kör på bakhjulet inte riktigt min grej efter en o annan tidigare olycka på sporthoj.
Men på favorit slingorna går det undan.
 
Last edited:

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
Tydligen är det inte nödvändigt att mappa om när man byter till slipon men rekommenderas stod det på mitt papper som följde med sliponet.
Massa text


Oj det var dyrt, men körde de hojen i bänk då eller behövs det inte???

En annan sak, vad är rimligt att pruta på köp av ny motorcykel av en handlare eller vilken prutmån har dem. Är 10% av köpesumman för mycket att pruta? Säg 85 för hojen 4 för ett slipon, går det med halvvassa prutkunskaper att få ned till 80? Jag förstår att olika handlare säkert har olika marginaler men vad kan vara medlet?:gnissla
 

Coffe2

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2008
Ort
kalmar
Hoj
Yamaha YZF R1 2007
kan säga att jag skulle ha mappat om hojen om jag vore du, dom tog fram den mappen till 690 för att de finns risk för motorskador om du byte slipon utan att mappa. De e ju inte så att de e märkbart men i längden tar de stryk
får du mer fritt flås så kräver motorn mer bränsle, går varm om du inte gör det. lika så om du öppnar luftburken = mer luft men inte mer bränsle å då kan den gå för varmt me.
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
kan säga att jag skulle ha mappat om hojen om jag vore du, dom tog fram den mappen till 690 för att de finns risk för motorskador om du byte slipon utan att mappa. De e ju inte så att de e märkbart men i längden tar de stryk
får du mer fritt flås så kräver motorn mer bränsle, går varm om du inte gör det. lika så om du öppnar luftburken = mer luft men inte mer bränsle å då kan den gå för varmt me.

Det sitter väl en lambdasond på dom, och den ska väl kunna styra lite.
Men jag vet inte hur många procent den klarar att justera med bränsle
när man ökar effekten på motorn.
Borde väl kunna byta luftfilter utan att mappa, om det nu ger nån extra effekt :)
 

Coffe2

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2008
Ort
kalmar
Hoj
Yamaha YZF R1 2007
jo de sitter lamba på den men tydligen så räcker inte de den gör. visst kan man byta filter men du behöver ju ändå mer soppa för att få ut mer effekt. de jag menar e att om man öppna upp hela luftburken som många gör så räcker inte soppan till.
har prövat att köra med öppen burk men känns som att den får för lite soppa på låga varv å lite klent över hela registret.
jag utsätter inte min hoj för de i onödan :tummenupp











Det sitter väl en lambdasond på dom, och den ska väl kunna styra lite.
Men jag vet inte hur många procent den klarar att justera med bränsle
när man ökar effekten på motorn.
Borde väl kunna byta luftfilter utan att mappa, om det nu ger nån extra effekt :)
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
jo de sitter lamba på den men tydligen så räcker inte de den gör. visst kan man byta filter men du behöver ju ändå mer soppa för att få ut mer effekt. de jag menar e att om man öppna upp hela luftburken som många gör så räcker inte soppan till.
har prövat att köra med öppen burk men känns som att den får för lite soppa på låga varv å lite klent över hela registret.
jag utsätter inte min hoj för de i onödan :tummenupp

Så sant, man vill ju inte ha motorhaveri! Men det är väl bara att hoppas att det kommer en mapp som gör att man kan ha "racefilter/öppen burk" utan att man smälter kolv eller ventiler.

Kan ju vara kul att byta avgassystem, men jag vågar nog inte det här i Norge när allt är så satans dyrt om man åker fast och tex katten är borta :huvet
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Lambdasond signalen kopplas bort och jobbar inte när man mappar om hojen.Den förklaringen fick jag hos handlarn. Om det sedan är så i verkligheten kan ja inte svara på men troligen,vet ej om Akrapovic helsystemet har nån hålöppning för lambdasonden? Om inte så plockas denna bort och fyller ingen funktion efter mappning.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top