Ktm 640

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Last edited:

thin cat

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
halmstad
Hoj
zx 12 r
Hej, kör en duke 2, när jag kommer upp i över 120 känns det som om den ska börja wobbla...nån som haft liknande problem o hittat en lösning?? Framdäcket är slitet men lagligt..inte platt utan mer "toppigt"...tacksam för hjälp.

Jag har en fin 640...letar sporthoj (igen)..
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
fan nu har det börja läcka ner kylarvatten i oljan.. tror att det är från vattenpumpen och inte topplockspackningen som är dålig. Därför planerar jag att antingen köpa helt ny eller renorvera den gamla vattenpumpen men jag har aldrig haft av ventilkåpan förut vilket gör att man är lite nervös för att göra detta själv. Vill inte förstöra kammens inställningar eller något :död

Behöver man hålla på med kamkedjespännaren eller kamkedjan något för att få av vattenpumpen eller räcker det med att ställa kolven i Ö.D/TDC och sedan lirka av den? Såg ut som den satt fast i en skåra på kamdrevet typ.

Något jag ska akta mig för, vara nog med och borde kolla slitage på när jag har bort ventilkåpan?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
fan nu har det börja läcka ner kylarvatten i oljan.. tror att det är från vattenpumpen och inte topplockspackningen som är dålig. Därför planerar jag att antingen köpa helt ny eller renorvera den gamla vattenpumpen men jag har aldrig haft av ventilkåpan förut vilket gör att man är lite nervös för att göra detta själv. Vill inte förstöra kammens inställningar eller något :död

Behöver man hålla på med kamkedjespännaren eller kamkedjan något för att få av vattenpumpen eller räcker det med att ställa kolven i Ö.D/TDC och sedan lirka av den? Såg ut som den satt fast i en skåra på kamdrevet typ.

Något jag ska akta mig för, vara nog med och borde kolla slitage på när jag har bort ventilkåpan?

Den går att lirka ur.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Japp. Samt att jag även köpte bak samtidigt.

Jag slängde i dom idag samt drog igenom ny b-tema 5.1 vätska både fram o bak. Biltema beläggen hade mindre yta samt att dom inte var lika tjocka så jag tvivlar på att dom är bättre, men dom är säkert värda sina 99kr :).

Goldfren beläggen var lila aktiga istället för kopparfärgade som innan. Kan det tyda på överhettning eller är det normalt tro?

Edit: B-temabeläggen tar sämre än goldfren och låter som en trumpet...
 
Last edited:

Tomteman

The cake is a lie
Gick med
29 Feb 2008
Ort
göteborg
Hoj
KTM 690 -11
Jag får inte min auto decomp att funka. Har testat med 2 olika orginal och 1 trimkam. Men motorn går inte runt utan manuel decomp inte ens med starthjälp. Några bra tips?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Den går att lirka ur.

Arå vattenpumpen såg förjävlig ut innuti och utanpå, det trängde också igenom vatten från den. Får vänta på att renorveringsdelarna kommer på posten till den nu så tänkte småfixa med andra saker man kan göra medan ventilkåpan är av.

Läste på advrider att man borde kolla spelet på ventilarmarna också. I mina går tydligen 0,50mm bladmåttet in så får peta i lite fler kopparringar antagligen.. men hur får man ur axeln som håller i armarna? Antar att den ska pressas ut men hur?
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
Tips tack!

Har någon ett bra tips på hur man smidigt plockar bort förgasaren (BST40) på en Duke 2:a? Jag har haft bort gasaren en gång tidigare men fick ta i rätt ordentligt för att få loss den. Då pressade jag förgasaren så långt bak jag kunde och krängde sedan bort insugningsgummit. Detta var garanterat inte det smidigaste sättet. Jag ska byta lågfartsmunstycke till 47.5...
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Har någon ett bra tips på hur man smidigt plockar bort förgasaren (BST40) på en Duke 2:a? Jag har haft bort gasaren en gång tidigare men fick ta i rätt ordentligt för att få loss den. Då pressade jag förgasaren så långt bak jag kunde och krängde sedan bort insugningsgummit. Detta var garanterat inte det smidigaste sättet. Jag ska byta lågfartsmunstycke till 47.5...

lossa på koppen i botten bara. så slipper du ha loss förgasaren. kan tyckas smidigare i vissa lägen

på hsr´ en så kan jag byta munstycken genom att skruva bort dräneringspluggen . går det på bst40:an. ?

annars så är det som sagt smidigt att ta bort hela flotörkoppen
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Finns det någon "komfortsadel" att köpa till 640n?
Efter ca 20mil så vill man inte ens titta på hojen. Och stå är inget alternativ ibland.
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Finns det någon "komfortsadel" att köpa till 640n?
Efter ca 20mil så vill man inte ens titta på hojen. Och stå är inget alternativ ibland.

Jag har ERGO SEAT till min. Funkar väl liiite bättre men inte nån enorm skillnad, man är inte lika bortdomnad i baken som i händer o fötter efter 10 mil OFRIVILLIG E4 =(
 

Maffa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2004, KTM, 640 LC4
Hej!

Är det någon som vet vart jag får tag på en reparationshandbok till en 640 -04?
 

Maffa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2004, KTM, 640 LC4
Tack! Dock så har bukten ifråga lite att erbjuda... Kan den köpas någonstans? Känner mig lite korkad, men jag hittar den inte.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top