KTM 550 Tracker

r Anders

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 550 Tracker
Nu är det dags att starta en byggtråd på mitt Supermono-projekt.

Jag har tidigare tröskat runt på div bandagar med min gamla blå CBR600, men tröttnade på den mot slutet.
Målet med projektet är att få ihop en hoj utan att lägga ner en massa pengar på lull lull, men det vet man ju inte förrän det är klart.
Har nyligen byggt klart en SuperSeven som kan ses på www.telesto.se

Kommer att utgå ifrån min KTM endurohoj och bygga om ramen genom att flytta ner och vinkla om styrhuvudet. Det innebär att endast övre och främre ramrören kommer att ändras. Jag vill även behålla identiteten på hojen så den kan reggas som ombyggd. Målet är att Supermonon kommer att likna bild 2.

Presstopp, Oktober 2011. Ibland blir det inte som planerat och så är fallet just nu. Planen var att bygga en Supermono men då jag inte fick till det rätta stuket så kommer det att bli en Tracker istället. Det är lite nya bilder längre ner.
 

Bifogat

  • Bild 067mini.jpg
    Bild 067mini.jpg
    170.6 KB · Visningar: 559
  • supermono1.jpg
    supermono1.jpg
    131.4 KB · Visningar: 1,158
  • Bild 014mini.jpg
    Bild 014mini.jpg
    164.7 KB · Visningar: 322
Last edited:

r Anders

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 550 Tracker
Under hösten har jag samlat delar. Har köpt framgaffel och hjul från Aprilia RS125.
Jag har även byggt en ramjigg och fått 2 fixturer som är koniskt svarvade för att fixera styrhuvudet på ramjiggen.
Ett nytt stötdämparfäste är även tillverkat med utbytbara distanser för justerbar ridehight.
 

Bifogat

  • Bild 003mini.jpg
    Bild 003mini.jpg
    112.2 KB · Visningar: 336
  • Bild 004mini.jpg
    Bild 004mini.jpg
    167.6 KB · Visningar: 404
  • Bild 005mini.jpg
    Bild 005mini.jpg
    107.4 KB · Visningar: 366
  • Bild 006mini.jpg
    Bild 006mini.jpg
    103.2 KB · Visningar: 316
  • Bild 007mini.jpg
    Bild 007mini.jpg
    161.7 KB · Visningar: 392
Last edited:

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Vad kul! Kommer följa med spänning!
Håller på med något liknande själv, men vågar inte säga så mycket mer om det.. Går lite för långsamt för att jag ska vilja visa någonting själv än..

Lycka till!

/Jonas
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jefligt kul bygge !:tummenupp
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Låter riktigt skoj och hojen på bild 2 ser kalas ut.
Lycka till med bygget!

:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kul projekt men behöver du verkligen ändra ramen? Jag tänker att gaffelvinkeln bör ändå bli avsevärt brantare med mindre framhjul och kortare framgaffel.
Fast du vekar ju ska sänka bak också? Så då kanske det behövs.
 

r Anders

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 550 Tracker
Jag bedömer att det är nödvändigt att göra om ramen. Ordinarie gaffelvinkel är närmare 26 grader, jag ska ha 23 grader.
Har även köpt CromMolly-rör eftersom ramen är bygd i det. Kommer dock att låta en kompis med svetskompetens göra jobbet.

Här är en bild på stötdämparfästet med justering av ridehight. Den översta bulten är ordinarie stötdämparfästet och stötdämparen sitter i linje med den så att dämparen ska få jobba så bra som möjligt.
 

Bifogat

  • Bild 015mini.jpg
    Bild 015mini.jpg
    112.3 KB · Visningar: 437

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag bedömer att det är nödvändigt att göra om ramen. Ordinarie gaffelvinkel är närmare 26 grader, jag ska ha 23 grader.
Har även köpt CromMolly-rör eftersom ramen är bygd i det. Kommer dock att låta en kompis med svetskompetens göra jobbet.

Här är en bild på stötdämparfästet med justering av ridehight. Den översta bulten är ordinarie stötdämparfästet och stötdämparen sitter i linje med den så att dämparen ska få jobba så bra som möjligt.

Och vad blir gaffelvinkeln när du sänkt ner den till lämplig höjd i fram med en roadracegaffel och 17" hjul? Mindre än 26 i alla fall.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Och vad blir gaffelvinkeln när du sänkt ner den till lämplig höjd i fram med en roadracegaffel och 17" hjul? Mindre än 26 i alla fall.

Precis. Vi behövde inte ändra styrhuvudet då vi byggde en GP450 av en WR450.
Bytte till kortare bakstöt och fixade kortare (R6) framgafflar med 17"hjul så blev det rätt vinkel ändå. Cirkus 23,5-24. Har inte mätt så noga. Försprånget låg normalt också.
Vrider man ner huvudet så kommer det bli väldigt nervöst...

Dal-Mausen
 

r Anders

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 550 Tracker
Two stroke man, Rolle Rotax, Dal-Mausen, Nu börjar polletten trilla ner. Det är läge att sätta upp hojen i ramjiggen och börja mäta. Hoppas ni har rätt så jag slipper bygga om ramen, det skulle spara en massa byggtid.
 

r Anders

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 550 Tracker
Livet leker:)
Var ut i garaget och monterade gaffel och hjul för att mäta gaffelvinkel m.m.
Med lite justering av ridehight kommer jag att hamna väldigt nära 23 grader:tummenupp
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Livet leker:)
Var ut i garaget och monterade gaffel och hjul för att mäta gaffelvinkel m.m.
Med lite justering av ridehight kommer jag att hamna väldigt nära 23 grader:tummenupp

Precis! Vinkeln verkar lösa sig "automatiskt" på de flesta hojar där man gjort det här "typ 450GP" konvertering.. Men frågan som kommer sen är hur svingens vinkel blir? Om jag förstått rätt så ska den inte bli för "flack"=?

(sitter inte uppe mitt i nätterna och funderar på detta, utan jag bor helt enkelt i Kina..)
Är det okej om jag ställer lite frågor och så i din tråd, som kanske kan hjälpa båda lite? Jag har mitt projekt med mig här borta, men jag skulle ibland behöva lite mäthjälp och idé bollande då jag inte kan mäta själv på saker som står hemma i Sverige..
 

r Anders

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 550 Tracker
.. Men frågan som kommer sen är hur svingens vinkel blir? Om jag förstått rätt så ska den inte bli för "flack"=?

Är det okej om jag ställer lite frågor och så i din tråd, som kanske kan hjälpa båda lite?... och idé bollande...

Det stämmer att svingen blir rätt så flack, man bör kanske välja en gaffel som är lite längre så man får bra frigång under motorn & bra vinkel på svingen.
Jag kommer korta av svingen för att få en kortare hjulbas, får se hur det blir med vinkeln på svingen då, det blir nog en kompromiss.

Det fina med att göra en byggtråd är att man kan få & ge tips till varandra:tummenupp
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Det stämmer att svingen blir rätt så flack, man bör kanske välja en gaffel som är lite längre så man får bra frigång under motorn & bra vinkel på svingen.
Jag kommer korta av svingen för att få en kortare hjulbas, får se hur det blir med vinkeln på svingen då, det blir nog en kompromiss.

Det fina med att göra en byggtråd är att man kan få & ge tips till varandra:tummenupp

Precis, De som verkar ha fått till det bäst har förlängt en rr gaffel. alt. kortat av en Crossgaffel.
T.ex. så har Racetech gjort ett kit. Där man använder en kortad Crossgaffel & en annan styrkrona som ändrar försprånget i kronan väldigt markant. Och då använder standard stötdämpare och inte ändrar läget på den alls.

Jag har dock en gsxr600, typ 06-07 någonstans.. framgaffel jag håller på och passar in på en crf450 ram. (ny axel i styrkronan och ny övre del till styrkronan)

Någon som kan tala om för mig vad man får för ytterdiameter på ett typ 250R 160 bakdäck & 120 framdäck (17"). Jag kommer inte ihåg profilhöjderna. De är säkerligen olika beroende på tillverkare.. Men om någon har lite siffror att dela med sig av så skulle det hjälpa väldigt när jag passar in det här.

Haha, sant.. Men man lär ju fråga först i vilket fall.. :)
 

r Anders

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 550 Tracker
Det har inte hänt så mycket som jag ville under helgerna.
Har dock fått tag på en beggad Keihin FCR 41 förgasare och gashandtag med dubbla wirar, samt cliponstyren.
Har även fixat en jigg för att korta swingen, hjulbasen är för lång.
Förhoppningsvis kan jag åka och hämta upp ett sett med racekåpor under veckan.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top