KTM 525 mod-tråden

sebbe999

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525
Gokväll, hur många klick ska det va när kamkedjan är ny?? samt när bör man byta kedja
när man kollar klick och timmar??

/sebbe
 

axelsson_vpg

Guest
Mindre än 3 klick kvar ska man helst byta, ingen aning vilka timmar detta händer på. Tror de är 6 klick ny?
 

sebbe999

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525
Har för mig att jag läst någonstans att 4 klick = Ny kedja på 525:an??
Någon som kan bekräfta detta? :)
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Någon som har koll på lämplig bestyckning?

Har köpt ett leovince slipon och SXS fjädern till accpumpen. Kan 180/45 vara lämpligt kanske?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som har koll på lämplig bestyckning?

Har köpt ett leovince slipon och SXS fjädern till accpumpen. Kan 180/45 vara lämpligt kanske?

Att skriva ut munstycken utan att veta nål är totalt meningslöst. Npl och läge bitte!
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Nu låter den gött iaf! Går dock som ett paket kaffe. Får ägna en dag åt att ställa in fuggen. Får inget riktigt tryck i botten.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu låter den gött iaf! Går dock som ett paket kaffe. Får ägna en dag åt att ställa in fuggen. Får inget riktigt tryck i botten.

Att den går som ett paket kaffe är inte så konstigt. Skall man åka med "D"nål så är det större munstycken som gäller. De flesta KTM åker med "E" nålar....

O= Keihin nål
C/B= material
D= Huvudtaper
T= Sekundär
R= clipshöjd

Det som har störst påverkan av bokstäverna är huvudtapern och där är senare bokstav = mer soppa. D taper är bra för avgasvärden men de flesta som bestyckar om sätter i EKR eller EMP nålar.

Tidigare sålde jag bestyckningskit med specialnålar ala JD Jetting där man tar en E nål och ger den en dubbelsipning.
 

sebbe999

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525
Tänkte beställa ett par raisers och nya handtagsskydd till min 525:a -04 men ja har inte hojjen där jag är nu och måste veta om jag ska ha för 22 eller 28mm ?? va e det för mått på orginalstyret??
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tänkte beställa ett par raisers och nya handtagsskydd till min 525:a -04 men ja har inte hojjen där jag är nu och måste veta om jag ska ha för 22 eller 28mm ?? va e det för mått på orginalstyret??

Alla KTM har fatbar som original dvs 28mm.
 

sebbe999

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525
En fråga till boris, du har ingen koll på hur jag ska fixa min bakdämp? Den skruven längst ner på dämpen, vet inte om det är retur eller komp går inte ställa! finns inget stopp!
ska man ta bort dämpen och skruva bort den större tunna muttern som sitter runt "klick" skruven????
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du har ingen aning om va de kan va boris??

Har påven rolig hatt? Sover Dolly Parton på rygg?

Det är returen och det är jättevanligt att den fastnar om man inte sköter den ordentligt. Tyvärr är det inget du själv kan ordna utan det får ett företag som renoverar dämpare göra.

Du vann just att donera en slant till rädda barnen.
 

sluggo112

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
norr om norrort
Hoj
SXV 550, KTM 625, CR 250R
Jag sitter och funderar om man ska köpa sig en 525a ist för min 625a då den elnigt vad jag har förstått är ännu smidigare att slanga med och så men jag funderar lite angående utväxling och så

Vad kör ni för drevning på era 525or och vad är högsta "behagliga" transportfart och vad är toppfart om man verkligen drar ur den?
Det intressanta är ni som har bra drevning för bakhjulsåka
Sen vilka växlar går att dra upp den på bakhjulet då?

Min 625a toppar 160 om man verkligen pinar ur den och behaglig maxfart är ca 110-120
Då kan man utan problem dra upp den på bakhjulet på 4an och 5an går om man våldar

Och jag vill inte ha något som går långsammare då jag även åker ganska långa sträckor ibland

/jimmy
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag sitter och funderar om man ska köpa sig en 525a ist för min 625a då den elnigt vad jag har förstått är ännu smidigare att slanga med och så men jag funderar lite angående utväxling och så

Vad kör ni för drevning på era 525or och vad är högsta "behagliga" transportfart och vad är toppfart om man verkligen drar ur den?
Det intressanta är ni som har bra drevning för bakhjulsåka
Sen vilka växlar går att dra upp den på bakhjulet då?

Min 625a toppar 160 om man verkligen pinar ur den och behaglig maxfart är ca 110-120
Då kan man utan problem dra upp den på bakhjulet på 4an och 5an går om man våldar

Och jag vill inte ha något som går långsammare då jag även åker ganska långa sträckor ibland

/jimmy

Det låter inte som om du skall ha en 525
 

sluggo112

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
norr om norrort
Hoj
SXV 550, KTM 625, CR 250R
Syftar du på transportsträckor? Alltså vi snackar inga 20 mils resor men några mil iaf, och.min hojj jag har nu varvar rätt mkt men inte för mycket iaf :)
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Jag sitter och funderar om man ska köpa sig en 525a ist för min 625a då den elnigt vad jag har förstått är ännu smidigare att slanga med och så men jag funderar lite angående utväxling och så

Vad kör ni för drevning på era 525or och vad är högsta "behagliga" transportfart och vad är toppfart om man verkligen drar ur den?
Det intressanta är ni som har bra drevning för bakhjulsåka
Sen vilka växlar går att dra upp den på bakhjulet då?

Min 625a toppar 160 om man verkligen pinar ur den och behaglig maxfart är ca 110-120
Då kan man utan problem dra upp den på bakhjulet på 4an och 5an går om man våldar

Och jag vill inte ha något som går långsammare då jag även åker ganska långa sträckor ibland

/jimmy

Som sagt, 525 är inget för dig, den är jobbigare än 625 i högre hastigheter. Då märker man att kubiken gör skillnad.

Nåväl, lite info.
Jag kör en 525 EXC, polaren en 660, båda -06.
Körde tidigare 14-45-drev, toppfart 153 km/h.
Numera 14-50, toppfart okänd.

Våra hojar går ganska jämnt vid race, dock tog båda mc-kort förra våren så vi är knappast duktiga förare, men ibland vinner han, ibland jag, med små marginaler.
Men det är ju helt beroende på hur långt vi kör, uppåt 110 märks hans större motor ganska tydligt.

Min drar ca en dl mer per mil, pga att jag ligger på högre varv (ingen större, djupgående studie är gjord, så det kan diffa lite).
Min är även lite påställd och justerad på förgasaren enligt föregående ägare.

Både 14-45 och 14-50 funkar i övrigt bra, är nöjd med varvtalet på motorn vid 50, 70 och 90-100 vid "transport-körning".

Över 100 ligger jag sällan då jag tycker fartvinden blir för påtaglig.
Därför kan jag inte svara på hur den ligger i varvtal i 120, men blir det körning imorn kan jag känna och återkomma.

//via Tapatalk
 
Last edited:

sebbe999

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525
Jag kör med 14/48 och tycker det är lagom till det jag använder den till "slanga" :)
Åker jag lite längre sträckor 2-4 mil är lagom fart 90-100 utan problem!

Ang bakhjulsåkning tycker jag den är skit skön, brukar offtast koppla upp den på 3:an för att nå balanspunkten snabbare och sedan växla upp till 6:an, men det går lika bra att koppla upp den i 50-70 på 4:an!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top