KTM 450+ och Toppfarter!

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Hej SH, har suttit i flera dagar o funderar hur i helskotta en t.ex. sporthojs 125a kan toppa 150 när en KTM 450 toppar runt 150-160 den också?

Jag förstår att det är en sporthoj jag jämför med men iaf

450'n har trotsallt nästan 4 ggr så stor motor och "bara" dubbelt så många häst.

Kommer 450'n rent ut sagt Krossa en snabb 125a i ett race i acceleration eller kommer det bara skilja ett par sekunder.

Det jag egentligen undrar är, vad tusan gör resterande hästkrafter i 450'ns motor? Ligger dem o sover eller? :va

Kan säga att jag suttit o sökt på toppfart och dylikt men inte gjort mig något som helst klokare.

Vad toppar en KTM 450, 525, 660 grundat från era körerfarenheter ni som äger en sådan hojj?

Hjärtligt tacksam för svar på mina frågor

/W
 

_raffe_

Inte som alla andra
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Skattkärrs-getto
Hoj
ktm 640 bling bling edition
hmmmm.....om du tar typ en 125:a med ca 30-35 hästar en 2takt (lansväg) , offroad gör inga 150 de =). Så ligger det till , en 125:as frontarea med föraren är typ halva av en offroad-hoj, det är nr1. Sedan har vi utväxlingen, din 450 accar jämmt och finnt till ca 140 medans 125a är lägre växlad och är hur seg som hälst effer 100-110km/h men kan förtsätta att accelerera just för att luftmotståndet är klart lägre! Det med luftmotstånded förhåller sig nästan som en X upphöjd till 2 kurva!

summa summarum...om du flyttar din 450 motor till en 125(landsväg( chassi) med 125:ans utväxling så kan du lungt pressa den upp till ca 230km/h om du ligger på tanken =)
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
[/s
summa summarum...om du flyttar din 450 motor till en 125(landsväg( chassi) med 125:ans utväxling så kan du lungt pressa den upp till ca 230km/h om du ligger på tanken =)


Låter sjukt bra än så länge :p "oron" börjar avta mer o mer skulle jag tro, men de finns ju många bra skallar här på SH som kan sin sak.

Hoppas på fler svar gubbs, posta på :yoparty
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ehh vad spelar det för roll? Man köper ju inte en hoj efter hur snabbt den går rakt fram elelr det skulle jag aldrig göra.

Och för att svara på din fråga så.
Till 125:an ens kommer upp i toppfart så är 450 borta.
 

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Norr om stan...
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
Precis, med en Motard svänger man ifrån Sporthojarna... E ju så himla kul att steka ett gäng sporthojjar på "känd kurvig väg" ordentligt, för att sedan bli omåkt på efterföljande två filiga 90 väg... Där ligger man snällt i laglig hastighet när de steker om en i 260km/h +... Undrar om de tycker att de har "vunnit" då haha...
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
varför är du så toppfartsfixerad? :gnissla det är ingen hayaboosa turbo du vill ha..

o ja, du krossar en sporthojs 125 hur du än gör. dom gör 0-100 ca 6-7,5s..
 

maroxx

Guest
Det är klart man vill ha LITE toppfart ändå:p man vill iallafall ha högre topp än trimmade moppar (nu tog jag i, men iallafall)

toppfart på 150-160 räcker gott, men accet är minst lika viktigt om man kör i stan mellan rödljusen :D
 

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Kållered GBG
Hoj
Suzuki RMZ450
Såg på Transworld motocross en film om en firma som gjorde RR hoj av en KXF 450. Samma chassi, styrkrona fråb zx6r osv. Såg ut som en riktigt RR hoj. Tror nog den skottade på ganska friskt. Men någon info om topp fart eller dyligt såg jag inte .

Den var cool iallafall :yoparty
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Sant... borde inte vara några problem att få en 450 att göra 170. Om jag inte minns fel så låg vi strax under 200 km/h på Bevikscupen med 650 motarderna. Det va långa fina rakor på den tiden och många fina ras på motorer oxå för den delen. Enda banan man hade nytta av 200 cc mera. 450 hade inte en chans ut på rakorna.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
PIC_2796.jpg Min KTM 450 går nog att få upp i 230, kanske lite till. Angående motarder med större motorer så hänger man med ut ur böjarna men det brukar ta en stund innan man kommer förbi. Kåpan gör nytta på slutet av rakorna. Motorn är på 450cc, standard förutom portad topp. Cykeln vann Supermonocupen för fem år sedan med en lite mer taggad chaufför än jag, tror faktiskt att den fortfarande kan vinna cupen med rätt kusk.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ja, det är inte så stor skillnad som man skulle kunna tro. En högre utgångshastighet ur kurvan kompenserar rätt mycket för lite mindre motor. Men låg man före eller jämsides ut ur kurvan så va det hejdå för dom små. Varenda gång. :) Sen kom dom små ifatt när det började svänga igen. Kollar man på varvtider på dom banor vi tävlar på så vågar jag påstå att dom flesta är snabbare runt på en mindre hoj. Trots att den har lägre toppfart.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Referens:

Min fd SuperDuke, ca 120 häst gjorde ca 230.
Min fd CBR600RRm, ca 120 häst, gjorde snarare 260+.

Vikt spelar nästan ingen roll alls för toppfart, men aerodynamiken på motarder är som en dörr jämfört med en sporthoj. Inte bara frontarean som är betydligt större, turbulensen runt ben, motor och allt sånt påverkar också negativt.
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
När det var motardrejs på linköping låg de snabbaste precis under 200, den kan nog gå ännu fortare men bli lite slö... Ps kul att vi börjar debattera detta i en 5 år gammal tråd, trådskaparen har säkert redan träffat chey så han inte får åka hoj längre...
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
När det var motardrejs på linköping låg de snabbaste precis under 200, den kan nog gå ännu fortare men bli lite slö... Ps kul att vi börjar debattera detta i en 5 år gammal tråd, trådskaparen har säkert redan träffat chey så han inte får åka hoj längre...

Det är ju alltid kul med trådlyft ;) Tror inte Nextpeanut var med på noterna riktigt. Hans nick talar ju lite för det ;)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Allt handlar om aerodynamik.

Min zx6r gick från 260 till ca 230 när jag byggde om den till Cafefighter.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top