Ktm 450 -04 kopplar inte ur helt. Hjälp önskas!

ivah

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Gävle
Hoj
2008 Suzuki Hayabusa
Som topic, min skogsräser vill inte koppla ur helt.
Hojen: Ktm 450 Sxs 2004.

Någon som har erfarenhet av någonting som brukar jävlas på dessa?

*Har luftat (fyllt med spruta från slaven) och kopplingen känns bra.
*Använder hydralolja som rekomenderas och inte bromsvätska.
*Handtaget ganska bra utjusterat så jag har rejält spel att trycka med.
*Kör en olja anpassad för ktm.

Blir kanske ytterst lite bättre när jag kört oljan varm.

Lägger jag i 1an (med hojen avstängd) och drar in kopplingen så efter att jag dragit in handtaget ungefär hälften så kan jag rulla hojen framåt fast jag känner att det går tungt.
Men startar jag så rycker det till rejält i hojen och jag känner direkt att den vill driva framåt.
Supersvårt att hitta neutralläge när hojen står still.

Någon som har nån som helst aning om vad som kan vara fel?

Mycket tacksam för alla svar!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Troligtvis dags att lufta eller byta packningar i kopplingspumpen.

Har du mätt upp ditt kopplingspaket? Skeva stålskivor?
 

ivah

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Gävle
Hoj
2008 Suzuki Hayabusa
Troligtvis dags att lufta eller byta packningar i kopplingspumpen.

Har du mätt upp ditt kopplingspaket? Skeva stålskivor?

Tror inte det är luft då jag luftat livet ur mig. Och handtaget känns som det ska tycker ja. Möjligtvis packningar, men har haft isär både handtaget och slaven och alla packningar ser fräscha ut.

Hur mäter jag upp kopplingspaketet? :O Skivorna törs jag inte säga, svårt att se om de är skeva liksom. Är det bara att byta eller kan man slipa av dom lite på varje sida och se om de blir bättre?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tror inte det är luft då jag luftat livet ur mig. Och handtaget känns som det ska tycker ja. Möjligtvis packningar, men har haft isär både handtaget och slaven och alla packningar ser fräscha ut.

Hur mäter jag upp kopplingspaketet? :O Skivorna törs jag inte säga, svårt att se om de är skeva liksom. Är det bara att byta eller kan man slipa av dom lite på varje sida och se om de blir bättre?

Du mäter tjockleken på kopplingspaketet dvs lameller och stålskivor. Sedan tar du stålskivorna och lägger på något som är platt tex glas och ser om de är helt platta.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du kan även kolla om det hack i kopplingskorgen. Om det är det så slipa bort dem
 

ivah

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Gävle
Hoj
2008 Suzuki Hayabusa
Du mäter tjockleken på kopplingspaketet dvs lameller och stålskivor. Sedan tar du stålskivorna och lägger på något som är platt tex glas och ser om de är helt platta.

Kollade mellanskivorna och dom är som bananer så nya skivor är beställda :tummenupp
Borde vara det som är problemet så tack för hjälpen! :)
 

Eriksson..

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
grushålan
Hoj
ktm 530
Lånar tråden lite då jag också har ett kopplingsproblem men bara när den är kall, om jag startar den och lägger i 1an så dör den av rycket, får putta lite fart på den innan jag lägger i växeln så klarar den sig men när man har kört lite så är det inga som helst problem, men även om jag låter den stå och puttra tills den är varm så händer detta fenomen första gången man ska iväg. Är en 2008.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lånar tråden lite då jag också har ett kopplingsproblem men bara när den är kall, om jag startar den och lägger i 1an så dör den av rycket, får putta lite fart på den innan jag lägger i växeln så klarar den sig men när man har kört lite så är det inga som helst problem, men även om jag låter den stå och puttra tills den är varm så händer detta fenomen första gången man ska iväg. Är en 2008.

Det är kopplingslamellerna som klibbar. Helt normalt! Lider du mycket av det så byt oljemärke.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top