KTM 1290 Super Duke R

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Nu när jag (förhoppningsvis) hämtar `SD`n på Fredag 17/7.
Så funderar jag på Vad jag ska köra med/på för inställningar?.

Vad kör ni själva med på gata.
Stänger ni av TC samt Abs (bak) eller kör ni allt på.

För att köra på bakhjulet (som man självklart måste kunna) skall väl TC, vara avstängd?.

Har bara haft TC på min Bmw k13000 och där rörde jag aldrig något. =Touring :D.

Jo beställde en Dongle som visst ska komma ihåg senaste inställningarna.:va
Någon som har en sån och vet hur det funkar..
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Nu när jag (förhoppningsvis) hämtar `SD`n på Fredag 17/7.
Så funderar jag på Vad jag ska köra med/på för inställningar?.

Vad kör ni själva med på gata.
Stänger ni av TC samt Abs (bak) eller kör ni allt på.

För att köra på bakhjulet (som man självklart måste kunna) skall väl TC, vara avstängd?.

Har bara haft TC på min Bmw k13000 och där rörde jag aldrig något. =Touring :D.

Jo beställde en Dongle som visst ska komma ihåg senaste inställningarna.:va
Någon som har en sån och vet hur det funkar..

Tror jag kan svara för de flesta här, ja vi har också Dongeln:)
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Haha Djulle, vill du tillbaka;) tyvärr inte. Kommer inte ha råd när jag pluggar. Samt att 1290 är skönare än Tuonon;) min finns om du vill köpa, dina ex saker sitter på hojen;)


Ja, jag saknar 1290 alldeles för mycket. Det är en perfekt hoj helt enkelt. Lite drygt att man nu ska behöva samla ihop alla saker som man köpt tidigare men sålde :gråta. Jag vet nu i alla fall vad jag verkligen ska köpa och vad jag kan skippa.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
En liten fråga... Går/kan man reglera spelet på gashandtaget? Tycker det glappar o låter billigt :)
När man Ruckar på gashandtaget.. Eller är det bara att låta bli o pilla? :)
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Äntligen!

Hämtade min nya i måndags, körde in den hela dagen på tisdagen, hade 100-mila servicen på onsdagen och körde torsdag och fredag på Kinnekulle Ring. :D :näsblod :tummenupp :kär

DSC_0786.jpg

Jag körde 55 mil nästan i sträck på tisdagen och med powerparts sadeln kändes det riktigt bra, ingen öm bak alls. Stor skillnad mot originalsadeln som jag satte på inför Kinnekulle, tänkte att det är lättare att förflytta sig med original och det var nog rätt tänkt.

Lite nervös för att lägga nya biken försökte jag ta det lite lugnt på banan. Inte lägga ner för mycket, värma däcken ordentligt och hitta rätt spår. Det var första banåkningen på ett år med ny hoj dessutom. Jag körde med TC hela tiden, tror att den räddade mig ett par gånger ut ur böj. I sportmode tillåter den lite hjulspinn men inget dramatiskt. Bra också med antiwheelie, på bakat får man inga bra tider..

Bästa tid blev 1:00.699. Personbästa med min gamla 600 racehoj var bara en sekund snabbare. Tror inte effekten har mycket betydelse alls på denna bana, viktigare att kunna köra fort när det svänger och då har 600:an övertaget.

[video]https://onedrive.live.com/redir?resid=F91DD2B8F22D0E54!3480&authkey=!AMVw1JJRccan_6w&ithint=video%2cmp4[/video]

Summa summarum: Vilken jävla hoj! Grymt skön för touring, bra packväskor, gött med vrid och så kan tjejen få följa med. Bra med bus om man stänger av TC, och dessutom är den allt annat än tråkig och tung på bana. Hur kul som helst :kär :Bugar

Kryddan på moset: Folksam! 3405 riksdaler helförsäkring helår!
 
Last edited:

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
uh..... 3405 hel/hel !??! ....

Vansinnigt billigt, vet inte hur det är möjligt. Betalade en tusing i månaden för halvförsäkring med 990 superduke. Nu är jag äldre än 35 men är skriven i Linköping, inte på landet. ABS bromsarna gav också 601 kr i rabatt. Bara tacka och betala :tummenupp
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Vansinnigt billigt, vet inte hur det är möjligt. Betalade en tusing i månaden för halvförsäkring med 990 superduke. Nu är jag äldre än 35 men är skriven i Linköping, inte på landet. ABS bromsarna gav också 601 kr i rabatt. Bara tacka och betala :tummenupp

Intressant... Jag är 46, har haft mc-kort i 16 år och bor i en liten håla på landet och skulle få betala drygt 2800 kr/månad (helförsäkring) för 2014 års modell...
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Vansinnigt billigt, vet inte hur det är möjligt. Betalade en tusing i månaden för halvförsäkring med 990 superduke. Nu är jag äldre än 35 men är skriven i Linköping, inte på landet. ABS bromsarna gav också 601 kr i rabatt. Bara tacka och betala :tummenupp

Kolla så att försäkringsbolaget inte valt fel kategori på hojen. Hände mig, de satte 1290 som touring. Problemet hamnar hos dig om det händer något då den är felförsäkrad. Ring och dubbelkolla med deras överordnad.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kolla så att försäkringsbolaget inte valt fel kategori på hojen. Hände mig, de satte 1290 som touring. Problemet hamnar hos dig om det händer något då den är felförsäkrad. Ring och dubbelkolla med deras överordnad.

Det är lite märkligt.
Vad händer om de har satt den som touring, och man använder hojen enbart som touringhoj med väskor och allt? Hur skulle försäkringen inte kunna gälla bara för att bolaget väljer att sätta den i en viss kategori? Det skulle väl aldrig kunna hålla i en rättegång.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kolla så att försäkringsbolaget inte valt fel kategori på hojen. Hände mig, de satte 1290 som touring. Problemet hamnar hos dig om det händer något då den är felförsäkrad. Ring och dubbelkolla med deras överordnad.

Du menar att försäkringsbolag inte behöver ta ansvar för avtal vilka de själva bestämt till 100% och även haft möjlighet till fullständig research av förutsättningarna. :glömdet
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Säger bara att de vänder saken till ens eget ansvar att den blir rätt försäkrad. Så va det iaf för min del förra året men då va modellen relativt ny. Nu tar iaf Folksam in den som sporttouring. Men jag fick två helt olika priser förra året... Allt hänger tydligen på vem man pratar med:/ så kolla med deras chef eller ansvarig om det är rätt. Blir jäkligt jobbigt (fast man kanske har/får rätt) vid en tvist.
Tycker att 3500kr hel/hel klingar lite för bra. Oavsett var man bor. Inte ens min farsgubbe som är född 40 får det priset.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
11755243_1632862283625301_2928198040186683369_n.jpg En liten bild på pärlan.
Tog hojen till jobbet i morse.
Bäst att passa på innan Piss vädret brakar lös igen :(
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Ngn mer än jag som fått "Produktåterkallelse för kontroll av bensintank"?

https://ultimatemotorcycling.com/2015/07/28/2014-ktm-1290-super-duke-r-recall-for-fuel-leak/

Om man köpt hojen begagnad från ngn privatperson så kanske man inte nås av brevet som KTM skickat...

Jag har faktiskt funderat på vilken funktion det gängade hålet på bensintanken (se bifogat kort) egentligen var tänkt att fylla. Tydligen finns det ett liknande under tanken och om man läser på utländska forum har folk haft problem med bensinläckage under tanken. Som jag förstår det hela så omfattas man av produktåterkallelsen om man har samma typ av hål som på min bild.

IMG_0532.JPG
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top