KTM 1290 Super Duke R

GrimFandango

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM 1290 SuperDuke
Spelar ingen roll. Jag köper inget fordon förrän jag provkört först.

Jag har funderat på om man kan åka med under provkörning..
inte blir det vackert men det kanske funkar.

Men som sagt, den är ny utan en skråma så en demohoj från hojcenter är samma sak.

AR systemet vill man såklart höra och det är inget problem.

Det är bara att skicka ett PM
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ni som kör med Akrapovic helsystem och db-killers, klarar det bandagar?

Var precis ute och körde en 1290 med Acra slip-on, tyckte det lät rätt "tamt"

Kommer förhoppningsvis beställa en 1290 snart, överväger ett helsystem, men vill kunna köra bandagarna.

Vill du kunna ligga på maxvarv 10m ifrån mätaren så går det ej. Kan du
Tänks dig att kortväxla för stt sänka varvtalet vid mätaren så brukar man klara sig.

Jag kör med 2st db-killers för att klara 95dB vid maxvarv, men effekten hamnar på originaleffekt..
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Fan oxå :gnissla Jag som blev sååå glad att jag inte fick ett Ha begär när 1290 kom.
Och nu har jag beställt hem en Superduke (utan att provat:va).

Kunde inte blunda för fakta=Hjärtat,
Och har läst allt om SD,n sen ett år tillbaka och sen läst allt gott ni skriver här.
Då gick det bara inte :)

Hoppas Tant blir lika glad,
Hon kommer hem på onsdag då ska jag berätta den Roliga nyheten.

Men Bilsport-Mc Hel 17,610:- Hm? (född 66) Billigt.
kan man teckna Halv-F om man köper nytt från handlare??

Har hört att man endast kan teckna Hel vid nyinköp :dummer.
Jävla skit bolag, dom svarar ju inte på helger (när man sitter här och våndas).

Tack alla på denna sida för att jag antagligen kommer få bo i garaget nu....
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Fan oxå :gnissla Jag som blev sååå glad att jag inte fick ett Ha begär när 1290 kom.
Och nu har jag beställt hem en Superduke (utan att provat:va).

Kunde inte blunda för fakta=Hjärtat,
Och har läst allt om SD,n sen ett år tillbaka och sen läst allt gott ni skriver här.
Då gick det bara inte :)

Hoppas Tant blir lika glad,
Hon kommer hem på onsdag då ska jag berätta den Roliga nyheten.

Men Bilsport-Mc Hel 17,610:- Hm? (född 66) Billigt.
kan man teckna Halv-F om man köper nytt från handlare??

Har hört att man endast kan teckna Hel vid nyinköp :dummer.
Jävla skit bolag, dom svarar ju inte på helger (när man sitter här och våndas).

Tack alla på denna sida för att jag antagligen kommer få bo i garaget nu....

Du kunde köpt min fullkittade istället;) sparat ett antal lappar. Bor i sthlm och har folksam. Vettigare och bättre priser. Kolla upp dem, jag fick 8700 halv/helår och 18000k hel/helår. Är född 83.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Är det någon som vet om en GPS tracker som fungerar bra? Vill ha lång standbytid.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Kolla på mcweb.se
De har en som skall räcka 10 år i standby
Kommer själv beställa den framöver

http://www.mcweb.se/m/kawasaki/600-650/er-6n-06-08/dantracker

Den här har jag hittat. Den marknadsförs inte som en tracker till mc, men den borde väl kunna fungera och fördelen är att den är liten. Men batteritiden på din är ju suverän. Ngn som har erfarenhet av dessa? Själv är jag helt novis på detta område...

http://www.gpser.se/minifinder-pico
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Kan inte någon här berätta varför jag skall välja en SD 1290 över en Tuono 1100 Factory.

Samma pris samma effekt.

Olika "stuk" typ... utseende. Är set något förutom möjligen utseendet som är bättre hos KTM'n?
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Hoppas Tant blir lika glad,
Hon kommer hem på onsdag då ska jag berätta den Roliga nyheten.

Tack alla på denna sida för att jag antagligen kommer få bo i garaget nu....

Grattis till en skön hoj! :) Jag tror jag pratar för dom flesta när jag undrar vad påföljderna blev? Det var ju onsdag igår :7peta :tuttar
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Kan inte någon här berätta varför jag skall välja en SD 1290 över en Tuono 1100 Factory.

Samma pris samma effekt.

Olika "stuk" typ... utseende. Är set något förutom möjligen utseendet som är bättre hos KTM'n?

Två helt olika motorkaraktärer, V-twin å V4. Tounon ser ut som stryk o billig vid pilotplatsen. Köp min, den står hos Lelles i Uppsala. Kommer troligtvis ut på måndag. Fullkittad.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Kan inte någon här berätta varför jag skall välja en SD 1290 över en Tuono 1100 Factory.

Samma pris samma effekt.

Olika "stuk" typ... utseende. Är set något förutom möjligen utseendet som är bättre hos KTM'n?

Motard vs Race...
Nu svär jag i kyrkan och får väl ta en örfil för det
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Två helt olika motorkaraktärer, V-twin å V4. Tounon ser ut som stryk o billig vid pilotplatsen. Köp min, den står hos Lelles i Uppsala. Kommer troligtvis ut på måndag. Fullkittad.

Upplevde SD'n spartansk i sadeln.
Och nya Tuono 1100 kändes väl så stark tidigt i registret.

KTM är coolare och tuffare, letade fler fördelar, men hittar inga ?!
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Upplevde SD'n spartansk i sadeln.
Och nya Tuono 1100 kändes väl så stark tidigt i registret.

KTM är coolare och tuffare, letade fler fördelar, men hittar inga ?!

Vet du, jag tror att mycket handlar om "smaken är som baken". Jag tycker helt enkelt att SD:n är mkt ballare än Tuonon och du tycker bättre om Tuonon. En sak har jag nämligen lärt mig, bland annat genom felköp: Köp alltid det du verkligen tycker om, annars blir du aldrig riktigt nöjd! Mitt hjärta klappade direkt för SD:n, en helt subjektiv känsla och jag älskar den fortfarande oavsett vad jämförelser säger. :kär
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Vet du, jag tror att mycket handlar om "smaken är som baken". Jag tycker helt enkelt att SD:n är mkt ballare än Tuonon och du tycker bättre om Tuonon. En sak har jag nämligen lärt mig, bland annat genom felköp: Köp alltid det du verkligen tycker om, annars blir du aldrig riktigt nöjd! Mitt hjärta klappade direkt för SD:n, en helt subjektiv känsla och jag älskar den fortfarande oavsett vad jämförelser säger. :kär

Grejen är att jag gillar SD, tycker den är skitfrän. Men blev så besviken vid testkörning. Vill höra massa bra om den, vill behålla min bild av förväntan jag byggt upp.
Nu kommer jag köra Tuono ett tag till då jag beställde en ny Factory, men viljan att köra KTM igen finns kvar. Ägt flera KTM tidigare, men 1290 i sin nuvarande form levde inte upp till förväntningarna tyvärr. Hoppas på en förnyad version om några år med 200+ hkr :D
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Grejen är att jag gillar SD, tycker den är skitfrän. Men blev så besviken vid testkörning. Vill höra massa bra om den, vill behålla min bild av förväntan jag byggt upp.
Nu kommer jag köra Tuono ett tag till då jag beställde en ny Factory, men viljan att köra KTM igen finns kvar. Ägt flera KTM tidigare, men 1290 i sin nuvarande form levde inte upp till förväntningarna tyvärr. Hoppas på en förnyad version om några år med 200+ hkr :D

Om den du provkörde var i originalutförande så försök att få provköra ngn som har ett öppnare system, KN- filter samt Acra- mappen. Jag har Acras helsystem, mapp samt KN-filter på min och det blev en tydlig skillnad på motorkaraktär. Enbart ljudet gör att du får en helt annan känsla, men hojen vaknade också verkligen till liv. :yoparty
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Grejen är att jag gillar SD, tycker den är skitfrän. Men blev så besviken vid testkörning. Vill höra massa bra om den, vill behålla min bild av förväntan jag byggt upp.
Nu kommer jag köra Tuono ett tag till då jag beställde en ny Factory, men viljan att köra KTM igen finns kvar. Ägt flera KTM tidigare, men 1290 i sin nuvarande form levde inte upp till förväntningarna tyvärr. Hoppas på en förnyad version om några år med 200+ hkr :D

Ja du , 1100 factory är supernice den med :banana

Superduke 1290 är lite bättre för gata IOM fungerar bra med passagerare , lång räckvidd , följsammare fjädring ,skönare körställning , lättare att busa med , och ser lite coolare ut ��
Vridet och motorljud är nog mer en smaksak eftersom båda låter bäst och det enorma vridet inte alltid är en fördel ..
Nu hade jag 1000cc modellen , Tuonon har bättre chassie och är bättre kurvsmiskare och har klart bättre elektronik paket . Och känns faktiskt ready to race på gott och ont .

Är man banfokuserad tuono . Mer gata och bus superduke . Nu hårdrar jag det för att skilja på dem för båda är suveräna hojar ! OBS detta är mina personliga intryck ��
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tycker körställning/körbarheten ökade drastiskt iom nya T 1100, även buset blev enklare.

Men Jag skulle vilja ha ett större garage, helt tydligt jag behöver bägge dessa hojar :)
 
Last edited:

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Grattis till en skön hoj! :) Jag tror jag pratar för dom flesta när jag undrar vad påföljderna blev? Det var ju onsdag igår :7peta :tuttar

Ha Ha På kvällen smög jag in på lite Hoj snack (hon är sjukt intresserad :hihi ).
Blev rätt taskig stämning ett tag. körde då, Jag går ju aldrig ut och jag gör inte det o Bla, Bla.

Och så hade jag förberett med att ha dammsugit dammat och köpt fina blommor så halva jobbet var ju nästan klart :D

Hon var till och med på firman och betalade in handpenningen.
Sen Berättade jag att jag beställt en pipa samt några klisterlappar också
Hon tyckte 7000:- var bra dyrt. :mad: Hupp tur man inte berättade att jag beställt prytlar för 25,000:-.

Hoppas få hämta hojen Ons-Fre nästa vecka.
Ska bli kul o se om ni alla har rätt..
Att det är en okej hoj :D:tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top