KTM 1290 Super Duke R

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Många som klagade på siffrorna. Bobo bänkade sin RR till 183 för två år sedan men fick 170.831 igår.

Min R lämnade detta efter sig. IMAG0973.jpg
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Märks att 1290 har mycket som vill ut genom avgassystemet och blir väldigt strypt om det är massa skit i vägen, vanligt problem med stora v-twinarna.

Finna siffror där Conny.olsson din 1290 står sig bra mot hårt trimmad RC8R.

Mina gamla Aprilia 1127cc med slicks lämnade runt 140 hp i andersson bänken när jag bänkade den där sist.
Förhoppnings viss så har jag 10 hp mer detta år med andra kamar och kamtider.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jo han kan hänga , kolla hur han håller i med vänster :banana. image.jpg


Grym vinkel och ändå långt kvar tills fotpinnen tar i ..
 

maxarng

Ny medlem
Gick med
12 May 2015
Ort
bromma
Hoj
Superduke 1290R - 15 (soon to be)
Här har vi min otroligt vackra hoj förresten! Nu återstår bara precis allt :D Fälgar som ska skickas in för lackering, och en drös med powerpart-delar :kär Så om cirka två veckor, när jag har klättrat sönder samtliga väggar i lägenheten, så blir det äntligen full rulle!

View attachment 402353



Kommer bli ägare av denna grymma hoj (om lånet går igenom) och kommer då att lacka om fälgarna precis som du gjort.
Var lämnade du in på lackering och vad gick det på?

Utöver det så bli det rör från Austin racing GP1 HI SLUNG plus lite gottigott från powerparts butiken :yoparty
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kommer bli ägare av denna grymma hoj (om lånet går igenom) och kommer då att lacka om fälgarna precis som du gjort.
Var lämnade du in på lackering och vad gick det på?

Utöver det så bli det rör från Austin racing GP1 HI SLUNG plus lite gottigott från powerparts butiken :yoparty

Det blev aldrig någon omlackering tyvärr pga att RACING-texten, som skulle lackeras in, var restade. Jag skulle betala totalt 4000kr men det var genom någon kontakt som Funbike hade. För en annan kille hörnornament gick lackeringen på 8k om jsg minns rätt.
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Om det ska lackas fälgar så pulverlacka dem hos Isacssons i sundbyberg....grymt bra priser om man går och frågar ägaren;)
 

maxarng

Ny medlem
Gick med
12 May 2015
Ort
bromma
Hoj
Superduke 1290R - 15 (soon to be)
Tack för tipset :krama Men efter att jag nu spenderat hela natten men att läsa igenom alla 42 sidor här plus en hel del annan info så har jag ändrat mig, kommer köra på den svarta och sedan lägga till carboon delarna från powershoppen och orange fälg tejp som en annan gjort på sin hoj i denna tråd. Eventuellt så blir det till att fixa carboon wrap på tanken eller bara ett genomskinligt skydd? Måste klämma lite på den...

Och för att inte glömma godsakerna! :yoparty

*Rottweiler filter
*Austin racing gp1 HI SLUNG
*pwc färdigmappat för gp1

Kommer förmodligen lägga till saker på denna köplista, kom med förslag :D
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Köp justerbara (ej vikbara) fotpinnar! Sedan kan man lista typ all powerpart men just fotpinnarna är högt upp på listan.
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Tack för tipset :krama Men efter att jag nu spenderat hela natten men att läsa igenom alla 42 sidor här plus en hel del annan info så har jag ändrat mig, kommer köra på den svarta och sedan lägga till carboon delarna från powershoppen och orange fälg tejp som en annan gjort på sin hoj i denna tråd. Eventuellt så blir det till att fixa carboon wrap på tanken eller bara ett genomskinligt skydd? Måste klämma lite på den...

Och för att inte glömma godsakerna! :yoparty

*Rottweiler filter
*Austin racing gp1 HI SLUNG
*pwc färdigmappat för gp1

Kommer förmodligen lägga till saker på denna köplista, kom med förslag :D


Köper du Gp1 systemet och pc5 så låt AnderssonTurbo ställa in Pc5an åt dig. Alla hojar är unika i sig och alla motorer skiljer sig från varandra. Satsa på ett KN race filter istället för Rottweiler. Iaf om du tänkte köpa rottweiler med trattar. Svårt att få exakt lika mycket luft i vardera tratt. Carbon köper du via racefoxx, mycket billigare. Och som Rickard säger, köp ställbara fotpinnar. Lätt värt varenda krona. Finns både från powerparts samt Gilles och nån mer troligvis.

Ang pc5, med gp1 systemet funkar det med akramappen, kn filter och bort med SAS. Lovar att du kommer bli nöjd. Pc5 gör så du kan få ett jämnare register. Kör med den setupen men med Gp3 V3 systemet.
 

maxarng

Ny medlem
Gick med
12 May 2015
Ort
bromma
Hoj
Superduke 1290R - 15 (soon to be)
Grymt att få feedback från de mer kunniga! :hihi
Kollade in på KN, var det detta du tänkte på? http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=KT-1113

AnderssonTurbo, hur får jag kontakt med de och vet ni möjligtvis om de monterar nya rören/filter i samma veva som mappningen?

Jag hörde också om felet på oljefiltret som har varit (är)? De hade en förmåga att suga ihop sig redan till första service, ska man ta och byta det på en gång eller vänta till service? Blir ju ändå en ganska lugn inkörning tänkte jag.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Är det ngn som har sett ett diagram från en bänkning där man jämför akramappen med en PC5? Jag kollade på Power Commanders hemsida och såg ett diagram som visade skillnaden mellan en 1290 i originalutförande samt en med PC5 samt Ignition module. Jag måste säga att jag förväntade mig mer för de pengar som det kostar att utrusta hojen med en PC... Inte kan jag heller påstå att PC:n gör att 1290:n får ett jämnare register, utan kurvorna följer ju varandra. Kolla på länken:

http://www.powercommander.com/power...type=Powercommander V (Coming Soon)&notes=64
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Är det ngn som har sett ett diagram från en bänkning där man jämför akramappen med en PC5? Jag kollade på Power Commanders hemsida och såg ett diagram som visade skillnaden mellan en 1290 i originalutförande samt en med PC5 samt Ignition module. Jag måste säga att jag förväntade mig mer för de pengar som det kostar att utrusta hojen med en PC... Inte kan jag heller påstå att PC:n gör att 1290:n får ett jämnare register, utan kurvorna följer ju varandra. Kolla på länken:

http://www.powercommander.com/power...od-type=Powercommander V (Coming Soon)¬es=64

Kan det bli mkt mjukare än akra och streetmap :confused:

Sedan kan det vara så att en kurva inte säger hela sanningen om hur det upplevs..

Här finns info om pc5 maps och dyl ..http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=29&t=6888&sid=ca11f5c4508071d102e9af2d8df6024b
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Kan det bli mkt mjukare än akra och streetmap :confused:

Sedan kan det vara så att en kurva inte säger hela sanningen om hur det upplevs..

Här finns info om pc5 maps och dyl ..http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=29&t=6888&sid=ca11f5c4508071d102e9af2d8df6024b

Jag håller verkligen med dig om att känslan i akramappen är jättebra. Jag var orolig för att den skulle gå ryckigt i lägre hastigheter eftersom jag kör mkt i stan, men den är mjuk och följsam även när man kör sakta i sportläget :D

Och ett diagram kan vara väldigt missvisande. Upplevelsen handlar ju väldigt mkt om din egen körstil. Vad ska du till exempel med ytterligare 10 topphästar till om du nästan uteslutande kör i mellanregistret...

Kollade igenom länken, men kunde inte hitta ngt diagram som motsvarar min setup: Akra helsystem, K&N filter, Akramapp och SAS removal. Detta plus en jämförelse med PC5. Annars intressant läsning med ett för mig blandat resultat.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Yes , blev en liten tur nyss och ryggen är på rätt väg :banana

Drog ner fjädringen 2 snäpp och jäklar va bra det blev , kändes som jag flög fram :banana
Har inte kollat lufttrycket på hojen innan men gissar att jag haft ca 2.0 i bak innan ,jag pumpade in ca2.4 i bak och nu spinner hojen för mkt då jag drar upp på hjulet .... Så jag ska ev pysa ut, få se.


image.jpg

Start klar och skrämmer allt levande hehe
 
Last edited:

FunkyQ

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Solna
Hoj
Exile
Ni som har haft superduke 990r innan hur upplever ni skillnader mellan nya 1290?
Står nämligen i valet mellan dessa två.
 

Fire02

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Pite
Hoj
Superduke R -07
vad har ni som köpt nya 1290 fått ge rent köp pris utan tillbehör??
har aldrig köpt ny hoj dock 13 st nya skotrar/olika märken/olika handlare genom åren och på dom får man pruta ca 10% då man kommer med pengar i handen!!!
Inge skoter hatande nu bara:tummenupp
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hehe från vad jag minns så är den gamla 990 som en moppe i jämförelse :yoparty

Va ute en liten sväng idag och säger bara :kär:Bugar
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top