KTM 1290 Super Duke R

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Har ni hört talas om att det inträffat att 1290:s som körts hårt fått problem med att oljefiltret sugits ihop? Jag var i kontakt med min handlare som kontaktade servicechefen på KTM och det har kommit ett nytt filter, som är uppdaterat och som ersätter det gamla. Numret slutar på .100 istället för .000. Jag kör inte speciellt hårt, men ibland kan jag bli riktigt nojig och därför har jag nu bytt filtret på min. Om man ska bänkköra så kanske man bör kolla vilket filter som sitter i hojen...


Vill inte skrämmas nu men jag har precis fått min -14 utbytt till en -15 efter 3 omgångar i verkstad.. Första gången sögs vätska in i motoroljan och så small oljefiltret.. Andra gången, samma sak.. Det var faktiskt då KTM Österrike beslutade att byta ut modellen emot ett annorlunda filter.. Tredje gången hade inte filtret exploderat.. Det hade sugits ihop.. Motorn var fylld med vätska.. Motoroljan var tjock och grötig, som tapetklister.. ohwell, min hoj skickades till KTM Sverige och jag fick en ny från -15 med viss mellanskillnad.. Men jesus va sega KTM är med sina svar. Sista perioden stod hojen på verkstad över en månad utan ett litet svar till verkstan kring va de kan tänkas vart.. otroligt kass support helt enkelt..

Men men, mitt nya monster mår bra!! :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Åfasen , ska nog ringa och kolla så rätt filter sitter i ..

Ska tydligen vara lugnt enligt Funbike ��
 
Last edited:

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Åfasen , ska nog ringa och kolla så rätt filter sitter i ..

Ska tydligen vara lugnt enligt Funbike ��

Det beror nog på när man senast bytte olja och filter. Enligt min verkstad har .100 filtret inte funnits så länge och eftersom jag senast bytte olja och filter i juli förra året så satt .000 filtret i min.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Är det någon annan som har varit med om, eller läst om, att ena kylarvingen har gått sönder av fartvinden i över 270km/h? Korrekt monterad skall tilläggas.

Kylarvingarna på en KTM landsvägshoj har endast en garanti på 3 klotningar, efter det så bör nämnda detalj bytas ut för att garantera funktion.

Så nu är det bäst du slår på "snow&ice-mode" ;)

ps. tar du en skata i 270 gäller heller inga garantier, a.k.a "prova få en höger av tyson".
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kylarvingarna på en KTM landsvägshoj har endast en garanti på 3 klotningar, efter det så bör nämnda detalj bytas ut för att garantera funktion.

Så nu är det bäst du slår på "snow&ice-mode" ;)

ps. tar du en skata i 270 gäller heller inga garantier, a.k.a "prova få en höger av tyson".

Yadayada :rofl Kylarvingen tar ingen skada vid nedlägg om man har fasta fotpinnar ;)

Nästa relaterade fråga! Har ni tagit av era kylarvingar någon gång? Min tank har skavsår från kylarvingen, se bild. Hur ser det ut för er?

skavt tank.jpg
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Cool hoj du har :yoparty Jag använder Biltemas sedan urminnes tider :) har för mig 300pix för 2 st och glaset är buktat lite så jag ser väldigt mkt åt sidorna allt är väldigt litet men det är mer en vanesak .

Den sitter fast dock så kan man behöva rugga upp ytan på kulan på spegeln om man inte vill dra fast för kung och fosterland .

Nu har jag fått dit en rund backspegel av märket Oxford. Ser riktigt bra ut måste jag säga. :) (Det gick ju inte att beställa via postorder från Biltema och närmsta Biltema ligger en bra bit bort...) Den sitter fast riktigt bra på styret, men spegeln har en tendens att vika ned sig ngt så jag tänker prova att rugga upp ytan på kulan. Vad brukar du använda till det? Ngn form av sandpapper?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nu har jag fått dit en rund backspegel av märket Oxford. Ser riktigt bra ut måste jag säga. :) (Det gick ju inte att beställa via postorder från Biltema och närmsta Biltema ligger en bra bit bort...) Den sitter fast riktigt bra på styret, men spegeln har en tendens att vika ned sig ngt så jag tänker prova att rugga upp ytan på kulan. Vad brukar du använda till det? Ngn form av sandpapper?
Hej , har för mig att jag filade några spår i kulan på förra hojen , på denna har jag dragit fast hårt och det har funkat än så länge . Kanske fixera med nån droppe snabblim ...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Effektkurva med helsystem från Akrapovic inkl racefilter och akramapp. Precis som original! Eller snarare 0,7hk mindre än original :rofl Jag kan inte riktigt motivera andra att köra med dubbla dB-killers i. Himself, frågade du vad en bänkning skulle kosta en annan dag?

KTM 1290 Superduke effektkurva.jpg
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Effektkurva med helsystem från Akrapovic inkl racefilter och akramapp. Precis som original! Eller snarare 0,7hk mindre än original :rofl Jag kan inte riktigt motivera andra att köra med dubbla dB-killers i. Himself, frågade du vad en bänkning skulle kosta en annan dag?

View attachment 419411
Jag säger samma som jag sa till en kille som klagade i tv4 tråden igår. Tror han bänkade på samma ställe. Han hade satt på en slipon och tyckte att han tappat 15hk mot orginal. Han hade då jämfört med siffror på nätet. Och bänkar Man inte på samma dyno med liknande väderlek så är det svårt att jämföra.

Hade du bänkat din innan med orginal eller jämför du också?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag säger samma som jag sa till en kille som klagade i tv4 tråden igår. Tror han bänkade på samma ställe. Han hade satt på en slipon och tyckte att han tappat 15hk mot orginal. Han hade då jämfört med siffror på nätet. Och bänkar Man inte på samma dyno med liknande väderlek så är det svårt att jämföra.

Hade du bänkat din innan med orginal eller jämför du också?

Jag jämför med en kille som bänkade sin hoj i originalskick på samma bänk ett par timmar innan :) Han fick 157,6hk. Jag fick 156,9hk. En tredje som bänkade sin 1290 hade decatrör och annat slipon. Han fick ut 164hk.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag jämför med en kille som bänkade sin hoj i originalskick på samma bänk ett par timmar innan :) Han fick 157,6hk. Jag fick 156,9hk. En tredje som bänkade sin 1290 hade decatrör och annat slipon. Han fick ut 164hk.
Så stor skillnad alltså. Intressant. Hade du dubbla killers i när du körde?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fordon , det va väl en kille och bänkade där innan med pc5 om jag nu minns rätt , han fick 171 med akra helsystem ..han skrev att pv5 bara gjorde nån häst på topp extra men kurvan blev mkt jämnare..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Så stor skillnad alltså. Intressant. Hade du dubbla killers i när du körde?

Ja, jag har dels min original-insats i, dels en ditsvetsad insats från en KTM 690 inuti originalinsatsen.

Fordon , det va väl en kille och bänkade där innan med pc5 om jag nu minns rätt , han fick 171 med akra helsystem ..han skrev att pv5 bara gjorde nån häst på topp extra men kurvan blev mkt jämnare..

Du tänker nog på Mathias som mappade sin hos Motospeed samtidigt som han monterade quickshifter. Han fick 174 tror jag.

För övrigt så hade han med 164hk inte ens decat-rör tydligen. jag är nyfiken på vad jag skulle få ut utan någon db-killer alls. Jag är även nyfiken på hur skillnaden skulle vara med en PC5-mappning med dubbla insatser i dämparen. Dock hamnar ju notan på typ 4 bakdäck..
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ja, jag har dels min original-insats i, dels en ditsvetsad insats från en KTM 690 inuti originalinsatsen.



Du tänker nog på Mathias som mappade sin hos Motospeed samtidigt som han monterade quickshifter. Han fick 174 tror jag.

För övrigt så hade han med 164hk inte ens decat-rör tydligen. jag är nyfiken på vad jag skulle få ut utan någon db-killer alls. Jag är även nyfiken på hur skillnaden skulle vara med en PC5-mappning med dubbla insatser i dämparen. Dock hamnar ju notan på typ 4 bakdäck..

Mathias ja det stämmer .

Du borde få runt 170 utan db killers . Från vad jag läst så tappar du inte så mkt i topp med 1 dbkiller i Akrat .

Du kör 2 varav ena är 690 va... Stryper tydligen väl mkt flöde..
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top