KTM 1290 Super Duke R

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Tjääna.. Nån mer än jag som ska till gälleråsen på onsdag? :)
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
En fråga om det här med glappet som ni snackar om... Har helt missat det.
Vad är det som är problemet och hur kollar man det?

Fäll ner stödet, sätt dig på stödsidan och grabba tag i hjulet och skaka.... hör/känner du inget glapp=grattis du tillhör 40-50% skaran som klarat sig.
Problemen är flera, dåligt dragen hjulmutter eller glappande lager/för smal hjulaxel som oxå utgör lagerbana..
Får se när ktm erkänner problemet öppet, som det ser ut nu med förnekelse så vete fan om jag ever skulle köpa en ktm trots att hojen är förbaskat trevlig.

Tack mp_jr för en trevlig dag på banan och tack ktm scandinavia för en trevlig tillställning.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
robban_75

Jag antar att du kontrollerat att alla muttrar är dragna med rätt moment, ÄVEN den som låser bakhjulet när man justerat kedjan.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
:rofl:crash

Såhär såg det ut för en timme sedan när jag missade bakbromsen och trampade luft istället:



10547730_10152163608732105_8931949159524282764_o.jpg

Men vad fan, två krascher inom tio minuter på kartbana, och ännu en uiiiliiie-incident...läge att fundera över varför det synas asfalt stup i ett? ;)
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Fäll ner stödet, sätt dig på stödsidan och grabba tag i hjulet och skaka.... hör/känner du inget glapp=grattis du tillhör 40-50% skaran som klarat sig.
Problemen är flera, dåligt dragen hjulmutter eller glappande lager/för smal hjulaxel som oxå utgör lagerbana..
Får se när ktm erkänner problemet öppet, som det ser ut nu med förnekelse så vete fan om jag ever skulle köpa en ktm trots att hojen är förbaskat trevlig.

Tack mp_jr för en trevlig dag på banan och tack ktm scandinavia för en trevlig tillställning.

Ok, ska testa imorgon innan jag drar ut och gasar:tummenupp
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Den har varit inne på service och två ggr för hjulet, första gången byte dom hubben och BORDE iaf dragit det med moment men likaförbannat så var muttern skitlös häromdagen så jag drog till den och åkte på bandag men en del glapp är iaf kvar.... Kass konstruktion helt enkelt
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Det här sätter dock inte alltför djupa spår i själen. Hojen är till för att köras och jag har aldrig tänkt att sälja den ändå, så andrahandsvärdet kommer i.... andra hand :crash

Jag tycker du har en riktigt skön stil:) Du satsar fullhjärtat och gnäller inte när det blir problem utan kör på ändå:) Det är ju tråkigt att vurpa, men det är ju sånt som händer. Skönt att du slapp skador på dig själv.
 

Migesson

Guest
Hej hej :tummenupp supergrym hoj. Du har ingen video på ljudet med cat ersättaren och akra röret? Nyfiken hur det låter.



View attachment 406132View attachment 406130View attachment 406130View attachment 406131

Körde knixkurs på tuvängen i helgen som var, och av alla hojar jag kört så kan jag med handen på hjärtat säga att 1290'n är den mest kompletta hoj jag kört!
Blev lite bullervarningar med systemet dock...... :yoparty
Pendla till jobbet, bandag eller bara ut och köra med polarna spelar ingen roll, man har alltid ett stort smile innanför hjälmen :hihi
Körställning och komfort är perfekt för mig, och hojen är hur snäll som helst att köra men levererar sånt sjukt tryck när man vrider på rullen :D
Efter 200 mil på mätaren kan jag bara konstatera att det får vara värt den höga försäkringspremien för att få boosta egot med superduken :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tja undra bara hur är powerparts sadeln mot org ? Tyckte den var skit hård i jämförelse mot org på min 690 smc.

Jag gillar min powerpart-sadel! Dock har jag i ärlighetens namn inte utvärderat originalsadeln direkt. Däremot uppskattar tjejen originalsadeln för passageraren bättre än powerpart-ditot.

----------------------------------------


igår kände jag att jag behövde kolla hur mycket av en glädjemätare 1290 har egentligen. I 200 blås mätarfart så visar GPSen 181km/h. Det är 9,5% diff. Är det verkligen så hemskt i förhållande till andra hojar?

image_53d7282a2a6b22317418fe1a.jpg
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Antagligen inte, men det är fortfarande "ligga i vad man tror är precis slippa böterhastighet och bli omkörd av 87åriga agda i en volvo440 fel" på motorväg :/ (precis som min skramlaha) hur svårt kan det va o få till en hastighetsmätare som visar rätt 2014?
 

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
täby
Hoj
2006 Yamaha R1
Hej hej :tummenupp supergrym hoj. Du har ingen video på ljudet med cat ersättaren och akra röret? Nyfiken hur det låter.

Tjena!
Ska se om jag kan fixa ett klipp med ljudet, blir nog inte lika maffigt som det låter live
Låter annars lagom vid uppstart och galet bra när man pressar motorn lite!
Går absolut inte att jämföra med original eller med katten på.
Så vill man göra 1290n ännu mer komplett så skulle jag rekommendera att ta bort katten vilket kostar en bråkdel av ett helsystem..
 

Migesson

Guest
Riktigt fint ljud i den :tummenupp ca 13000kr för midpipe och akra eller 28000kr för hel system :död inte svårt val. Har du haft några problem med din superduke? Sen varför ska du sälja ? :banana älskar denna hojen måste köpa inom tid :D


https://vimeo.com/102038218
Gjorde ett försök till att spela in några klipp på ljudet med akraslip-on utan insats och decat-rör :tummenupp
glöm inte att spela upp snutten på hemmabioanläggningen :D
 

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
täby
Hoj
2006 Yamaha R1
Riktigt fint ljud i den :tummenupp ca 13000kr för midpipe och akra eller 28000kr för hel system :död inte svårt val. Har du haft några problem med din superduke? Sen varför ska du sälja ? :banana älskar denna hojen måste köpa inom tid :D

Jag har inte haft några som helst problem med min 1290, går som en klocka, vart 30 mil svettandes i skinnstället idag.
Tänkte mest att jag lägger ut en intressekoll på blocket då det fortfarande är säsong och jag tänkte försöka prioritera utgifterna till ett större boende då tanten klämmer ur sig unge efter unge!
Älskar verkligen hojen men familjen får gå först just nu, men köper ingen den så blir det ju åka iaf :D
 

Migesson

Guest
Familjen men hojen är en del av den och den får dig att må bra :tummenupp har det ringt många på den? Sen är en del nu på blocket både beg och nya de försvinner inte har folk inte pengar eller vad är felet. Bästa hojen ever :krama

Jag har inte haft några som helst problem med min 1290, går som en klocka, vart 30 mil svettandes i skinnstället idag.
Tänkte mest att jag lägger ut en intressekoll på blocket då det fortfarande är säsong och jag tänkte försöka prioritera utgifterna till ett större boende då tanten klämmer ur sig unge efter unge!
Älskar verkligen hojen men familjen får gå först just nu, men köper ingen den så blir det ju åka iaf :D
 

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
täby
Hoj
2006 Yamaha R1
Familjen men hojen är en del av den och den får dig att må bra :tummenupp har det ringt många på den? Sen är en del nu på blocket både beg och nya de försvinner inte har folk inte pengar eller vad är felet. Bästa hojen ever :krama

Hojen får mig att må oförskämt bra! Problemet i storstan är ju försäkringspremien vilket skrämmer bort 99% av alla köpare...
men även om 1290n blir såld så slutar jag inte köra hoj, utan tankarna lutar åt en smc-r som jag kan leka lite med och som inte kostar mig något att äga i princip. då blir jag och frugan nöjd! Fast inget kommer att vara som en 1290.....
men som det ser ut nu så har jag bara fått bytesförslag mot sånt jag inte vill ha, tror att marknaden är liten för folk som är villiga att lägga så mkt pengar på leksaker, speciellt när man säljer privat.
Men vi får se helt enkelt, jag kör min 1290 så mycket och länge jag bara kan :)
 

Patric L

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Strömstad
Hoj
2014 KTM 1290 Superduke R
Tjaa! Då har man blivit ägare till en 1290 SDR sedan torsdag �� den är helt grym älskar den men vill bara bättra på ljudet på den.
Ingen som vill sälja slip-on eller ett helsystem?
100 milservicen på torsdag så får köra på lite nu:yoparty
 

Migesson

Guest
Fan vad gott :fyllisar inte alls avis. :banana då köpte du de ny ? Vilken firma köpte du den samt färg :) lycka till med hojen har fan aldrig kört en hoj som är så bra på allt och då är den original :kär


Tjaa! Då har man blivit ägare till en 1290 SDR sedan torsdag �� den är helt grym älskar den men vill bara bättra på ljudet på den.
Ingen som vill sälja slip-on eller ett helsystem?
100 milservicen på torsdag så får köra på lite nu:yoparty
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top