KTM 1190 Adventure

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Vilka däck har du på hojen Tom?

Menar du mig? Tomas :) det är Karoo 3. Ska testa dem ordentligt snart men funderar på att köra slanglöst i bak och slang i fram, ska på grussafari på Gotland i maj och vill ha nått som biter mer i fram. Funderar nu på Pirelli Scorpion Rally fram och TKC bak (går ej att ha slang i bak) Vi får se vad det blir...

Typ såna här i fram image.jpg
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
....en herans massa artikelnummer....

OK, då vet jag vilken årsmodell det blir, om det blir.

Vad har ni fått för snittförbrukningar ur era hojjar? Tomas visade en bild från sin Norgetripp för ett tag sedan, där färddatorn sa 0,53 vill jag minnas. Visar färddatorn rätt?

En kanske intresssantare fråga är: Hur långt kör ni innnan ni tankar?

Här är kan man se vad andra användare får ut:
http://www.fuelly.com/motorcycle/ktm/1190 adventure
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Norgeresan gick ju rätt lugnt men med packning, tankade där var 35-40:e mil vill jag minnas. Normala fall, kanske vid 30-35 mil. Mätaren visar faktiskt hyggligt rätt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon som har kört både Adv och AdvR så pass mycket att ni har att jämföra?

Är lite inne på en "vanlig".
Kör mest asfalt och är 173cm kort.

Den "vanliga" Tiger har funkat kanon för mig.
Men vill nu ha ABS + MCS.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Någon som har kört både Adv och AdvR så pass mycket att ni har att jämföra?

Är lite inne på en "vanlig".
Kör mest asfalt och är 173cm kort.

Den "vanliga" Tiger har funkat kanon för mig.
Men vill nu ha ABS + MCS.

Jag har kört båda, men bara på asfalt dock. Så det är ju lite svårt att säga vilken man ska ha. Den vanliga har ju el fjädring, så det är ju bekvämt. Samt att sadeln är lite skönare. R sadeln känns lite smalare, men den är ju lite sportigare med. Personligen kommer jag köra mest asfalt och valde därför den vanliga. Samt den silvriga färgen är riktigt läcker tycker jag:)

R modellen känns lite sportigare dock, så hade jag varit mer intresserad av grus så hade jag nog köpt den. Men jag är ganska ny med mc intresset så har inte riktigt fått smak för det än:p
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tack för svar Challe_690R. :tummenupp

Skall titta på båda modellerna på torsdag. :)

Edit: Kan alla 1190'or uppdateras med MCS?
 
Last edited:

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
F.ö. har jag min inne på garanti just nu. En massa tråkiga fel som inte borde finnas på en ny hoj. Handlaren sköter sig tycker jag, men KTM verkar inte särskilt hjälpsamma. För er som läser på AdvRider så vet ni ungefär vilka problem man kan få - och alla de felen har jag :crash
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
F.ö. har jag min inne på garanti just nu. En massa tråkiga fel som inte borde finnas på en ny hoj. Handlaren sköter sig tycker jag, men KTM verkar inte särskilt hjälpsamma. För er som läser på AdvRider så vet ni ungefär vilka problem man kan få - och alla de felen har jag :crash
Är det fel utöver återkallningarna? Vad har du för fel då? Det enda problem jag haft på 900 mil är en läckandes packning till oljepåfyllningsröret. Sen har jag lämnat in för en del recalls inkl bytt luftfilterburken. Vart lämnar du hojen?
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Fick hasplåten igår!! Riktigt najs, ska montera så fort jag får tid och lägger upp bild för den som är intresserad
Såg att Arrow slip-on finns på Ebay för ca 4000 kr. Lite småsugen är man allt men högst på listan står handtagsvärme, 1 700 kr på ebay + frakt :)
 

Långskånken

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 1190 Adventure R
Fick hasplåten igår!! Riktigt najs, ska montera så fort jag får tid och lägger upp bild för den som är intresserad
Såg att Arrow slip-on finns på Ebay för ca 4000 kr. Lite småsugen är man allt men högst på listan står handtagsvärme, 1 700 kr på ebay + frakt :)

Jag är själva sugen på en hasplåt. Vilket fabrikat valde du? L
ägg gärna upp en bild och en kommentar hur du har upplevt installationen och praktiskt användande.:D
 
Last edited:

Långskånken

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 1190 Adventure R
F.ö. har jag min inne på garanti just nu. En massa tråkiga fel som inte borde finnas på en ny hoj. Handlaren sköter sig tycker jag, men KTM verkar inte särskilt hjälpsamma. För er som läser på AdvRider så vet ni ungefär vilka problem man kan få - och alla de felen har jag :crash

Det är tur att det finns ett forum som detta. :tummenupp Själv kom jag av ren tillfällighet för ett tag sedan över en artikel på nätet om ett par 1190 adventure ägare i Australien som haft problem med damm i insuget (de flesta känner säkert igen historien). Själv har jag märkt att min hoj har varit lite tjurig att starta, får liksom nöta på startmotorn länge innan den hoppar igång. Detta är inget som någon återförsäljare eller Ktm har uppmärksammat , utan detta ska vi konsumenter påpeka.:va Vad händer när garantin har gått ut och man står där i skogen med en havererad motor. Nä fram med korten på bordet Ktm och visa lite välvilja gentemot era användare. Jag är jättenöjd med hojen i övrigt, men jag vill att den ska hålla många år efter garantin löpt ut
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Det är tur att det finns ett forum som detta. :tummenupp Själv kom jag av ren tillfällighet för ett tag sedan över en artikel på nätet om ett par 1190 adventure ägare i Australien som haft problem med damm i insuget (de flesta känner säkert igen historien). Själv har jag märkt att min hoj har varit lite tjurig att starta, får liksom nöta på startmotorn länge innan den hoppar igång. Detta är inget som någon återförsäljare eller Ktm har uppmärksammat , utan detta ska vi konsumenter påpeka.:va Vad händer när garantin har gått ut och man står där i skogen med en havererad motor. Nä fram med korten på bordet Ktm och visa lite välvilja gentemot era användare. Jag är jättenöjd med hojen i övrigt, men jag vill att den ska hålla många år efter garantin löpt ut
Har du kollat luftburken då? ...bytte min för att det var damm i den (se tidigare inlägg) men det var inte mkt och hade inte givit några problem. Riv bort tanken och kolla, lite mysigt kvällspussel :)

Kul att vi e så många nu, vi får ta och träffas för lite körning :banana
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jaha, då har man varit iväg och testat 1190 Adventure och Adventure R. Första intryck:

Adventure R Kändes lätt bissar. En hög Äventyrshoj med sportthojsmotor. Kul! På den vanliga Adventure fick traction controlen jobba en hel del idag. Bara 5C ute. Den vanliga Adventure ser ut som en äventyrshoj men känns mer som en streetfighter att köra. -R modellen var överraskande lättsvängd i lågfart men 21"- hjulet gör sig påmint så fort farten stiger

Vilken skall man välja då? Båda!! Det går ju inte att välja. Körställningen var skönare på -R Modellen. Streefighterkänslan hos den vanliga var trevlig, men den vanliga kommer att kräva styrhöjjare för mig.

...men det hade ju inte varit en KTM utan elstrul. Ena hojjen gick inte att köra innan meken hade lagat stödswitchen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
@Road-Ragge

Hur lång är du?
Hur var bromsarna, vlådan, koppling osv?
Hur stor ät skillnaden på de olika lägena?

Jag var och kollade in, ej provkört, dem hos en handlare.
Blev inte den där direkta wow-känslan för mig. :(
Skall dit igen och prova, blir nog mer wow då. :)
 

Långskånken

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 1190 Adventure R
Har du kollat luftburken då? ...bytte min för att det var damm i den (se tidigare inlägg) men det var inte mkt och hade inte givit några problem. Riv bort tanken och kolla, lite mysigt kvällspussel :)

Kul att vi e så många nu, vi får ta och träffas för lite körning :banana
Hojen ska in på onsdag för att fixa lite recalls. De skulle ta en titt på luftburken, får se om de byter till den nya då.
Ang träffen. Jag är på:yoparty
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top