Kryphål i lagen ang. A2 och strypningar?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns lösningar som gör att tillverkare kan kringgå regelverket. Man kan t.ex göra som t.ex kawasaki z800e eller triumph street triple 35 kw. Man tillverkar en något förenklad variant med motoreffekten 95 hk 70 kw. Sedan strypar man den med gasvägsbegränsare i form av ett plåtbleck och ev en u.länk till 35 kw. Tillverkaren har naturligtvis rätt att tillverka flera olika modeller med likartat utseende.

Då har kunden valmöjlighet mellan 35. Kw och. 70 kw. Jag kan tänka mig att flera tillverkare kommer med sådana versioner när nya supersporthojar presenteras i 600 cc klassen t.ex gsx r 600 , r 6 m.fl. Det finns säkert en marknad i sydeuropa bland 18 åringar för sådana hojar.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Men rent teoretiskt sätt, borde man inte bara kunna bygga om den aka korta ner bakramen lite så bara föraren får plats och sedan kunna regga den som amatörbygge och sen får man ju fixa ett bänk papper där det står att den toppar ut på 70kw istället? För då hade man ju kunnat strypa ner den mer sen och köra den på a2 :)
 

Spector

Ny medlem
Gick med
12 May 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm
Så det handlaren sa till mig kan alltså stämma ?
jag får med andra ord plocka ut en zx6r 2009 hos honom strypt och registrerad 35kw och framföra lagligt på mitt a2 kort ?

jag har mejlat handlaren för en förklaring.
kan posta hans svar här senare.

tack för snabba svar.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Så det handlaren sa till mig kan alltså stämma ?
jag får med andra ord plocka ut en zx6r 2009 hos honom strypt och registrerad 35kw och framföra lagligt på mitt a2 kort ?

jag har mejlat handlaren för en förklaring.
kan posta hans svar här senare.

tack för snabba svar.
Det beror först och främst på om det står max 70 Kw i reg.beviset. Gör det inte det så...
 

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
kör hojen som original, det är skitsamma om dem är strypt eller inte. ingen polis fattar eller ser något ändå när du blir stoppad, dom kollar kortet och ser att du har hojkort och sen är det inte mer med det.
ingen av dom jag känner som kör på a2 kör strypt, aldrig ens varit nära till problem
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej på er !:)

jag var hos en handlare idag, vill inte hänga ut någon. men han lovade flera gånger att jag på a2 kortet
får köra en Kawasaki zx6r 2009- och framåt strypt till 35kw.

jag blev väldigt förvånad och frågade hur detta kan koma sig ?
han svarade då med att några av de nya sporthojarna är helfordonsgodkända enligt andra direktiv än vad de äldre är, och att det hängde ihop med EU.

min fråga,kan detta stämma ?
jag frågade han klart och tydligt många gånger om den blev laglig att framföra på a2 kortet.
han sa också att ducati 845 evo fick köras strypt på A2 kortet. då var det bara årsmodellerna 2012 och framåt som var godkända.

HJÄLP:smasha

Han kan inte reglerna.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Så det handlaren sa till mig kan alltså stämma ?
jag får med andra ord plocka ut en zx6r 2009 hos honom strypt och registrerad 35kw och framföra lagligt på mitt a2 kort ?

jag har mejlat handlaren för en förklaring.
kan posta hans svar här senare.

tack för snabba svar.
Det finns vissa hojar som ej klarar A2 kraven men då har tillverkarna även valt allt tillverka en annan modell som klarar A2 kraven, exempelvis Street Triple och Z800 som nämndes innan. Detta är dock något som tillverkarna måste lösa. Du kan inte ta en hoj som ej uppfyller kraven och få den att uppfylla kraven. Säger registreringsbeviset över 70kw finns det inget som du kan göra.

Värt att tillägga är att jag hade en handlare som öppet föreslog att jag skulle köpa en hoj av han och sedan försäkra den på min far när jag nämnde att jag tyckte försäkringen skulle bli för dyr. Så jag blev rekommenderade att skenförsäkra hojen av en handlare. Om detta beror på okunskap eller intresset att sälja något till varje pris vet jag ej, oavsett vad så är det inte bra och samma gäller i ditt fall.

kör hojen som original, det är skitsamma om dem är strypt eller inte. ingen polis fattar eller ser något ändå när du blir stoppad, dom kollar kortet och ser att du har hojkort och sen är det inte mer med det.
ingen av dom jag känner som kör på a2 kör strypt, aldrig ens varit nära till problem
Frågan är, vad händer om en olycka uppstår och försäkringen täcker inte det hela. I värsta fall blir du betalningsskyldig. Då spelar det ingen roll om polisen inte bryr sig vid en rutin kontroll.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tycker oxå de verkar knepigt, men de e ju klart, om tillverkaren säljer den ifrån fabrik med <70kw så går de, dock så känner jag inte till någon R hoj som gör så, alla verkar ju vilja pumpa mer och mer hk ur sina 600cc ju nyare de blir, 125-130hk är väl inte ovanligt idag att se som original siffra på en nyare 600a? ganska långt ifrån <95hk.

Någon där ute som vet till 100% om hur t.ex Suzuki får göra med sina hojar? vore de okej att ta sin 600a gixxer, strypa (begränsa med programvara eller vad som helst) och säga:
detta är suzuki gsx r 600 20**
vikt: 170kg
Effekt: 69kw / 10000rpm
bla bla bla.

dvs använda exakt samma hoj som innan men bara strypa den ifrån fabrik / använda en annan programvara som inte låter hojen varva mer / begränsa effekten så som A-B-C power systemet funkar på gixxer bågarna. typ låsa hojen i C mode eller liknande kanske utan möjlighet att ändra (utan en program uppdatering)

en tanke som slog mig :) :va
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top