Krom ram

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Har lite funderingar att pimpa banditen.
Finns det nån som kanske vet vem som kan kroma ramen?
Är det nån som har kromat en ram förut?
Nack/fördel?
 

Bifogat

  • mattsvartbandit.jpg
    mattsvartbandit.jpg
    32.8 KB · Visningar: 261

Roary

Kamphundsägare
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Thruxton -06
Om du har en alu-ram så blir det nog billigare att bara polera den. Finns en tråd om det. Det blänker mer än krom. Och är ballare.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Om du har en alu-ram så blir det nog billigare att bara polera den. Finns en tråd om det. Det blänker mer än krom. Och är ballare.

Banditen har ju inte aluram, men det kan nog bli ok även med polerat stål som klarlackas. Om krom inte blir riktigt bra ser det taffligt ut, det kräver vad jag vet grymt bra förarbete. Jag gissar att hojen på bilden inte har en kromad ram.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det går utmärkts att kroma en stålram. Det var vanligt på 60-talschoppers mm. Det är dock en hel del slipning och polering innan. Vill man spara pengar kan man göra en del av detta själv innan man lämnar den till sliperi/kromfirma.
Lagerbanor och annat måste slås ur

Mvh
Jörgen
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Jag har hört en del historier om att exempelvis en kromad ram har lätt för att spricka efter nått år eller så (såvida den inte är kromad av hojtillverkaren).

:confused:
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Du menar ramen har lätt att spricka? (Vad är det som gör ramen svagare?)
Eller kromen kan börjar spricka?

kromen.. har oså hört de men man har ju bara "hört"
ska ju finnas såna som "lackar" krom nu för tiden.. lite gul nyans o inte 100% blankt vad jag oså hört...men blir nog fullgott resultat

men om nån gör den här i sundsvall vet jag inte :va
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
kromen.. har oså hört de men man har ju bara "hört"
ska ju finnas såna som "lackar" krom nu för tiden.. lite gul nyans o inte 100% blankt vad jag oså hört...men blir nog fullgott resultat

men om nån gör den här i sundsvall vet jag inte :va

Jag var hos Sundsvallslacken/Top coat idag för att höra med dem om dem kunde göra kromlack. Svaret blev att dem har slutat med kromlack eftersom det var väldigt svårt att få till det. Resultat blev helt olika gång på gång, ibland var det helt ok, näste gång var det gul.....
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Jag var hos Sundsvallslacken/Top coat idag för att höra med dem om dem kunde göra kromlack. Svaret blev att dem har slutat med kromlack eftersom det var väldigt svårt att få till det. Resultat blev helt olika gång på gång, ibland var det helt ok, näste gång var det gul.....

Kolla med Milles billack i Timrå.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Grundarbetet är helt avgörande.
Får inte finnas något smuts och ytan ska vara slipad och jämn.
Man kan lämna delarna som ska kromas till ett företag som betar av det, doppar sakerna i ett syrabad som äter upp skiten och ytan på godset.
Problemet med många mc-ramar är nog att det är olika slags alu på olika delar av ramen och det tror jag gör skillnad på resultate.
En del är gjuten, en annan är profiler, sen har du lite svetsfogar m.m. , blir säkert flammigt kanske, fast nån här vet nog mer om detta :va

Just den där bilden är nog en Spondon ram ser det ut som.

/Nitrous
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Ramen är en bandit 1200 96-00.
Origanal bakramen är bortkapad med egantillverkad bakram monterad istället.
 

Bifogat

  • mattsvartbandit2.jpg
    mattsvartbandit2.jpg
    36.8 KB · Visningar: 131
Last edited:

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Nu har jag funderat på lite på vad du frågade från början... Pimpa Banditen... då den har en klen (smala rör) ram skulle jag lacka den mattsvart och tank osv. i förslagsvis en orange pearl... Glöm ramen och framhäv andra saker.

En tunn ram vill man "dölja", en fet sporthojsram i aluminium på ett fighterbygge exempelvis är fränt att polera.
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Nu har jag funderat på lite på vad du frågade från början... Pimpa Banditen... då den har en klen (smala rör) ram skulle jag lacka den mattsvart och tank osv. i förslagsvis en orange pearl... Glöm ramen och framhäv andra saker.

En tunn ram vill man "dölja", en fet sporthojsram i aluminium på ett fighterbygge exempelvis är fränt att polera.

Håller med dig (till en viss del)
Gillar dem färgarna du nämde...

PiEn
"allt som är orange är vackert"
Så länge man matcha den med mattsvart...:D
 

Bifogat

  • morgs11.jpg
    morgs11.jpg
    34.1 KB · Visningar: 86
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
För en hel del år sedan när jag byggde Triumph chopper så kromade jag en hel del.

Södraförnickling var det som gällde då och dom kunde kroma både stål och aluminium.

det viktiga att veta med kromning är att det "kopierar" ytan man kromar så skall det bli superfinish så måste ytan poleras til superfinish innan man kromar.

Den stående kommentaren när man kom och ville ha något kromat var. "Jaha, ännu ett lasarett jobb". ( När man råkat ut för att grejen man polerar fastnat i den roterande lumpskivan förstår man vad det kommer ifrån)

Men när det blir lyckat så blir det riktigt coolt. Jag minns en hemmabyggd oljetank som jag riktigt slet med och sen tog Södraförnickling över och polerade vidare. När den var klar kunde man faen använda den som rakspegel.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top