Krockar obesiktigad hoj va händer?

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Så du menar att om en lastbil kör in i mitt garage och totalkvaddar det och de 3 avställda/oförsäkrade hojarna där så kommer inte det försäkringsbolag som försäkrat lastbilen ge mig en spänn för garaget eller hojarna? Vilken verklighet lever du i?

Dina hojjar står still i garaget/p-plats.. jävla skillnad på att vara ute med sin oförsäkrade & avställda hoj o köra - ELLER ?

Vilken värld lever DU i ?
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Varifrån fick du att hojen är avställd och oförsäkrad? Jag ser bara att den är obesiktad.

Det där är nåt du fantiserat ihop själv. Motpartens försäkring har självklart inga vilkor om att andra fordonet ska vara försäkrat. Vilket iofs är irrelevant och offtopic eftersom jag faktiskt tror prulles hoj var försäkrad.

Inte fantiserat ihop alls, bara råkade blanda ihop två helt olika trådar - får skylle litte på mina smärtstillande tabletter tyvärr - SORRY :tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Dina hojjar står still i garaget/p-plats.. jävla skillnad på att vara ute med sin oförsäkrade & avställda hoj o köra - ELLER ?

Vilken värld lever DU i ?

Trafikförsäkringen är lagstadgad just därför att den täcker ALLA skador på andra som du och ditt fordon orsakar, kör du på en cyklist/barnvagn täcker de såklart det också trots att de är i trafiken helt oförsäkrade
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Trafikförsäkringen är lagstadgad just därför att den täcker ALLA skador på andra som du och ditt fordon orsakar, kör du på en cyklist/barnvagn täcker de såklart det också trots att de är i trafiken helt oförsäkrade

Lätt för den andres f-bolag att hävda att man ej hade i trafiken
att göra då fordonet vare oförsäkrat/avställt = olagligt = ingen ersättning -
Måste ju ha hänt någon gång eller hur ?

Dock så är ju TFF tillgängliga..
där en alkoholpåverkad person kör sin avställda bil o mejar ner en drös filk/bilar / de betalar du ut ersättning både till alla inblandande samt till föraren...
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Trafikförsäkringen är lagstadgad just därför att den täcker ALLA skador på andra som du och ditt fordon orsakar, kör du på en cyklist/barnvagn täcker de såklart det också trots att de är i trafiken helt oförsäkrade

Däremot så får motorcykeln som blir påkörd av en oförsäkrad barnvagn ingen ersättning om denna mc i sin tur inte är försäkrad. :crash
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Lätt för den andres f-bolag att hävda att man ej hade i trafiken
att göra då fordonet vare oförsäkrat/avställt = olagligt = ingen ersättning -
Måste ju ha hänt någon gång eller hur ?

Dock så är ju TFF tillgängliga..
där en alkoholpåverkad person kör sin avställda bil o mejar ner en drös filk/bilar / de betalar du ut ersättning både till alla inblandande samt till föraren...

Ja det är lätt för den andres försäkringsbolag att hävda att man inte hade i trafiken att göra beroende på om fordonet har t ex körförbud eller är oförsäkrat när detta enligt lag gör att det inte ska vistas i denna trafik.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Dina hojjar står still i garaget/p-plats.. jävla skillnad på att vara ute med sin oförsäkrade & avställda hoj o köra - ELLER ?

Vilken värld lever DU i ?

Den som kallas verkligheten. Vill herr måndagsexemplar vara så snäll och berätta vad han fått "avställd och oförsäkrad" ifrån? Det spelar för fan ingen roll VAD du kör på, kör du på något eller någon så går din trafikförsäkring in och betalar de skadorna, det är det man har en trafikförsäkring till. Det är lite därför det är lag på att ha en - Du själv ska alltid kunna vara oförsäkrad, det är inte förbjudet att vara dum i huvudet, men alla omkring dig ska ha en försäkring för den dag du ställer till något - det är precis det trafikförsäkringen gör! Och när jag skriver att alla omkring dig ska ha en försäkring genom dig, så menar jag precis alla, och allt, fullkomligt oberoende av vad det är för något, vem de är, varifrån de kommer eller vad de sitter på/i.

Som rent exempel så klippte min granne en gångtrafikant för någon månad sedan, en gångtrafikant som sprang ut på övergångsstället mot röd gubbe. Vilket det finns flera vittnen till. Grannen bromsade omkull sig, hojen klippte gångtrafikantens fötter, och likförbannat - även om han hade gått mot rött och inte hade där att göra - så får han ersättning.
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Den som kallas verkligheten. Vill herr måndagsexemplar vara så snäll och berätta vad han fått "avställd och oförsäkrad" ifrån? Det spelar för fan ingen roll VAD du kör på, kör du på något eller någon så går din trafikförsäkring in och betalar de skadorna, det är det man har en trafikförsäkring till. Det är lite därför det är lag på att ha en - Du själv ska alltid kunna vara oförsäkrad, det är inte förbjudet att vara dum i huvudet, men alla omkring dig ska ha en försäkring för den dag du ställer till något - det är precis det trafikförsäkringen gör! Och när jag skriver att alla omkring dig ska ha en försäkring genom dig, så menar jag precis alla, och allt, fullkomligt oberoende av vad det är för något, vem de är, varifrån de kommer eller vad de sitter på/i.
Som rent exempel så klippte min granne en gångtrafikant för någon månad sedan, en gångtrafikant som sprang ut på övergångsstället mot röd gubbe. Vilket det finns flera vittnen till. Grannen bromsade omkull sig, hojen klippte gångtrafikantens fötter, och likförbannat - även om han hade gått mot rött och inte hade där att göra - så får han ersättning.

Coolast i stan är du verkligen - kanske se över din attityd lite & sluta kalla folk för öknamn:

SE INLÄGG #22
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top