Krockad bil

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Har aldrig varit utsatt för nåt sånt här tidigare.

Min frus bil har idag blivit ordentligt påkörd. Bilen stod parkerad utanför vårt hus utan någon person i. Tjejen som körde på hävdar att hennes epa-/a-traktor stängde av sig och då låste hon rattlåset i ren panik. Således kunde hon inte styra längre. Polisen har pratat med tjejen som körde och hon har erkänt att hon är vållande. Polisen misstänker inget brott och kommer inte att göra mer. Detta är vi helt ok med.

Fruns bil är bärgad till verkstad. Med vad händer nu?

Får vi kostnadsförslag från verkstad eller vi får besked från försäkringsbolaget vad de vill göra?

Om vi är missnöjda med försäkringsbolagets besked, vad har vi för rättigheter?

Båda bilarna är försäkrade i samma bolag. Bra eller mindre bra?

Nåt mer vi ska tänka på? Fruns bil är avställd från och med olyckan. Försäkringsbolaget har ändrat till någon form av garageförsäkring för att spara lite pengar åt frun.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du får ett förslag från försäkringsbolaget.
Om du inte gillar det så kan du försöka förhandla.
Framgång med det hänger på din frus historik, vänlighet hos handläggaren och hur lite du ringer o skäller.
Granska reparationsförslaget också, så de verkligen gör det som försäkringen betalar för.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad händer med fruns bil om osnutna ungar tänder eld på den och den är garageförsäkrad? Det är inte helt ovanligt med "bränder" i dessa dagar.
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Vad händer med fruns bil om osnutna ungar tänder eld på den och den är garageförsäkrad? Det är inte helt ovanligt med "bränder" i dessa dagar.
Bilen står inlåst hos verkstad så jag antar att verkstaden har försäkring för sådana saker.
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Se till att bilen är ordentligt försäkrad. D.v.s om du ställer av den att den är garageförsäkrad. Om bilen varit helförsäkrad, brukar det normalt (kolla) betyda det samma som helförsäkringen minus trafiken.
Den är enligt försäkringsbolaget helförsäkrad fram till och med klockslaget vi ringde och därefter garageförsäkrad. Allt finns på mail. Skulle någon hos försäkringsbolaget krångla har vi även en rapport från polis på plats om vad som skett och hur dags.
 
Last edited:

farbror mumma

Medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
VALLENTUNA
Hoj
Cbr600rr yzf750r
Du ska anmäla skadan till ditt försäkringsbolag. Sen tar du kontakt med verkstaden som bilen står på. Verkstaden gör en skadekalkyl som skickas till ditt försäkringsbolag. Sen får verkstaden ett ok och börjar reparera din bil. Hade Du hel eller halvförsäkring när olyckan inträffade.
 

farbror mumma

Medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
VALLENTUNA
Hoj
Cbr600rr yzf750r
Skulle försäkringsbolaget anse att reparationskostnaderna överstiger bilens värde så bli den inlöst. Skulle ni inte komma överens med försäkringsbolaget om vad bilen är värd så kan ni ta in en oberoende värdering av bilen.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ja när jag fick stöldförsök på min (då) Ktm ringde jag försäkringsbolag å dom skötte transport till verkad. Sen tog Din Mc för lång tid så jag lät dom köpa tillbaka den. (Tog ju så lång tid)
Försäkringsbolaget IF skötte saken otroligt bra. Din Mc var jag inte lika förtjust i.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Tjejen som körde är ju uppenbarligen dum i huvudet, rattlåset slår inte i såvida hon inte tar ut nyckeln ur tändningslåset, vad var det för "epa" förresten? Nyare bil eller äldre? Om ett rattlås går i lite hipp som happ så låter det ganska osäkert att framföra skrotet i trafik.

Låter mer som "undrar vad som händer om jag tar ur nyckeln när jag rullar höhö."
Eller fylla.

Skadeverkstan kommer besiktiga bilen/arna, skicka offert till bolaget, oftast blir det godkänt, ibland kommer de ut och tycker man ska rikta vissa saker. Vet verkstaden vad de håller på med så kommer de försöka göra vad de kan för att det ska bli så bra som möjligt för er.

Överstiger repkostnad 80% av bilens värde blir det inlösen, beroende på hur gamla bilar ni har såklart, är den äldre än 2 år är det 80% annars är det 50%, de kan ha ändrat till 1 år, osäker.

Vissa bolag är bättre än andra, mer än så behöver jag inte säga.
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Liten update. Fruns bil kommer bli inlöst. Nu väntar vi bara på till vilket värde den blir inlöst.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top