Kriegaväskor!

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har en US10 som jag är väldigt nöjd med. Kunde så klart varit billigare, men kvaliten är det inget fel på.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F

Det där är ju min gamla hoj så då är det lika bra att jag svarar också.

US-20 passar som synes perfekt storleksmässigt på en Street Triple. Räcker för åtminstone en övernattning om man inte ska ha med sovsäck och sånt. Den är dock lite besvärlig att fästa eftersom hojen har en massa plast som gör att bakramen inte är exponerad.

Däremot tror jag inte på idén att ha en US-10 som tankväska, även om det säkert blir snyggt. Åtminstone jag gillar att slänga ned och plocka upp saker hela tiden. Det är telefon, nycklar, kamera, pengar, visir, handskar och så vidare. Dessutom har jag alla värdesaker i den och lämnar den aldrig obevakad på hojen. Jag vill alltså ha något jag kan öppna på plats och som har snabbfäste. Jag köpte en expanderbar Bags Connection på 11/15 liter. Heter den City kanske? Passade bra på Triumphen och passar lika bra på Viffern jag har nu.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Edit: Såg nu att du skrev tankväska, så jag har svarat fel. Men kanske är mitt svar värdefullt för någon ändå, så jag lämnar det kvar.

Däremot tror jag inte på idén att ha en US-10 som tankväska, även om det säkert blir snyggt. Åtminstone jag gillar att slänga ned och plocka upp saker hela tiden. Det är telefon, nycklar, kamera, pengar, visir, handskar och så vidare. Dessutom har jag alla värdesaker i den och lämnar den aldrig obevakad på hojen. Jag vill alltså ha något jag kan öppna på plats och som har snabbfäste. Jag köpte en expanderbar Bags Connection på 11/15 liter. Heter den City kanske? Passade bra på Triumphen och passar lika bra på Viffern jag har nu.
US-10 har snabbfästen, 4st i plast som man klickar i. Men jag brukar fästa remmarna runt passagerarsadeln istället för i ramen. På det sättet så kan jag öppna sadeln och lyfta av den och US-10 som ett paket. Dessutom slipper jag ta loss US-10 så fort jag ska öppna sadeln.

Själv skaffade jag US-10 mest för att kunna ha lite småpryttlar som mobil, plånbok, öronproppar etc, utan att hela tiden behöva öppna sadeln. Mitt ställ saknar fickor. Sedan märkte jag att det var smidigt att kunna ta loss hela väskan för att bära med mig alla min pryttlar dit jag gick, istället för att antingen krampaktigt hålla för mycket i händerna eller komma ihåg att knyckla ner extra påse i bagaget.
 
Last edited:

Anestesisyrran

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2015
Ort
Boden
Hoj
Triumph Street Triple R -16
Har tidigare använt en Haglöfs Corker som ryggsäck vid motorcykelfärd. Inget fel på Haglöfs modell, fungerat ypperligt som komplement till större packning i samband med fjällvandring, flygresor etc. Men som parhäst till motorcykeln kändes den otillräcklig på flera plan. Valet föll därmed på en Kriega R25 och personligen tycker jag det är ypperlig ryggsäck för alla som åker hoj: sitter som en smäck, goda justeringsmöjligheter, känns rakt igenom välkonstruerad. Kriegas ryggsäckar må kosta lite mer jämfört med många andra märken men är värda varenda krona. :kär
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har själv sneglat mycket på en US-20 till min MT-07. Men även Nelson-Rigg CL-1060-S lockar. Fast den går knappt alls att hitta i Europa :/

Det finns CL-1060-ST också som är något lite högre bara och tar några liter till.

Ser ju rätt bra ut men vad jag reagerade på direkt är ju att den inte är vattentät!, utan har ett separat regnskydd man får sätta utanpå. Dels tar ju regnskyddet plats men framför allt så är man ute och åker och det börjar ösregna så vill man ju inte stanna. I.a.f inte jag, då vill man ju plöja på tills vart man nu är på väg. Stanna i regn för att mecka med regnskydd blir man ju blöt/kall direkt
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Det blev 2st väskor i somras, har inte haft så mycket användning av dem än. De uppfyller mina krav och jag kan lätt expandera volymen om så önskas. Jag ger dem 4 av 5 i betyg!

Lite bökigt att öppna om man bara vill ha något fort ut väskan. Köpte även deras "plånbok" där man kan ha mobil, plånbok & nycklar typ. Ligger under sadeln! Förövrigt så gillade jag inte montaget av remmarna, men det löste sig tillslut och de sitter bra, man kan lätt få in dem under sadeln när de inte ska användas. Däremot så var det bakre nästan så att de inte räckte ut brevid sadeln, men det funkar!

20150820_144546.jpg20150820_144734.jpg20150820_145118.jpg
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Jag försöker bli lite klok på hur us5/10 fungerar.

Är det så med båda dessa att dom inte är särskilt smidiga om man relativt ofta behöver komma åt innehållet? Det är ju inte bara att öppna/stänga en dragkedja.

Behöver något litet att sätta på passagerarsitsen där jag kan förvara plånbok, dricka, något extraplagg o.dyl. Börjar misstänka att us5/10 kanske inte är optimalt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag försöker bli lite klok på hur us5/10 fungerar.

Är det så med båda dessa att dom inte är särskilt smidiga om man relativt ofta behöver komma åt innehållet? Det är ju inte bara att öppna/stänga en dragkedja.

Behöver något litet att sätta på passagerarsitsen där jag kan förvara plånbok, dricka, något extraplagg o.dyl. Börjar misstänka att us5/10 kanske inte är optimalt.

Jag använder själv en US5 för just det ändamålet och jag tycker det funkar. Man kommer alltid åt innehållet via öppningen i ena änden, även om man kan behöva lossa lite på spännbanden också, men det är inget större problem. På US5 finns även ett litet extra fack med dragkedja, där man t ex kan ha plånboken. Vill man ha ögonblicklig åtkomst till prylarna är det inte lika smidigt som en väska där det bara är att öppna dragkedjan. Skulle jag köpa samma väska igen, med facit i hand? Ja, troligen.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag försöker bli lite klok på hur us5/10 fungerar.

Är det så med båda dessa att dom inte är särskilt smidiga om man relativt ofta behöver komma åt innehållet? Det är ju inte bara att öppna/stänga en dragkedja.

Behöver något litet att sätta på passagerarsitsen där jag kan förvara plånbok, dricka, något extraplagg o.dyl. Börjar misstänka att us5/10 kanske inte är optimalt.

En ryggsäck är onekligen ett enklare alternativ för småsaker. Kreigas R-serie är bra prylar, med undantaget vattentätheten.
US5 är förhållandevis liten, du får inte plats med mycket (tveksamt om du ens kan knöla ner ett par mindre skor).
US10 är lite för stor för att släpa med sig på vardaglig basis tycker jag. Bygger en del på höjden och ger intryck av en riktig packväska.
Packrulle-lösning på öppning stängning är inte det bästa var gäller åtkomlighet, men modellen ger andra fördelar med lätt montering, vattentäthet, urtagbart foder mm. Du behöver lätta på spännbanden, öppna bakstycket, rulla upp, stoppa in handen. Det är fortfarande en rätt kvick manöver samt att det lilla facket ovanpå fungerar för de minsta prylarna, men kan även kräva att man lättar lite på spännbanden. I sammanhanget så är det nog fortfarande av de bättre universal-lösningarna för liten sadelväska på alla typer av hojar. Inte optimalt, men bättre än allt annat jag jämfört med.

Jag kör med en US5 på bakskärmen som innehåller verktygskit mm. Lämnar aldrig civilisationen utan den.

Vid köp, kolla ebay eller http://www.motorcycleshop.ie/. fcmoto.de har 10% nu också.

Denna video bör eliminera alla oklarheter kring hur den fungerar:
https://www.youtube.com/watch?v=t8amfLTuUnM
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top