Kranförare

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Tjena!
Det är alltid någon som kan det mesta, har gjort det mesta och vet det mesta så jag tänkte höra efter med er om just kranförare.
Specifikt om demhär "tornkranarna" som är stationära eller vad dem nu kallas (alltå inte en mobilkran som är på en större lastbil)

Jag gick maskinlinjen inom byggprogrammet vilket kanske lär hjälpa till en del och redan då hade jag intresset av att försöka hitta någon utbildning som kranförare men har inte alls kommit till skott för jag vet inte var man kan leta efter det och få lite mer information om det, och dels för att om jag skulle hoppa på utbildningen direkt efter skolan och sen gjort klart det så hade det inte varit direkt enkelt att skaffa jobb som det i sånhär ung ålder.

så finns det någon här inne som sitter i en kran på byggena som kan berätta hur yrket är, hur ni utbildade er till det och gärna kanske någon länk med ännu mer information?
Och.. behöver man lastbilskort för att arbeta med en kran? Är det isåfall som utbildningen står för om man skulle hoppat på det?
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Tack ska du ha.. har läst igenom dina länkar och ser att utbildningarna finns i Stockholm :/
För tillfället är jag inte sugen på att flytta upp till stockholm för att plugga så jag får hålla utkik efter någonting här nere i Skåne, då ska jag nog banne med söka om det kommer upp någonting här i Skåne.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Tja,
Jag jobbar inom byggbranschen och har lite insyn via min brorsa som jobbar på en maskinfirma.
Eftersom det är högtryck i branschen just nu skriker firmorna efter kompetent personal.
Min brorsa som är fordonstekniker och har jobbat på varv fick kontakt med chefen för firman och fick provarbeta lite.
De gjorde sedan upp anställningen och brorsan kommer att få utbildning via arbetsgivaren, för tillfället jobbar han med att resa och serva kranar.
Som kranförare hamnar du på en arbetsplats och måste följa deras arbetstider, vilket oftast är på plats kl. 07.00 eller tidigare.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Min pappa körde kran när jag var mindre. Träffade han inte ofta, riktigt tråkigt. Han var hemma i en vecka, sen åkte han bort 2månader igen. Helt oregelbunda arbetstider. Okej lön 110-140kr/tim. Man blir riktigt solbränd av att sitta mycket i kranen.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Tack för svaren!

Sweedo: Men din bror har inte utbildning för att manövra dem? Tanken var att jag har intresse att köra dem och gå någon utbildning för det.

Japp jag kan tänka mig arbetsförhållandena, det är inte precis att man har jobb som det inom byn man bor i utan det kan ju givetvis bli på en annan ort.
 

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Utan igen...
Jag kör kran (travers) på jobbet och den utbildningen fick jag av min nuvarande arbetsgivare,tuvär är det ingen fast tjänst ännu (inte helt lätt att försöka byta från transport till industrin) så jag har sökt jobb som maskinförare på en annan firma och när dom hörde var jag körde nu så blev dom eld och lågor över att jag hade krankortet.
Den firmans kranar är portalkranar så jag antar att det är samma kort för dom.

Kranförare vanligt yrke här och utbildningen står arbetsgivaren för.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Han får utbildningen för att få köra kran av firman.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top