Jonte74
Ny medlem
Hej alla bikers!
Frugan har en CBR 600 -93 som varit i min familj sedan -96. Den har gått som en klocka i alla år. Men för något år sedan så någon gång per säsong så uppförde den sig underligt. Farsan trodde det var batteriet. Men när det för 2 säsonger sedan med nytt batteri hände igen & ett flertal gånger, så är det nu dax att komma till rätta med problemet. Kördes 20 mil förra säsongen med fel två ggr.
Problembeskrivning: Ofta efter några km/mil så börjar den gå något ojämt för att sedan bete sig som att det är soopatorsk. Den får helt enkelt ingen bensin oavsett om man vrider över till reserven eller inte så dör den.
Vi skulle köra till Norge 2012 alla hojar fulltankade. Efter ca 1 mil, så händer fenomenet enl ovan. Vi tog bort sadeln kollade batteriet, smörjade även på lite kedjespray. Ville inte starta. Med shok & utan, utan gas med lite gas & med pumpande gas. Ville ej. Sprang igång den på andra försöket. Gick i 3 mil till så var det dax igen. Fick igång den efter 2-3 min med att springa igång den. När detta hände en tredje gång efter ytterligare 3 mil & tanken på att ställa skrället, SÅ fick vi igång den igen men batteriet var hårt åtgånget. Fortsatte turen. Inget mer strul denna dag, men kunde inte starta med batteriets hjälp något mer. Sprang i gången den dag 2 men inget krångel & 50 mil. Samma dag 3 inget krångel & 50 mil körda. 4e & sista dag, hem ifrån Oslo & kan man tänka i Strömstad samma visa. Krånglet hände med fulltank, halvtank & på liknade vis OCH alla incidenter hände i Sverige (knas).
2013 så hände samma sak med nytt batteri 2 ggr på de 20 mil den kördes. En gång efter 3 mils körning & en efter 1 mils körning. Vår mekaniker tyckte beskrivandet lät som problem med bränslepumpen (några tusenlappar) el att tanken var tät & det blev vakuum. Han blåste ur den i höstas. I år så har jag kört 20 mil 5 ggr fram & till jobbet. MEN i fredags så hände det igen. Körde 3 km fyllde tanken. Körde 1 mil & då någon misständning i 100 km/tim & 2 sek senare ingen bensin inte en tändning 100-0 5:an, 4:an, 3:an, 2:an på 400 meter. Försökte få igång den via batteri 4-5 ggr. Ringde några samtal. Försökte få igång den igen mellan varven. Efter 10-15 min & ca 20:e försöket & med chok, så segade den igång. Körde dit jag skulle ytterligare 2 mil & hem igen 3,3 mil & den går som en klocka. Är det någon som tror på något annat än att byta bränslepumpen? MC:en har gått 6.200 mil.
Tacksam för åsikter.........sorry att det blev en hel roman.
Mvh Jonas
Frugan har en CBR 600 -93 som varit i min familj sedan -96. Den har gått som en klocka i alla år. Men för något år sedan så någon gång per säsong så uppförde den sig underligt. Farsan trodde det var batteriet. Men när det för 2 säsonger sedan med nytt batteri hände igen & ett flertal gånger, så är det nu dax att komma till rätta med problemet. Kördes 20 mil förra säsongen med fel två ggr.
Problembeskrivning: Ofta efter några km/mil så börjar den gå något ojämt för att sedan bete sig som att det är soopatorsk. Den får helt enkelt ingen bensin oavsett om man vrider över till reserven eller inte så dör den.
Vi skulle köra till Norge 2012 alla hojar fulltankade. Efter ca 1 mil, så händer fenomenet enl ovan. Vi tog bort sadeln kollade batteriet, smörjade även på lite kedjespray. Ville inte starta. Med shok & utan, utan gas med lite gas & med pumpande gas. Ville ej. Sprang igång den på andra försöket. Gick i 3 mil till så var det dax igen. Fick igång den efter 2-3 min med att springa igång den. När detta hände en tredje gång efter ytterligare 3 mil & tanken på att ställa skrället, SÅ fick vi igång den igen men batteriet var hårt åtgånget. Fortsatte turen. Inget mer strul denna dag, men kunde inte starta med batteriets hjälp något mer. Sprang i gången den dag 2 men inget krångel & 50 mil. Samma dag 3 inget krångel & 50 mil körda. 4e & sista dag, hem ifrån Oslo & kan man tänka i Strömstad samma visa. Krånglet hände med fulltank, halvtank & på liknade vis OCH alla incidenter hände i Sverige (knas).
2013 så hände samma sak med nytt batteri 2 ggr på de 20 mil den kördes. En gång efter 3 mils körning & en efter 1 mils körning. Vår mekaniker tyckte beskrivandet lät som problem med bränslepumpen (några tusenlappar) el att tanken var tät & det blev vakuum. Han blåste ur den i höstas. I år så har jag kört 20 mil 5 ggr fram & till jobbet. MEN i fredags så hände det igen. Körde 3 km fyllde tanken. Körde 1 mil & då någon misständning i 100 km/tim & 2 sek senare ingen bensin inte en tändning 100-0 5:an, 4:an, 3:an, 2:an på 400 meter. Försökte få igång den via batteri 4-5 ggr. Ringde några samtal. Försökte få igång den igen mellan varven. Efter 10-15 min & ca 20:e försöket & med chok, så segade den igång. Körde dit jag skulle ytterligare 2 mil & hem igen 3,3 mil & den går som en klocka. Är det någon som tror på något annat än att byta bränslepumpen? MC:en har gått 6.200 mil.
Tacksam för åsikter.........sorry att det blev en hel roman.
Mvh Jonas