Krånglande CBR 600 -93

Jonte74

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
2003, VFR 800
Hej alla bikers!

Frugan har en CBR 600 -93 som varit i min familj sedan -96. Den har gått som en klocka i alla år. Men för något år sedan så någon gång per säsong så uppförde den sig underligt. Farsan trodde det var batteriet. Men när det för 2 säsonger sedan med nytt batteri hände igen & ett flertal gånger, så är det nu dax att komma till rätta med problemet. Kördes 20 mil förra säsongen med fel två ggr.

Problembeskrivning: Ofta efter några km/mil så börjar den gå något ojämt för att sedan bete sig som att det är soopatorsk. Den får helt enkelt ingen bensin oavsett om man vrider över till reserven eller inte så dör den.
Vi skulle köra till Norge 2012 alla hojar fulltankade. Efter ca 1 mil, så händer fenomenet enl ovan. Vi tog bort sadeln kollade batteriet, smörjade även på lite kedjespray. Ville inte starta. Med shok & utan, utan gas med lite gas & med pumpande gas. Ville ej. Sprang igång den på andra försöket. Gick i 3 mil till så var det dax igen. Fick igång den efter 2-3 min med att springa igång den. När detta hände en tredje gång efter ytterligare 3 mil & tanken på att ställa skrället, SÅ fick vi igång den igen men batteriet var hårt åtgånget. Fortsatte turen. Inget mer strul denna dag, men kunde inte starta med batteriets hjälp något mer. Sprang i gången den dag 2 men inget krångel & 50 mil. Samma dag 3 inget krångel & 50 mil körda. 4e & sista dag, hem ifrån Oslo & kan man tänka i Strömstad samma visa. Krånglet hände med fulltank, halvtank & på liknade vis OCH alla incidenter hände i Sverige (knas).
2013 så hände samma sak med nytt batteri 2 ggr på de 20 mil den kördes. En gång efter 3 mils körning & en efter 1 mils körning. Vår mekaniker tyckte beskrivandet lät som problem med bränslepumpen (några tusenlappar) el att tanken var tät & det blev vakuum. Han blåste ur den i höstas. I år så har jag kört 20 mil 5 ggr fram & till jobbet. MEN i fredags så hände det igen. Körde 3 km fyllde tanken. Körde 1 mil & då någon misständning i 100 km/tim & 2 sek senare ingen bensin inte en tändning 100-0 5:an, 4:an, 3:an, 2:an på 400 meter. Försökte få igång den via batteri 4-5 ggr. Ringde några samtal. Försökte få igång den igen mellan varven. Efter 10-15 min & ca 20:e försöket & med chok, så segade den igång. Körde dit jag skulle ytterligare 2 mil & hem igen 3,3 mil & den går som en klocka. Är det någon som tror på något annat än att byta bränslepumpen? MC:en har gått 6.200 mil.
Tacksam för åsikter.........sorry att det blev en hel roman.
Mvh Jonas
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jag skulle börja med att renovera förgasare och ta isär tanken och göra rent allt till förgasarna, det låter som bränsleproblem i mina öron..
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Är du säker på att den inte får bensin ? Torra stift om du kirrar den ?

Kolla slangarna, både vakum, bensin och ventilation vid tank och förgasare. Låter som något vikt sig, alternativt stopp någonstans i en av dem.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Testa öppna tanklocket lite nästa gång det händer. Hjälper det innebär det att du har problem med avluftningen av tanken. Någon slang som är vikt eller som är tät.
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Kolla regulatorn. Gav liknande skumma symptom på min cbr och laddregulatorn är en svag del i en annars robust konstruktion.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top