Kräver bättre statistik på olyckor, Dansken & FöK!

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Läste just tråden om dom 2 stackarna som blev klämda till döds mellan 2 tradare och avled.

Riktar detta lite till SMC och Jesper & Johan Fök m.fl. som har tillgång och är engagerade i detta med statistik.

Förra månaden var en svart månad och när denna säsongen är slut kommer det åter igen utvärderas och statistik ska upp. Just denna statistik tycker jag behöver fördjupas, för så fort det är lite mer olyckor m.m. så vill politiker, polis, NTF och vad det nu månne, skärpa, försämra m.m. för att få ner dessa siffror. Tyvärr är ju deras tillvägagångs sätt inte så ofta till mc kollektivets fördel. Anslag m.m. för fortbildningar blir mindre osv.
Nu var det ju nån högt uppsatt som yttrade sig förra veckan i pressen om att det måste bli mer utbildningar m.m. Så kanske det blir mer pengar till sånt nästa år efter att dom ströp av så hårt i årets anslag för bl.a SMC.

Antalet döda är och förblir dessvärre avlidna, det får vi leva med. Oftast är det sporthojjar som får ta mycket skit för olyckor som händer. Men nu verkar det ändå som trenden vänder med äldre + glidare som förorsakas allt oftare.
Se till och få med viktiga argument i statistiken som när förare blir ihjälklämda, kör påverkade, utan kk, bilister, oförsäkrat osv....i stort avviker från att "sköta sig".


Visst önskar vi oss "nollvisionen" men det vet vi ju alla att den inte kommer finnas. Realist som man är så kommer folk tyvärr dö, och någonstans måste man ändå, tänka till vad som är acceptabelt och inte, och kanske säga att nu är vi faktiskt nöjd med vad vi åstakommer.....(säger inte att vi är där än!), naturligtvis ska man alltid fortsätta arbetet mot det bättre.

Kanske fult och dra en liten paralell, läste det i tidningen denna veckan och det drunknade faktiskt 22 personer i juni månad. Har ni hört mycket om det :confused:

Detta är bara något att reflektera över, tycker kritiken och statistiken kan vara hård ibland, och börjar man gräva djupare så är det inte alltid så illa som det låter....inte alltid "vårt" fel.

Så se nu till och inte bli en del i denna statistik! :fatta!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag instämmer med "SMoto".
Det är möjligt att det finns (och det hoppas jag) bättre statistik efter varje säsong än den jag lyckas få tag på.

Ska man verkligen kunna gå till botten med problemet så måste man titta på statistiken ur alla synvinklar och då måste den vara så detaljerad det bara går och utförd så att man kan filtrera och sortera på alla upptänkliga sätt.

Tittade på whigsnews och det ser ut som att MC-olyckorna finns där hela tiden, det är tyvärr en ganska dyster MC-sommar i år :(
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Jag håller fullständigt med!!
Diskussionen måste komma igång om vems fel det är när olyckan är framme.

Politiker har ju en enastående förmåga att gå minsta motståndets väg.
Vad jag menar är att det är lättare att skälla på motorcyklister och kalla oss huliganer än att förbjuda rökning som faktiskt kostar långt många fler liv per år. Dessutom kostar röknings relaterade sjukdomar enorma mängder skatte pengar. Eftersom det finns fler rökare är det svårare att föra en debatt och få något resultat då motståndet hade varit högre!

Hur många sporthojs åkare finns det i riksdagen?

Dessutom är det tydligen mer synd om den gravt synskadade äldre bilföraren som kört på och dödat en motorcyklist vid ett stopp tecken eftersom bilföraren faktiskt blev chockad än om den oskyldiga mc föraren!

För en del år sedan försökte SMC lobbya för införandet av syntest för folk över 50 då det var jätte vanligt att bilföraren "inte såg" mc föraren han kört på. Detta förslag vann ej bifall i riksdagen då tydligen äldre folk kunde känna sig kränkta och bli nervösa inför ett sådant test!
Mer troligt är att de flesta riksdags ledamoter själva är över 50 och inte vill utsätta sig själva för ett sådant test!

Mina 2cent i debatten :tungan
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Vi kanske ska göra som tobakindustrin och sätta på stora dekaler på hojjarna. Motorcyklar dödar samt osmakliga bilder.. :rolleyes:

Jag drar en länk hit till Johan FöK, han kan nog ha lite nyttigt och tillföra.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det här är jävligt intressant, speciellt med tanke på förslaget om att lägga alla kostnader för trafikskador på trafikförsäkringen. Ska då mc bära sin del kommer det att bli feta försäkringar nästa år. Men eftersom mycket mc-olyckor orsakas av andra fordon, borde inte dom kostnaderna hamnar på hos oss som kör mc. Men det beror helt på hur man väljer att läsa statistiken.
Men nått som stör mig nått oerhört, är att om man nu får betala högre trafikförsäkring för att köra hoj/bil, mot en skattesänknad. Äger man inget fordon, så tjänar man på det, och har man både bil och hoj så går man minus, enkel matte. Men det finns en jävla massa andra riskgrupper i samhället som får sin sjukvård betald med skattemedel, tex rökare, allmänt ohälsosamma personer mm. Ska det vara ett sånt system får man ju köra det över hela linjen, och inte peka ut en grupp, som får stå för både sina egna kostnader plus betala skatt för att täcka övriga :mad:
Skulle bli intressant att se vad priset på tobak skulle bli om det skulle täcka alla rökrelaterade sjukvårdskostnader...

Och det där med 22 drunknade reagerade jag också på. Är iof jävligt tragiskt, men det snackas inte om bad-döden eller höjda försäkringar på folk som badar...

Så, nu har jag fått gnälla av mig lite, ska ut och producera lite svett, som vanligt jobbar man mer på semestern än på jobbet... :hihi

/Pajje
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Det är alltid intressant att följa statistik och se vad som döljer sig bakom. Har tyvärr ingen statistik som tillför något till denna diskussion just nu. Har varit 100% fokuserad på SMC-Folksams nya försäkring och dess lansering. När säsongen tar slut kommer vi gå igenom statistik med Folksam för den försäkringen och för alla mc försäkringar i Folksam och jag hoppas då det blir angenäma siffror. I dessa diskussioner brukar vi även ta upp statistiken totalt för mc.

När det gäller dödsolyckor vet jag att TSK (Trafiksäkerhetskommitten) inom SMC har jobbat mycket med statistik på dessa och fördjupat sig i vad som verkligen döljer sig bakom statistiken. Tyvärr är det väldig eftersläpning på dessa siffror (cirka något eller några år) vilket gör att man inte är helt med.

Återkom om detta till mig senare kanske under hösten så får vi se vilken statistik som jag har då. När det gäller olycksstatistik (Vägverket, NTF) och försäkringsbolag är det vanligast att man sammanställer statistiken efter årsskiftet för att se och utvärdera...

Tyvärr har jag inget att tillföra på kortare sikt...

/ JohanFÖK
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
En bekant till mig har jobbat på VTI Linköping och hennes far jobbar där
fortfarande, tidigare har VTI åkt ut och gjort utredningar och dokumenterat
och tagit fram statistik om olyckor men det har VV numera inte råd med så
därför blir det inte några ordentliga utredningar eftersom experterna sitter på
VTI och inte på VV. VV ropar KAN SJÄLV! i bästa småbarnsanda tyvärr.

Jag vet av egen erfarenhet att trafiksäkerhetsfrågor inte går att diskutera
med vägverket, jag försökte med en gubbe men han blev så till sig över nån
gammal raritet till motorcykel som kom körandes så mina frågor ang säkerhet
på sidan av vägen och på vägen var totalt ointressanta, sen gick han ...

(ska sägas att en annan lyssnade lite längre men kändes inte som att jag
fick fram nåt vettigt iaf, han hänvisade mest vidare)

Jag skulle vilja se/fixa statistik som inte ska ta fram nån grupp/hoj/etc utan
en olyckshändelsestatistik, där händelseförloppet är det intressanta.
Om vi ska komma tillrätta med att minska dödsolyckor måste vi först
få fram hur olyckorna inträffar men det ingår nog inte i nollvisionen som i mina
ögon som yrkeschaufför är ett rent skämt.

Exempel: Jag har blivit stoppad i 4 poliskontroller varav 3 som yrkeschaufför
buss och tung lastbil, inte fått blåsa en enda gång .....

Jag anser på fullt allvar att VV inte gör något som har med att närma sig
nollvisionen att göra. Om var tredje förare som dödas i trafiken och varannan
person som dör i singelolyckor är alkoholpåverkad, hur kan man då motivera
att sätta upp 700 kameror och samtidigt inte se till att alla som stoppas
(oavsett anledning till stopp) får blåsa ?

Känns ungefär som att slå huvet i väggen när man börjar fundera och
diskutera om detta, maktlöshet osv :huvet

JohanFÖK skrev:
2302936 Har varit 100% fokuserad på SMC-Folksams
nya försäkring och dess lansering. När säsongen tar slut kommer vi gå igenom
statistik med Folksam för den försäkringen och för alla mc försäkringar i Folksam
och jag hoppas då det blir angenäma siffror. I dessa diskussioner brukar vi även
ta upp statistiken totalt för mc.
/ JohanFÖK

Folksam tar 13300 kr för min hoj sv650-00.
Med den fantastiska broms och kurvkursen i bagaget för
1400 kr i avgift kostar samma försäkring endast 12950 :-

Bara 2,6 GGR mer än min nuvarande försäkring.
Folksam har en bit kvar att jobba på, initiativet från SMC
och folksam är det absolut inget fel på dock, bara
folksams priser :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top