Kosttillskott för ökad muskelmassa. Vad välja?

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha TZR 125
Tja
Protein ur mat består av en rad olika aminosyror, varav endast vissa är nödvändiga ur byggarperspektiv, och de är endast dessa EAA består av. De är mat helt enkelt, så de finns inga biverkningar och kan intas av alla! :tummenupp

Det finns dock ett litet problem med pulver som dessa... även om det kemiskt stämmer, så visar dom flesta undersökningar att kroppen har svårare att ta upp det i koncentrerad form (vet inget om just denna, men gäller för dom flesta pulver).Men det är också svårt att få bra och konkreta bevis på vad som funkar med kosttillskott, då dom som tar dom oftast även äter ordengligt... Troligtvis lägger vi ut bra mycket mer pengar än vad vi behöver... Skulle det inte vara trevligare att lägga dom på hoj körning??? :hojsmilie

Det grundläggande för att få en bra återhämtning är att direkt efter träning få i sig snabba kolhydrater (enda gången detta är att föredra mjöligtvis även under träning om man kör längre pass), för att få kroppen att förstå att den får energi och börja bygga upp efter träningen... annars kommer du få onödigt mycket nerbrytning. Sen kommer vikten i att få i sig proteiner och fett för att bygga upp musklerna ordengligt igen + alla vitaminer och mineraler (vilket ofta saknas eller är i oupptaglig form i pulvrena). Om du äter typisk manlig kost (mycket kött), så är det inga problem att få i sig det utan tillskott. Men lyssna på kroppen, och vill den ha mer mat så ge den det och ge den va den känner för... även om det innebär att äta en hel flintastek utan något till eller en hel ost, kroppen säger oftast till oss vad vi behöver.

Känns det svårt att få tillräckligt för en bra återhämtning, så visst ta tillskott av proteiner. Och har du svårt att få i dig en macka efter träning, så funkar Gainomax... Men lägg störst vikt på att äta ordengligt och lär dig hur du ska lägga upp maten i förhållande till träningen, så kommer du få bättre resultat och må bättre i längden...

Plus att du sparar pengar!!! :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det finns dock ett litet problem med pulver som dessa... även om det kemiskt stämmer, så visar dom flesta undersökningar att kroppen har svårare att ta upp det i koncentrerad form (vet inget om just denna, men gäller för dom flesta pulver).Men det är också svårt att få bra och konkreta bevis på vad som funkar med kosttillskott, då dom som tar dom oftast även äter ordengligt... Troligtvis lägger vi ut bra mycket mer pengar än vad vi behöver... Skulle det inte vara trevligare att lägga dom på hoj körning??? :hojsmilie

Det grundläggande för att få en bra återhämtning är att direkt efter träning få i sig snabba kolhydrater (enda gången detta är att föredra mjöligtvis även under träning om man kör längre pass), för att få kroppen att förstå att den får energi och börja bygga upp efter träningen... annars kommer du få onödigt mycket nerbrytning. Sen kommer vikten i att få i sig proteiner och fett för att bygga upp musklerna ordengligt igen + alla vitaminer och mineraler (vilket ofta saknas eller är i oupptaglig form i pulvrena). Om du äter typisk manlig kost (mycket kött), så är det inga problem att få i sig det utan tillskott. Men lyssna på kroppen, och vill den ha mer mat så ge den det och ge den va den känner för... även om det innebär att äta en hel flintastek utan något till eller en hel ost, kroppen säger oftast till oss vad vi behöver.

Känns det svårt att få tillräckligt för en bra återhämtning, så visst ta tillskott av proteiner. Och har du svårt att få i dig en macka efter träning, så funkar Gainomax... Men lägg störst vikt på att äta ordengligt och lär dig hur du ska lägga upp maten i förhållande till träningen, så kommer du få bättre resultat och må bättre i längden...

Plus att du sparar pengar!!! :tummenupp

Det finns inga baksidor med aminosyror i pulverform, det tas upp av kroppen utan problem och proteinsyntesen timmarna efter träningspasset blir flera hundra procent högre av en dos innan träning. En dos eaa kostar i princip som en macka så det finns ingen anledning att inte inta det..

Du tycker alltså gainomax är mer okej? Ahh just det.. de är ju redan blandat med vatten så de känns väl okej för er pulverhatare ;)
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Det finns inga baksidor med aminosyror i pulverform, det tas upp av kroppen utan problem och proteinsyntesen timmarna efter träningspasset blir flera hundra procent högre av en dos innan träning. En dos eaa kostar i princip som en macka så det finns ingen anledning att inte inta det..

Du tycker alltså gainomax är mer okej? Ahh just det.. de är ju redan blandat med vatten så de känns väl okej för er pulverhatare ;)


hahahahahaha..pulverhatare :rofl


en sak jag lärt mig är att inget i gjutet i cement dvs det finns mycket få Medicinsk kliniska studier som öppet disputerats som direkt visar fördel för vissa kosttillskott.
Indirekta fördelar kan många påvisa dvs vitaminer och fisklever olja är jättebra för kroppen.
Ja men gör det något för den som ska bygga muskler och styrka..

Men så är det också så att alla kroppar är olika dvs det som funkar för mig behöver inte funka för dig,därför ska man ta folks " ja men det funkar skitbra för mig så då ska det funka för dig " åsikter med en nypa salt.

I grund och botten kommer man mycket långt med svensk husmanskost och mycket av det och sunt förnuft.

Finns enligt mig en stark övertro på kosttillskott.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
OK, tack för alla tipsen. Har födjupat mig något i ämnet och det slutade med ett standard startpaket; Whey-80 samt en burk Kreatin. Då binder jag upp lite vatten i musklerna och stagar upp min ländrygg hoppas jag. Hoppar Gainer Pro-tjafset till att börja med. Det där med aminosyrorna (BA+EAA) låter nog bra, men har det verklig effekt? Övertyga mig. Jag tror att en hel del av alla de där tillskotten är nära meningslösa, som t.ex. Omega-3.

Visst ligger det lite i att man kan komma en bra bit med vanlig kost, men så diciplinerad är jag inte i min vanliga kost. Dessutom, varför trycka i sig 4 burkar tonfisk och 2 kg kött varje dag när man kan safe:a med en skopa brumbrumjuice?

F.ö. är kött/kreatin mycket bra för att bygga mullor. Det bryts ner i 5 steg till bl.a. testosteron -> naturlig anabolism.
 

EBMisDead

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg/Kalmar
Hoj
ZX-10R / Hypermotard 1100S
Verkar vara bra skit det där EAA:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561


Allt på internet är sant?

EAA är det enda vettiga ja..
Förslagsvis denna som ligger bra i pris och smakar ljuvligt(vattenmelon) i jämförelse med annat trams.
http://mmsports.se/product.php?productid=16486&cat=268&page=1

Skippa whey'et och köp istället något kaseinbaserat protein till mellanmål/kvällsmat om det är mängden protein det brister på om dagarna.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Verkar vara bra skit det där EAA:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561


Allt på internet är sant?

Jepp allt du läser på nätet är sant.:tungan

Det jag gillar mest är kommentaren " Hur skiljer sig EAA från andra kosttillskott?
- EAA har visat sig stimulera proteinsyntesen kraftigt, mycket kraftigare än t.ex vassleprotein. "

Visa mig vart dom studerat detta och gjort en vettig studie på det ?
Och inte en plockepinn studie.

Inge ont om kosttillskott för även om vissa tillskott bara är sockerpiller effekt så om den sockerpiller effekten gör att du ta i det lilla extra så är ju det bara positivt.

Men jag som håller på med forskning vill också se kliniska bevis som stödjer vad tillverkarna säger.
Vilket är svårt då dom flesta kosttillskott tillverkare vägrar släppa en komplett innehållsförteckning för sina produkter...undrar varför..
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Köp en vanlig gainer om du vill gå upp i vikt, träna hårt och sköt din kost och försök att sköta sömnen, så kommer musklerna som ett brev på posten.
 

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
Min dietist rekommenderade att äta något som innehåller 10-20g protein och xx g kolhydrater max en timme efter träning.

xx= din vikt i kg.

Se bara till att äta bra någon timme(ar) innan träning också.
 

Ripipip

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Västerås
Hoj
GSX-R 600 -04
Det som jag kör med heter "GMP" vassle protein. Är helt klart prisvärt köpte 600 gram för 79kr. Och om det fungerar? Tjaa, ungefär som alla andra :)
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Herregud vad folk skriver när dem inte har en aning. Till hon som skrev att dem har sämre upptagningsförmåga så är det helt fel, läs på.

Hur som helst, Optimum Nutrition och Gaspari Nutrition är bra grejer! Pm:a för mer info.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Och glöm inte att 5kg rena muskler tar tid hur mycket gainers o tillskott du proppar i dig, det viktigaste är att du är konsekvent o inte börjar fuska med pass mat och sömn.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Min läkare sa, efter alldeles för många benbrott, att jag skulle testa Tribulus Terrestris.
Han sa att det var för att man så kunde återskapa en del av musklerna som man blivit av med.
Sagt å gjort, köpte 2 burkar.

Sen höll jag fan på att penetrera varenda jävla furuvägg som fanns i närheten...

Skojar inte, trodde fan jag skulle dö, om jag inte fick stoppa snabeln nånstans...

Iofs var det intressant, sexmässigt, men man mår fan inte bra när man har en SÅN bånge.

När jag träffade läkaren sen frågade jag om detta var normalt.
-"Ja, asså att man kan få lite ökad sexuell lust är väl inte ovanligt"

Jahaja.

Å där har jag snurrat och nästan våldtagit varenda köksstol jag hittade.
Tjejen var väl lite road, men faktiskt mest bekymrad.
Så passa er, för i intag, here we go!
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Tribulus fungerar fast du bör ha kommit upp i åldern en bit så att ditt egna testosteron börjat dala, då hjälper det lite.

Min läkare sa, efter alldeles för många benbrott, att jag skulle testa Tribulus Terrestris.
Han sa att det var för att man så kunde återskapa en del av musklerna som man blivit av med.
Sagt å gjort, köpte 2 burkar.

Sen höll jag fan på att penetrera varenda jävla furuvägg som fanns i närheten...

Skojar inte, trodde fan jag skulle dö, om jag inte fick stoppa snabeln nånstans...

Iofs var det intressant, sexmässigt, men man mår fan inte bra när man har en SÅN bånge.

När jag träffade läkaren sen frågade jag om detta var normalt.
-"Ja, asså att man kan få lite ökad sexuell lust är väl inte ovanligt"

Jahaja.

Å där har jag snurrat och nästan våldtagit varenda köksstol jag hittade.
Tjejen var väl lite road, men faktiskt mest bekymrad.
Så passa er, för i intag, here we go!
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Tribulus fungerar fast du bör ha kommit upp i åldern en bit så att ditt egna testosteron börjat dala, då hjälper det lite.

Tror du jag är en ungdom?
Nja.
Nu försöker jag mest hålla ner ståndet, eftersom tjejen av förklarliga själ är lite trött.

Ibland är det skitjobbigt.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
EAA är det enda vettiga ja..
Förslagsvis denna som ligger bra i pris och smakar ljuvligt(vattenmelon) i jämförelse med annat trams.
http://mmsports.se/product.php?productid=16486&cat=268&page=1

Skippa whey'et och köp istället något kaseinbaserat protein till mellanmål/kvällsmat om det är mängden protein det brister på om dagarna.

EAA???? AAS heter det... Anabola -Adrogena Steroider:D

släng på lite winesterol/stanzanol 25-50 mg/ED.

Testo propinoate 100-200mg/EOD.

Snabbdeca. 100-200mg/EOD.


mvh.T
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Fråga den här killen: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=614033

Han har förmodligen fått flest tips av alla i hela världen.
Jag har den där tråden att tacka för min rutmage. Skratta är minst lika bra som sit-ups.
Axplock från tråden: http://www.google.se/images?hl=sv&q...esult_group&ct=title&resnum=4&ved=0CEkQsAQwAw

:D:D:D
Jag tränar för fullt just nu! Skrattar så jag håller på att dö:yoparty.

Skoj med en "Xjell-tråd" fast med människor :D:yoparty
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top