Korkade uttalanden om MC

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag tycker de flesta korkade kommentarer om MC faktiskt kommer från de som är ganska insatta. Bara att läsa här ett par månader så har man ju en samling.
Den värsta jag vet är HD-åkare som fäller "Ska du inte skaffa riktig hoj?". Snacka om arrogans/trångsynthet.

"Vanligt folks" kommentarer kan man ju oftast avfärda som okunskap.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Du menar att vi andra är inte ursäktade? Inte på några vägar alls?:brinnerup
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Du menar att vi andra är inte ursäktade? Inte på några vägar alls?:brinnerup

Äh, alla säger vi korkade saker då och då. Det gäller bara att undvika klassiska, uppenbara fallgropar. :)

Favoriten "Jag skulle köra ihjäl mig direkt" är enligt mig en klassisk fallgrop då det enda uttalaren gör är att idiotförklara både sig själv och sitt eget omdömme.
Denna fras sägs ju oftast av de som gärna vill ha MC men är för lata för att ta lappen.
 

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1-99
Säkert någon annan som hört detta oxå:

När man kommer gående med skinnstället på, hjälmen i näven och får frågan:
Jaså, du kör motorcykel???
Svar: Nä, jag tog bussen. Vad tror du??:tungan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Säkert någon annan som hört detta oxå:

När man kommer gående med skinnstället på, hjälmen i näven och får frågan:
Jaså, du kör motorcykel???
Svar: Nä, jag tog bussen. Vad tror du??:tungan

När jag övningskörde tog jag faktiskt bussen i stället rätt ofta. ;) Man fick lite konstiga blickar.
 

R5+1

Guest
(...)hojen (...)kvinna (...) "var är han med motorcykeln då?"(...)
Har en granne som skrämmande konsekvent påminner mig om att "man ska ha en kaaaaarl" när man har bil/hoj för "en kaaarl kan ju de där sakerna" så "du måste skaffa dig en kaaaaarl". Ska komma ihåg det till nästa gång jag ska till Ica...:rolleyes:

Den värsta jag vet är HD-åkare som fäller "Ska du inte skaffa riktig hoj?". Snacka om arrogans/trångsynthet.
"Vanligt folks" kommentarer kan man ju oftast avfärda som okunskap.
Det värsta jag vet är när folk ska göra sig viktiga över Harleys (det här är inte riktat mot dig, bara spinner vidare på ämnet). Det ska alltid va nån jävel (knutte eller vanlig spelar ingen roll) som slänger ur sig "haru haft HåDe? Aha då haru fått mekará! Höhöhö.":gnissla
Neeeeeeej!!!:huvet Man behöver inte skaffa en antikvitiet från början av förra seklet för att ha Harley, det tillverkas faktiskt nya modeller varje år. Fortfarande!

Favoriten "Jag skulle köra ihjäl mig direkt" är enligt mig en klassisk fallgrop då det enda uttalaren gör är att idiotförklara både sig själv och sitt eget omdömme.
Denna fras sägs ju oftast av de som gärna vill ha MC men är för lata för att ta lappen.
Exakt!!! Och jag kämpar varje gång för att inte tända på alla mina små cylindrar och börja käfta med dom. Lyckas sådär...

Säkert någon annan som hört detta oxå:
När man kommer gående med skinnstället på, hjälmen i näven och får frågan:
Jaså, du kör motorcykel???
Svar: Nä, jag tog bussen. Vad tror du??:tungan
Som när jag, precis inkommen från utomhuskylan, behåller jackan på en stund inomhus. "Fryserú?"
Nä det gör jag inte för jag har ju jackan på mig. Men svarar jag nej kommer motfrågan: "Varför haru jackan påre dá?"
För att om jag tar av mig jackan så fryser jag ju!!:dummer
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
- Hur många kubik är den på? Är det en tusenkubikare?
- 636!
- Det kan den ju inte ha..
- Jo.
- Nej, det finns ju 500, 600 och 7-50 och tusen.

Eller:

- Varför står det 636 på den? Är det en 600 eller en tusen?
- 636cc
- Va???

Varianterna är nästintill oändliga, men tydligen är en motor på 636cc bland livets stora mysterier.
 

FreakyFriday

FreakyFriday
Gick med
1 Jun 2008
Ort
Klippan
Hoj
Honda fmx650 -06. Yamaha 250 2t -04
Haha fan va kul att läsa alla dessa inlägg o kom på att jag också vatt med om mycket roliga händelser här är en som ja fortfarande tänker på!

Övade krypkörning inför uppkörning med min Cbr600 o satte de i princip varje gång,. ! Då kommer där en utlänsk medelåldersman körande , parkerar hojjen o kommer fram o pratar med mig o min kusin Mats som jag övningskörde med .

(K=mannen på nån äldre touringhoj av de enklare slaget)
(F=Jag)
(M=Kusinen)

K: ojojojoj en sån sportcykel jättesvår att köra detta med !! Låna min Låna min!! PROVA !!
F: Nja alltså . de går bra med min också det är den jag ska köra upp med"
K: Ja ja! Jag också köra upp, men banan jättelätt med denna cykel!
M: Har du inget körkort??
K: Jo jo!
M: Men du skulle köra upp?
K: Ja !
M,F ........

O annan diverse lika oförstående konversation o jag blev alltmer nervös över honom haha .. Han testar iallafall krypkörningsbanan o välter direkt i "garagevändingen" Mats hjälper honom upp med hojjen, vi kände oss ganska färdiga o åker hem o önskar honom lycka till ..

På uppkörningsdagen så är samma kille där !
Uppkörningsgubben är ganska upprörd då han även då kört dit själv utan körkort !! haha .... Killen fattar inte, han övningskör ju för att ta körkort? Ja han får ju då köra upp först .. Klarar krypkörningen med nöd o näppe o dags för höghastigehtsbanan .. låser frambromsarna vid inbromsning i 50km/h o får tugga asfalt ...
Undrar fortfarande hur de gick för den här killen alltså shajse ! ha ha Kan meddela att han INTE fick lov att ta sig därifrån själv .. vet ej heller hur han löste detta PROBLEM !? ha:Bugar
 
Last edited:

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Äh, alla säger vi korkade saker då och då. Det gäller bara att undvika klassiska, uppenbara fallgropar. :)

Favoriten "Jag skulle köra ihjäl mig direkt" är enligt mig en klassisk fallgrop då det enda uttalaren gör är att idiotförklara både sig själv och sitt eget omdömme.
Denna fras sägs ju oftast av de som gärna vill ha MC men är för lata för att ta lappen.

Den sägs även av sådana som min son, som HAR A-styrlapp.

Men han vansläktas och har inte en riktig motorcykel, utan puttrar runt på något slags "trålare" (en sån där som är mera krom än hoj och försedd med en tvåcylindrig V-motor av det där slaget som omvandlar bensin till buller utan att få motoreffekt som biprodukt)
 
Last edited:

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Jag jobbade på moped/mc verkstad, Man fick ju in några praktikanter, men så var det ett guldkorn på 15år som skulle fylla 16, vi fick in en Yamaha Aerox scooter och en Aprilia för service, han får Yamahan jag tar Aprilian.

så pratar vi lite om olika scootrar som fanns. Då fråga jag om han visste vilket land Baotian mopederna kommer ifrån

- Sverige?
- Jasså? Yamaha, Honda, Suzuki då?
- Sverige så klart, eller? jama-ha? su-suki, låter svenskt borde vara ifrån svea?

Efter mycket skratt och förklaringar om märkena så förstod han sedan varför vi hade så mycket baotian mopeder inne,
dom var ju trots allt ifrån kina :gnissla

**********************************************

Sedan har man rättat många barn/vuxna (Borde rätta vissa här också!) när dom säger

- Ah jag har en vespa som skulle behöva service
- ah ha, är det din som står utanför?
- ah just de! den svarta
- Det är en Baotian Retro....
- Ja vespa?
- Nej, en Retro är de, du tänker på scooter, Vespa är en modell av Piaggio. kostar ungefär 5x mer än den baotian retron...
- ah ha :va

Ungefär som någon säger han kör HD-cykel
Så möts man på en träff av att han kör en Kawasaki Vulcan 900, Gaaah! :huvet
 

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Kinne-vrelum
Hoj
2001 Honda VFR800fi
-Varför kör man motorcykel för? Måste ju riva isär motorn och reparera varje vinter ju?
Visste inte om jag skulle skratta, facepalm'a, eller ge en örfil när en sa så när vi diskuterade lite om motorcyklar och andra nöjen.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Sedan har man rättat många barn/vuxna (Borde rätta vissa här också!) när dom säger

- Ah jag har en vespa som skulle behöva service
- ah ha, är det din som står utanför?
- ah just de! den svarta
- Det är en Baotian Retro....
- Ja vespa?
- Nej, en Retro är de, du tänker på scooter, Vespa är en modell av Piaggio. kostar ungefär 5x mer än den baotian retron...
- ah ha :va

Ungefär som någon säger han kör HD-cykel
Så möts man på en träff av att han kör en Kawasaki Vulcan 900, Gaaah! :huvet

Att populära varumärken och modeller tillslut förknippas helt med en typ av produkt är ju dock inte alls ovanligt.

Ta cellplast tex, hur många säger inte frigolit utan att ha en aning om vem som tillverkat det?

edit: hittade en liten lista här http://sv.wikipedia.org/wiki/Varumärkesord och Vespa står tom med bland exempelorden, Så om du ska "rätta" folk som säger vespa föreslår jag att du själv helt och hållet slutar använda varumärkesord
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
"Jag skulle köra ihjäl mig direkt" tror jag sägs för o visa att de minsann skulle brassa järnet och är jette tuffa men sen kommer det en massa men emellan, ruggit korkat uttryck precis som tidigare konstaterats.

Det är inte fräckt o köra hoj det är kul!
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
"Jag skulle köra ihjäl mig direkt" tror jag sägs för o visa att de minsann skulle brassa järnet och är jette tuffa men sen kommer det en massa men emellan, ruggit korkat uttryck precis som tidigare konstaterats.

Det är inte fräckt o köra hoj det är kul!

Det sköna med denna är ju dessutom att folk som generellt har en personlighet där de verkligen inte brassar på någonting i "verkliga livet" ser plötsligt sin chans att utlova en enorm, aldrig tidigare visad superhjältepersonlighet...om vederbörande satt på en hoj.

mm...säkert, eftersom du knappt aldrig ens gjort en omkörning sittandes i en bil så är det verkligen jättetroligt att du skulle ligga i 230 med knäskrap på en 70-väg.

Förutom stridpilotvarianten brukar jag också använda dess.

(Den hojlöse) Jag kan inte köra hoj, då skulle jag köra ihjäl mig direkt.
(Jag) Det vågar du inte

(Den hojlöse) Jag kan inte köra hoj, då skulle jag köra ihjäl mig direkt.
(Jag) Det är ju jävligt synd att det ska vara så, annars hade du ju kunnat ha sjukt roligt genom att köra hoj.
 
Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jag var uthyrd till ett företag där chefen var en riktig gearhead, men han lekte med bilar och hade kört och ägt en formula offroad ( sån som kör på vatten och uppför backar o sånt skit)

Chefen-Ska du ta hojkort? Det kommer aldrig bli av, det är skitsvårt.
Jag-Mmmm jag ska snart köra upp så.. (Idiot...tänkte jag)

Chefen-Vad har du för hoj då?
Jag-Gsxr 1000
Chefen-Aja du på en sån kommer du köra ihjäl dig direkt.

Jag-Vafan! Så kan du inte säga ju!!! Det är som att önska någon död! (blev ganska arg över hela diskussionen)

Då blev han jävligt tyst och mumlade lite, tror nog han skämdes lite över sitt dumma uttalande.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Roligast tycker jag är dom här samtalen.

På jobbet...

Ute och fixar lite strö-jobb på fabriken med kollegan. Kollegan stöter på gammal kompis som var inhyrd på företaget som någon form av konsult. Vi surrar lite och kommer in på motorcyklar.

"Asså fy fan, jag var ute och brassade satan och efter att tag kom pålisen efter mig och jag bara laddade och laddade. Gick typ över 400 kilometer i timmen! Dom hakade ju på så gått det gick men när jag passerade på 30-vägen utanför dagiset i 200 knyck med fullt knäskrap så släppte dom."

"Joråsåatte..." :rolleyes:
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
haha min pappa hade köpt en honda cbr 600 rr 08
så frågar min kompis(mig) hur snabbt går den
jag svarar dom säger att den går runt 260
hans svar Ååå fan min pappas HD gör 280 står det på mätaren
fan trodde sporthojarna gick snabbar:dummer
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Att populära varumärken och modeller tillslut förknippas helt med en typ av produkt är ju dock inte alls ovanligt.

Ta cellplast tex, hur många säger inte frigolit utan att ha en aning om vem som tillverkat det?

edit: hittade en liten lista här http://sv.wikipedia.org/wiki/Varumärkesord och Vespa står tom med bland exempelorden, Så om du ska "rätta" folk som säger vespa föreslår jag att du själv helt och hållet slutar använda varumärkesord

Kan visserligen hålla med i det du säger, det kanske är en allmän synonym, Men samtidigt visst skall man rätta sig efter wikipedia så varsågod! Jobbar du med scootrar, och man har 10 olika modeller där även Piaggio vespa finns, och folk säger dom vill köpa en vespa, så visar man dom en sådan, då säger dom "näää, asså en sådan"
och så pekar dom på en Yamaha aerox. Vem är det som skall rätta sig då?

då hade jag velat säga att de är PRECIS som att säga att man vill köpa en HD, så pekar man på en Suzuki Bandit 600...

Jag förstår din åsikt, anser bara att jag åker ju inte in till volvo och säger "ah jag vill ha en sådan där Volvo jeep"
- va?
- Ja men du fattar, en sådan stor volvo :tungan

Sedan är Vespa en scooter model, PUNKT SLUT!

EDIT:
För att göra min punkt ännu mer korrekt så använde jag din källa Wikipedia och hitta detta


Vespa är en skoter tillverkad av det italienska företaget Piaggio. Vespor tillverkas sedan 1946 och var som populärast på 1950-talet och 1960-talet. Vespan var den första globalt framgångsrika skotern.
Ordet vespa används ofta felaktigt som allmän benämning på motorfordon av samma typ som den ursprungliga Vespan (se även varumärkesord).


LÄS HÄR
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top