Kori ryggskydd på gång

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
God kväll hojåkare.

Nu är man inne på troligtvis sista veckan av körning. Sen blir det att putsa och läsa om allt som handlar om mc på vårt kära Internet.

På internet hittar man en del och jag läste i Skånskan i förra veckan om ryggskyddet/ryggsäcken i länken nedan
http://www.skanskan.se/article/20110929/LUND/709299789/-/hon-skyddar-folk-i-farten

Länk till hemsidan
http://www.kori.se/

Vad tror ni om produkten?

Själv kör jag med ett Alpinestars ryggskydd som är slimmat och passar fin fint under mitt skinnställ (som skall sitta som ett andra lager hud) :)
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Jag kommer allt hålla mig till mitt dainese som självklart sitter under stället. Detta skulle väl passa perfekt till den vanliga t-shirt och shorts-åkaren :rolleyes:

EDIT: 4000 spänn för den där? :skrämd
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Länken till Skånskan fungerar inte för mig.

Jag är skeptisk. Dels så är det förbaskat dyrt. Och dels så har det även tidigare funnits kombinerade ryggsäckar/ryggskydd som inte blivit någon större framgång (t.ex. Dainese, och då har de kostat bra mycket mindre). 4000kr för en "exclusively numbered KORI"? En fjärdedel så hade det kanske varit intressant. Har de genomfört någon marknadundersökning för att se om det finns intresse för ett snordyrt ryggskydd? Dessutom kan det vara svårt att få ut en sådan här produkt om man inte redan är etablerade på marknaden för säkerhetsprodukter till motorcyklister.

Det låter som en sån sak som kan vara en god idé. Men aldrig blir särskilt populärt. Som airbag-jackor, som har dykt upp från ett par olika tillverkare men inte är något man ser särskilt ofta på stan.

Hur gick det förresten med den där hjälmen som utvecklades i Sverige som skulle ge mindre belastning på nacken av roterande rörelser vid klotningar eller vad det nu va?
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Man säger att man nu funnit det bästa ryggskyddet i den fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiina reklamfilmen: tyvärr så måste åtminstonde jag tillskriva detta ryggskydd som riktigt rubbat då man i min värld använder ryggskyddet under ett skinnställ och inte över: varför?? Därför att det då minimerar risken för att det vrids från den plats av kroppen som det skall skydda: detta Kori vaddetnuärförnågot kan stureplansfolket glida omkring med krogarna istället!! :krama
Om jag uppfattar det hela rätt (vadsom det står i artikeln i Skånska Dagbladet) så rekommenderas ryggskyddet att bäras under skinnställ/jacka, men att dom har skyddet utanpå jackan för att visa det visuellt på bilden.
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Hit eller Shit?...... svårt å säga.. smart tänkt och jag tror att användsningsområdet är: använd skyddet under skinnstället och när du parkat cykeln och ska dra av dig kläderna, då "transformerar" man om den till ryggsäck för att kunna ta med sig grejerna på ett behändigt sätt. Men att pynta 4k för det där? No fucking chance in hell att jag skulle göra det. Så summa sumarum, Enbart för den oerhört dyra prislappen så säger jag shit!
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Man får en hel safetyjacket och pengar till korv vid korvmojjen för 4k. Det känns som en bättre lösning...
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Okej SPORTHOJ

here goes.. sprang av en slump in på en föreläsning om entreprenörsskap (Lunds Universitet) och där stod hon Kori med sin beta version av ryggsäcken och prata. Måste säga, jag klämde lite på den och blev ändå imponerad. Den är ju fin och så, håller med om att den möjligen är lite dyr men bortsett från det är jag grymt imponerat. Hon drog upp ryggskyddet och sa att det var ett samarbete med något företag vid namn DNO typ. Kände på det och det var robust och rejält. I övrigt fanns det massor med finesser med själva ryggsäcken och jag är riktigt sugen på att köpa en. Tanken är väl att hjälm och handskar kommer in i ryggsäcken och att man med hjälp av spännen så att säga spänner fast resterande saker på sidorna.

Svårt att förklara, men hon lovade mig att visa hur man packeterade fast all utrustning så man har den på ryggen på ett smidigt sätt.
 

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
4k är en slant att hosta upp för en ryggsäck/ryggskydd. Dock gillar jag idén med ett slimat ryggskydd som ser ut att få plats under skinnstället. Det är gött om allt dessutom får plats i ryggsäcken (själv har jag 31 cm stora fötter --> stora skor) när man inte ska ha kläderna på sig, typ på stranden....

Kanske något man ska skaffa sig som en vårpresent när det är dags att bege sig ut på vägarna igen? :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kommer säkert hitta en marknad. Såg ett par på sporthoj i somras på väg nerför Avenyn. Skyddsutrustningen var hjälm, t-tröja. shorts och skor.
Lika på både förare och passagerare.
Fin dag med strålande solsken.
En sån här ryggsäck hade varit tänkbart och positivt för passageraren.
Jag tror faktiskt den största marknaden för Kori och ryggskydd är skidåkning. Mycket vanligt med ryggskydd på de som ägnar sig åt utförsåkning.
Själv vill jag ha ryggskyddet nära kroppen under jackan så det är på plats.
När ryggskyddet behövs. Och ryggsäcken utanpå jackan.

HMM, undrar om jag tänkt fel. När jag ser bilderna, videon. Är iden med Kori att det är ett vanligt ryggskydd när man använder det. Under jackan som vanligt. Och sedan efter åket stoppar man ner jacka handskar , hjälm osv i ryggsäcken. Och bär med sig. Då har uppfinnaren kommit på nått nytt. :tummenupp
 
Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Har ni allihopa jävligt dålig läsförståelse här inne eller??
Det är ett ryggskydd som man har under kläderna som sedan kan mekas om till ryggsäck!
Det står fan ingenstans att man ska ha en ryggsäck innanför stället eller ett ryggskydd utanpå stället för fan i helvetes satans hoppalainen!!!
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
TS vad är det här för tråd egentligen? Luktar förtäckt gratisreklam o teaser inför lansering lång väg!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Verkar smart, om än lite dyrt.

Jag avskyr att åka med ryggsäck på mig och tankväskan är jobbig att bära på men detta verkade ju smart.
Då kan man ju kanske knöka ner jacka, hjälm och handskar om man vill ta en promenad.

Jag vill ju helst inte lämna något vid hojen eftersom jag redan fått jaga ifatt ett par ungar som snodde hjälmen när jag körde moped en gång i tiden.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Imponerad att man har lyckats bygga ihop ett ryggskydd samt en ryggsäck i ett & fått den så tunn (hoppackad) .
Men jag tar hellre ett riktigt ryggskydd som är optimerad & gjord för en enda uppgift 8 dagar i veckan.
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top