Kopplingsfjäder ZX7R

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Hej,

Kopplingen har slirat någon gång under lite tortyr, och det har blivit lite värre så jag rev kopplingen och det såg väl okej ut men fjädrarna låg under limit på sin längd - så jag beställde EBC fjädrar och en packning.

Idag dök det efterlängtade paket upp och jag tyckte fjädrarna kändes korta redan när de låg i påsen. Och mycket riktigt är de klart under limit. Samtidigt är de gjorde med en tråd som mäter 2.8mm genom plastpåsen mot 2.4mm - å andra sidan hävdas det 15% högre styrka.

Det finns en kortare fjäder som är till RR modellen (enligt service manualen). Har kollat runt lite men det verkar som att det sägs att CSK088 ska vara till ZX7R och CSK088 är ganska lika i längd med den som ska vara till RR.

Är EBC ute och cyklar och jag gör klokast i att köpa annat fabrikat och lära mig av läxan att inte köpa EBC. Eller är det värt att ännu en gång i något desperat försök grilla kopplingen.

Bägge fjädrarna har ungefär samma antal varv 7st original och kanske ett kvarts varv färre på EBC.

Tack för kloka råd
 

Bifogat

  • ZX_koppling.jpg
    ZX_koppling.jpg
    56 KB · Visningar: 45
Last edited:

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej,
Stoppa i dom och prova vetja. Det är ju inga dyra grejor. Jag har EBC i min sen säkert 7-8 år och har inga problem med dem.
Ha de ..................Per:squid
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top