Koppling släpper inte & LEDbakljus problem

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hej!

Jag tänkte att istället för att skapa 2 trådar så komprimerar jag det till en:) Det gäller en ZX9R 1994.

1/ Jag monterade en ny koppling (lameller + stålskivor) i vintras när jag gick igenom motorn och den fungerade då utan problem. Men nu när jag startade upp den efter vintervilan så verkar det som kopplingen inte "släpper"?
Om jag har hojen på depåstödet och lägger in ettans växel och släpper kopplingshandtaget så händer nada? Det är ny olja i och är säker på att lameller och stålskivor är rätt monterade. Jag har även luftat kopplingen både vid handtaget och därnere. Har även monterat av där nere för att kontrollera rörelsen när man trycker in handtaget och det verkar funka? Men "axeln" som den trycker emot rör sig endast 2-3mm? Räcker detta eller skall rörelsen vara större?
Kan det vara så att kopplingen har klibbat? Jag har ju inte varit ute o kört ännu så oljan har aldrig varit varmkörd.

2/ Det sitter ett LEDbakljus på hojen nu och själva bakljuset fungerar perfekt men så fort jag trycker på fotbroms eller handbroms så går en säkring? Jag har kollat efter jordfel men inte funnit något? Även checkat att koppla bort fot resp. handbroms för att se om det felar men resultatet är samma. Säkring går? Läste nånstans att man kan behöva montera ett effektmotstånd? Kan det vara det som saknas?

Hoppas att nån av er kunniga på området kan hjälpa mig? Små sura fel!
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hade precis samma sak på min i helgen, också helt nya grejer.

Ställde hojen på ett depå stöd, gav lite gas och la i etta och drog in kopplingen samtidigt som jag höll på fotbromsen. och vips så funkar de

Motstånd behöver man väl bara ha på blinkers?:va

Om du kopplar ur lampan, håller säkring då?
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
är leden till för 12v så skall det inte behövas motstånd. Enda fallet är om man har någon autocheck eller indikator för lampfel och den inte känner av om lampan finns där. Blinkers däremot är en helt annan sak.

Kortis får man absolut inte av detta såvidare det inte är en icke 12v eller hemmasnickrad variant. Låter som du kopplat fel spontant om det fungerade innan.

Angående lammel så skulle jag börjat med ovanståendes förslag... depåstöd och lite broms så har du utestlutit klibb eller så.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hade precis samma sak på min i helgen, också helt nya grejer.

Ställde hojen på ett depå stöd, gav lite gas och la i etta och drog in kopplingen samtidigt som jag höll på fotbromsen. och vips så funkar de

Motstånd behöver man väl bara ha på blinkers?:va

Om du kopplar ur lampan, håller säkring då?

Då skall jag prova det:tummenupp Och hoppas att det vipsar för mig också:D

Trodde jag med men läste i entråd att man kan behöva sätta ett effektmostånd på vissa cyklar. Som tydligen skall skapa mer power?
Ja om man bara har bakljuset på så håller säkringen utan problem. Även när man kopplar in bromsljuskabeln men så fort man trycker in hand eller fotbromsen så går säkringen?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Då skall jag prova det:tummenupp Och hoppas att det vipsar för mig också:D

Trodde jag med men läste i entråd att man kan behöva sätta ett effektmostånd på vissa cyklar. Som tydligen skall skapa mer power?
Ja om man bara har bakljuset på så håller säkringen utan problem. Även när man kopplar in bromsljuskabeln men så fort man trycker in hand eller fotbromsen så går säkringen?

Ok så du kan bromsa med både bak och fram när inte lampan är ikopplad till broms och det inte går säkring då så är det:

A felkopplat
B fel på lampan
C lampa som ej är 12v baserad men då borde inte vanliga baklampan fungera heller.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
är leden till för 12v så skall det inte behövas motstånd. Enda fallet är om man har någon autocheck eller indikator för lampfel och den inte känner av om lampan finns där. Blinkers däremot är en helt annan sak.

Kortis får man absolut inte av detta såvidare det inte är en icke 12v eller hemmasnickrad variant. Låter som du kopplat fel spontant om det fungerade innan.

Angående lammel så skulle jag börjat med ovanståendes förslag... depåstöd och lite broms så har du utestlutit klibb eller så.

Okej? Det var nog riktigt att detta också nämndes i den tråden.

Det är ett 12v bakljus med LED (passande till 636 & Z750/1000) så det är ingen hemmasnickrad. Jag tycker jag har testat lite olika varianter för att eliminera felkoppling? Det är endast 3 kablar, gul, röd & svart.
Kanske är så j-t att själva baklampan är kass?
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Då skall jag prova det:tummenupp Och hoppas att det vipsar för mig också:D

Trodde jag med men läste i entråd att man kan behöva sätta ett effektmostånd på vissa cyklar. Som tydligen skall skapa mer power?
Ja om man bara har bakljuset på så håller säkringen utan problem. Även när man kopplar in bromsljuskabeln men så fort man trycker in hand eller fotbromsen så går säkringen?

Låter som om du har kopplat fel, sitter verkligen broms signalen ifrån chassit på rätt kabel på lampan. Låter som du skickar signalen rätt i jord.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Låter som om du har kopplat fel, sitter verkligen broms signalen ifrån chassit på rätt kabel på lampan. Låter som du skickar signalen rätt i jord.

Det finns som sagt endast 3 kablar ifrån lampan, gul, röd & svart.
Jag utgår ifrån att den svarta är jord? Sen så funkar ju själva baklyktan?
Får ge mig i kast att mäta upp ikväll för att se än en gång om det jordar nånstans?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
När man byter koppling skall det geggas med olja mellan lameller/plattor, men trots det kan det gegga ihop lite, så depåstöd och lite fotbroms och kopplingsslir löser det, som redan nämnts. :) Inte ovanligt alls på hojar som stått ett tag.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Det finns som sagt endast 3 kablar ifrån lampan, gul, röd & svart.
Jag utgår ifrån att den svarta är jord? Sen så funkar ju själva baklyktan?
Får ge mig i kast att mäta upp ikväll för att se än en gång om det jordar nånstans?

Testa med multimeter och summra mellan svart och där du har satt broms signalen
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top