Konvertering av KTM 690 SMC till KTM 690 Enduro

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
3893471703_11f33137ff.jpg

KTM 690 -08 i SMC outfiten...

Projektet med att konvertera KTM 690 SMC -08 till KTM 690 Enduro har påbörjats:
(tråden kommer uppdateras löpande med bilder & info)
Följande prylar har införskaffats för att monteras:
  • KTM 690 Enduro framhjul komplett 1,85X21-08
  • KTM 690 Enduro bakhjul komplett 2,50X18 -08
  • KTM 690 Enduro distanser passande framnav & baknav till ovanstående fälgar
  • KTM 690 Enduro underrede skydd (orginal plast motorskydd)
  • Bakdäck Maxxis IT Maxxcross 120/100-R18
  • Framdäck Michelin S12 90/90-R21
  • Maxxis X-tjock slang 80/100-R21
  • Maxxis X-tjock slang 100-120/100-R18
  • Däcklås & fälgband till både fram och bak hjul

Lite bilder på konverteringen ifrån smc till enduro:
(klicka på bilder för fullstorlek)

Färdig monterade däck, slang, fälgband & däcklås på dom nya D.I.D DirtStar fälgarna.


Avmontering av bakhjul på 690'n var busenkelt. Bara montera av muttern till hjulaxeln och lirka av hjulet. Efter avmontering av smc bakhjulet flyttades bakdrev med tillhörande ryckutjämnare och gummi över till enduro bakfälg.


Därefter flyttades bakre bromsskivan över till enduro hjul ifrån smc hjul.


Efter drev & broms skiva monterats på monterades enduro fälgen tillbaka på hojen. SMC & Enduro fälgarna verkar ha exakt samma bredd mellan nav och det sitter även likadana distanser i naven på båda fälgarna. Här var det bara bulton rakt av.


Demontering av framhjul, vilket var enkelt. bara lossa på bulten till hjulaxeln och lossa på fyra bultar för gaffelbenfästen som hjulaxeln går igenom.



Demontering av främre broms skiva ifrån smc fälg.



Notera att på smc fälgen sitter en distans på 10mm som används för att få ut broms skivan ifrån fälgen. Denna ska även flyttas med till enduro fälgen för annars kommer ekrarna på fälgen att ta emot bromsoket.


Efter montering av broms skiva på enduro fälgen provmonterades enduro hjulet med enduro distanserna på hojen. Det visade sig att SMC gaffeln är bredare. Det glappade hela 5mm på vardera sida om framhjuls distanserna.


SMC distans till vänster & Enduro distans till höger. PÅ vardera framhjul sitter det två identiska distanser på vardera sida.




Efter att SMC distanserna monterats på enduro fälgarna satt fälgen som perfekt på hjulaxeln, inte det minsta glapp.




Nästa bekymmer var att bromsskivan tog emot ekrarna, detta pågrund av att det är den stora SMC bromsskivan monterad på Enduro fälgarna. Hade jag haft enduro bromsskivan hade detta inte hänt då både bromsskiva & bromsok är mindre. För att lösa detta problem monterade jag ut broms skivan 2mm med hjälp av brickor ifrån navdistansen på enduro fälgen.

Monterade även en 2mm extra hjulaxel distans som jag sågade ut ifrån en extra hjulaxel distans jag hade, den nya 2mm breda distansen monterades mellan ordinarie SMC hjulaxel distans och gaffelbens fäste.



Efter montering av 2mm brickor & 2mm distans blev frispelet mellan bromsok och ekrar ca 1-2mm. Nu snurrar hjulet runt utan problem och risk att ekrar tar i broms oket.



Monterat och klart med 690 enduro fälgar med offroad däck & motorskydd/hasplåt.

Efter lite provsittning i garaget kunde jag konstatera att den blev väldigt hög markfrigång. Jag som är ganska lång (185cm) nådde nätt och jämt ner med fötterna till golvet. Ska ut och provköra i helgen, får avlägga en rapport då hur den känns SMC känns att köra offroad. Lär bli en del dämpar justeringar innan man man blir nöjd kan jag tänka mig. Nu är den ganska så stenhård i fjädringen.

Mera projekt bilder kan hittas på min flickr sida här »
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Mycket bra illustration !!

Jag tror att det är lättare att konvertera 690E till SMC ?

Vad skiljer eg i övrigt som fjädring etc
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
Mycket bra illustration !!

Jag tror att det är lättare att konvertera 690E till SMC ?

Vad skiljer eg i övrigt som fjädring etc

Det är nog lättare att konvertera en Enduro till SMC än omvänt pågrund av att SMC har större bromsskiva. Men det lilla extra ingrepp man behöver göra kan vilken hemma fixare som hellst klara av med att såga till en 2mm bred hjulaxel distans & 6st 2mm brickor för att flytta ut skivan ifrån fälgens nav.

Det som skiljer som modellerna åt är:
  • SMC har hårdare och kortare fjädring/dämpning. Enduro har längre och mjukare dämpning/fjädring.
  • SMC har snyggare/mindre plast detaljer enligt min åsikt.
  • Enduro har motorskydd/hasplåt, SMC saknar detta, men har fästena klara för att montera.
  • Frambromsen är större=bättre bromskraft på SMC
  • Framgaffeln är ca 1cm bredare på SMC än Enduro

Hur man än gör med konvertering är det simpelt som satan att göra och jag fixade min konvertering på ett par timmar utan några som hellst problem.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Kolla med würt, annars har garanterat http://www.skruvospik.se/brickor/runda-brickor/73 det som inte finns på hemsidan kan dom ta hem.

Gött snack!
Är det någon som kört lite längre med SMCn i Enduroutförande? Tänker på hur bra det håller. Brickor och en distans som bricka det med, hur håller det egentligen? Är mest ute för att köra lite grusvägar, men klart det blir lite guppigt med.

Snackade med KTM igår när jag var och bokade service och de var lite skeptiska..
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Bumpar tråden lite men hur tycker du konverteringen har funkat?

Några negativa punkter?
 

Nonnos

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Täby
Hoj
KTM 690 SMC 2008
Tack för en riktigt bra guide.

Kanske jag som är trög men undrar över:
Efter att SMC distanserna monterats på enduro fälgarna satt fälgen som perfekt på hjulaxeln, inte det minsta glapp.

Den 2mm extra hjulaxeldistansen pressades den in för att försöka placera hjulet ytterligare lite från oket? Tog du bort motsvarande 2mm från motsatt sida mot bromssidan?

Något att tillägga efter användande? Fler som kanske gjort motsvarande och har något att tillägga efter en tids brukande?
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Förutom 690 enduro hjul behövs altså
690 SMC wheel spacers
2mm brickor för att få ut bromsskivan

sedan sågar man bort 2mm på ena distansen och sätter på andra sidan och använder den man tagit bort 2mm ifrån på andra sidan? eller hur gjorde du?

Någon som vet om det säljs några färdiga hjul distanser någonstans?
 

ij

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 690 smc 11
Blir liten bump här då, men det kan det nog vara värt då ingen har lämnat någon utvärdering efter lite körning :)

Jag körde väl totalt c:a 300mil under sista kvartalet på 2012 med grusfälgar på min SMC, och det har fungerat utmärkt! Fjädringen har jag inställd på ett klick mjukare än "Comfort" och då väger jag 75kg med gear. Enduroåkning och lite brötigare körning är fjädringen lite väl hård för att fungera optimalt, men gruskörning i högre tempo fungerar det hur bra som helst för :yoparty

Min bromskiva är utshimsad 2mm, och jag har inte kört med någon distans/bricka på hjulaxeldistanserna. Ekrarna har inte tagit emot oket alls.

01.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top