Konstruktion av kronor?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag trodde att gaffelbenen alltid satt parallellt med styraxeln.
Det gör dom också, vad ni menar med försprånget bygger egentligen på hur långt framför styraxeln gaffelbenen sitter?
Alltså detta avstånd...
Part88.png
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Använd samma försprång som du har nu. Rita av dina kronor och anpassa skissen efter de nya gafflarna och hjulbredden.
Så, då var det klart.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Använd samma försprång som du har nu. Rita av dina kronor och anpassa skissen efter de nya gafflarna och hjulbredden.
Så, då var det klart.
Kan jag verkligen göra det om den är tänkt att gå som motard i framtiden? Hjuldiametern borde väl påverka försprånget eller tänker jag fel?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det gör dom också, vad ni menar med försprånget bygger egentligen på hur långt framför styraxeln gaffelbenen sitter?
Alltså detta avstånd...
View attachment 367043

Nja... om du har samma gaffelben, ja. Men eftersom att du ska byta gaffelbenen också så påverkar dom också försrpånget.Ibland kan man se geffelben där axeln sitter rakt under gaffelbenet, medans på cross sitter axeln på framsidan av gaffelbenet. En skillnad på ca 2-3 cm.
Stämmer också att hjulets diameter påverkar försprånget.

Försprånget är avståndet från den tänkta linjen genom styrlagret som skär marken. Till den lodräta linjen genom framaxeln som skär marken.

Man kan, fullt möjligt, ha en tvär gaffelvinkel som har ett försprång på 120mm.
Samt att en chopperframgaffel på 45 grader kan få ett försprång på 80mm.
Det beror helt och hållet på hur man utformar gaffelkronor och gaffelbenen.
(På chopper kan man se ibland att gaffelvinkeln och styrlagervinkeln inte är lika. Har också att göra med att få försprånget rimligt.) DÄrför går det att överhuvudtaget köra med extrema geffelvinklar.

Mats
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu blev det klurigt, jag hade nämligen tänkt att hojen skulle gå med offroadhjulen (17" bak / 21" fram) tills jag har råd att köpa ett par vettiga motardhjul. Men där sket väl de sig?

...Fast man ser ju rätt ofta crossfolk som sätter på SM-hjul när dom kör gata, hur funkar det egentligen? :confused:
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Nu blev det klurigt, jag hade nämligen tänkt att hojen skulle gå med offroadhjulen (17" bak / 21" fram) tills jag har råd att köpa ett par vettiga motardhjul. Men där sket väl de sig?

...Fast man ser ju rätt ofta crossfolk som sätter på SM-hjul när dom kör gata, hur funkar det egentligen? :confused:

Funkar så att de när de sätter på ett mindre hjul utan att tänka på et sänker försprånget så att hojen blir mer kvickstyrd och mindre stabil, men inte med så mycket att det blir okörbart.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu blev det klurigt, jag hade nämligen tänkt att hojen skulle gå med offroadhjulen (17" bak / 21" fram) tills jag har råd att köpa ett par vettiga motardhjul. Men där sket väl de sig?

...Fast man ser ju rätt ofta crossfolk som sätter på SM-hjul när dom kör gata, hur funkar det egentligen? :confused:
Plöj igenom det här dokumentet så har du ett rejält teoretiskt underlag för att bygga en bra gaffel: http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/Styregenskaper_Rev_1.pdf :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Last edited:
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Hahaha, den där pdf:n är jävligt rolig att läsa må jag säga :hihi

...Men efter att ha läst halva så inser jag hur viktigt försprånget är... Vad är optimalt för en motard tro?

Husqvarna SMR511 har korta 85 millimeter (taget ur minnet) och KTM 690 SMCR har strax över 110. Så svaret är att det beror på vilket beteende du är ute efter.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Husqvarna SMR511 har korta 85 millimeter (taget ur minnet) och KTM 690 SMCR har strax över 110. Så svaret är att det beror på vilket beteende du är ute efter.
Då tror jag jag bör ligga i närheten av KTM:n. En DR kan aldrig bli så kvick som en renodlad supermotard, som t ex Husqvarnan. Dessutom väger den ca 60kg mer och det lär också spela in.

Kollade lite i min handbok förut och fann nått som de kallade "Hjulsparning" och det var måttsatt till 111mm. Googlade på det då jag aldrig har hört ordet innan, fick en träff och den var värdelös. Det kan inte vara så att det är försprånget suzuki syftar på? :)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ok, för en DR kanske det skiljer en del vilket gör att min kunskap (som i huvudsak är baserat på race-motarder) inte gäller för dig.

Men, du ska garanterat inte öka försprånget. Jag minns inte vad vi kör med för försprång exakt faktiskt, har inte lagt det på minnet. Men vi minskar normalt med ca. 5-10 mm från en standard MX-cykel.
OM det tar i tank eller annat så lös problemet där det tar i, inte att anpassa styrkronan för att gå fritt.
Glöm inte att du måste veta gaffelns offset innan då kan bestämma kronans offset för att få till rätt försprång.

Sen så skulle jag kanske inte ha styrkronor till glidare ,och andra hojar som skiljer sig markant i chassi väg, som förebild. Det är ju knappast i alla fall man har lågvikt i kombination med hållbarhet/vridstyvhet som prio 1.

En annan anledning jag fått lära mig att man hellre har fler än större skruv är fördelningen av kraften, som ska bli så jämn som möjligt. Kronan får inte "nypa åt" någonstans på en USD-gaffel.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har insett att det är lättast att köpa gafflar med krona för att få det bra, jag bör också köpa gafflar som suttit på någon större motard, typ KTM 660, för att slippa shimsa om dem.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Om du gör kronorna enligt samma försprång som original kronorna kommer den ju gå bra med 21", byter du sen till 17" kommer den bli mer snabbstyrd men fortfarande stabil i motorvägs fart samt när du härjar på kurviga småvägar eller "andra typ lämpade platser:rolleyes:".

Eller, det fungerade bra utan några konstigheter med originalkronor och 17" på min dr600 iaf, så din nyare 650 borde klara av det med:tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om du gör kronorna enligt samma försprång som original kronorna kommer den ju gå bra med 21", byter du sen till 17" kommer den bli mer snabbstyrd men fortfarande stabil i motorvägs fart samt när du härjar på kurviga småvägar eller "andra typ lämpade platser:rolleyes:".

Eller, det fungerade bra utan några konstigheter med originalkronor och 17" på min dr600 iaf, så din nyare 650 borde klara av det med:tummenupp

Vad man också kan göra är att använda försprånget som ett 19"-hjul borde ha. Då borde inte köregenskaperna ändras nämnvärt mellan 21" och 17". Inte sant? :)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Vad man också kan göra är att använda försprånget som ett 19"-hjul borde ha. Då borde inte köregenskaperna ändras nämnvärt mellan 21" och 17". Inte sant? :)
Jo det borde ju bli en mindre omställning så :) men samtidigt kommer den bli mera trög styrd med 21"... Rent spontant känns det som att används försprånget för 21" så kommer den bli mera kvickstyrd och "motardlik", men risken att den blir för kvickstyrd minskar om du kör med försprång för 19"..

Blir en avvägningsfråga om hur kvickstyrd du vill ha den:) Finns många på bland annat supermotojunkie.com som har motardkittat dr650:s, har inte läst jätte mycket men har inte stött på nån som har klagat på att den styr för fort eller är instabil iaf
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag tror jag bör anpassa försprånget efter 17" eller max 19", att köra den med 21"-försprånget känns lurt, den är rätt kvick som den är. Eller ja... jag har inte så mycket att jämföra med, har haft en motard innan och det var en 125a :hihi

Det ska kanske tilläggas att om jag sätter på 21"-hjulet i framtiden så är det inte för att jag kommer bli hemskt sugen på att köra grus. Nej, det skulle vara om man får för sig att dubba dom och köra lite is eller vinterkörning.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Alltså, nu ska vi inte överdriva vikten av exakt rätt försprång. Det finns hur många som helst som kör med orginalkronor för 21" framhjul fast konverterat till 17" hjul. Det vara nått år sedan en som slutade inom topp 5 i Supermoto SM körde med orginalkrona på en CRF450.

Det känns ju lite hugget som stucket om du ska växla mellan 21" och 17" hjul. Det går ju förståss göra en krona med justerbar offset, men den är ju ganska mkt mer avancerad på en gång då.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hello boys and girls!

Jag inhandlade en två gaffelben från en slaktad 660SMC -03 förra veckan, kom över dom oförskämt billigt så kunde inte låta bli. :hihi

Dock saknades originalkronan så jag undrar hur brett det ska vara emellan benen? Jag kan inte gå på samma mått som jag har på DRen för då får jag inte in nått motardhjul i framtiden. Framaxel lär jag få svarva en egen i vilket fall som helst.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top