Det gör dom också, vad ni menar med försprånget är alltså egentligen hur långt framför styraxeln gaffelbenen sitter?
Alltså detta avstånd...
View attachment 367043
Kan jag verkligen göra det om den är tänkt att gå som motard i framtiden? Hjuldiametern borde väl påverka försprånget eller tänker jag fel?Använd samma försprång som du har nu. Rita av dina kronor och anpassa skissen efter de nya gafflarna och hjulbredden.
Så, då var det klart.
Det gör dom också, vad ni menar med försprånget bygger egentligen på hur långt framför styraxeln gaffelbenen sitter?
Alltså detta avstånd...
View attachment 367043
Nu blev det klurigt, jag hade nämligen tänkt att hojen skulle gå med offroadhjulen (17" bak / 21" fram) tills jag har råd att köpa ett par vettiga motardhjul. Men där sket väl de sig?
...Fast man ser ju rätt ofta crossfolk som sätter på SM-hjul när dom kör gata, hur funkar det egentligen?
Plöj igenom det här dokumentet så har du ett rejält teoretiskt underlag för att bygga en bra gaffel: http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/Styregenskaper_Rev_1.pdfNu blev det klurigt, jag hade nämligen tänkt att hojen skulle gå med offroadhjulen (17" bak / 21" fram) tills jag har råd att köpa ett par vettiga motardhjul. Men där sket väl de sig?
...Fast man ser ju rätt ofta crossfolk som sätter på SM-hjul när dom kör gata, hur funkar det egentligen?
Hahaha, den där pdf:n är jävligt rolig att läsa må jag sägaPlöj igenom det här dokumentet så har du ett rejält teoretiskt underlag för att bygga en bra gaffel: http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/Styregenskaper_Rev_1.pdf
Hahaha, den där pdf:n är jävligt rolig att läsa må jag säga
...Men efter att ha läst halva så inser jag hur viktigt försprånget är... Vad är optimalt för en motard tro?
Då tror jag jag bör ligga i närheten av KTM:n. En DR kan aldrig bli så kvick som en renodlad supermotard, som t ex Husqvarnan. Dessutom väger den ca 60kg mer och det lär också spela in.Husqvarna SMR511 har korta 85 millimeter (taget ur minnet) och KTM 690 SMCR har strax över 110. Så svaret är att det beror på vilket beteende du är ute efter.
Om du gör kronorna enligt samma försprång som original kronorna kommer den ju gå bra med 21", byter du sen till 17" kommer den bli mer snabbstyrd men fortfarande stabil i motorvägs fart samt när du härjar på kurviga småvägar eller "andra typ lämpade platser".
Eller, det fungerade bra utan några konstigheter med originalkronor och 17" på min dr600 iaf, så din nyare 650 borde klara av det med
Jo det borde ju bli en mindre omställning så men samtidigt kommer den bli mera trög styrd med 21"... Rent spontant känns det som att används försprånget för 21" så kommer den bli mera kvickstyrd och "motardlik", men risken att den blir för kvickstyrd minskar om du kör med försprång för 19"..Vad man också kan göra är att använda försprånget som ett 19"-hjul borde ha. Då borde inte köregenskaperna ändras nämnvärt mellan 21" och 17". Inte sant?
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |
|
En helt ny Husqvarna!
Bara några kilometer från a... |