konstigt fel...

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
tjenare

har en minimoto med nått konstigt fel på...

startar perfekt..på choke... men när ja slå av choken så dör den bara...

fick en konstig ide´e att att ta bort luftfiltret och blåsa me tryckluft i förgasaren...

då funka den perfekt ...för de gångerna ja gjort det...
men nästa gång ja startar så dör den bara...

fattar inte riktigt vare är för fel..

MVH färjestad

tacksam för alla svar...
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Ta av förgasaren och blås i munstycket/munstyckena istället. Sen kan du kolla soppfiltret om det finns nåt, annars kanske det är läge att sätta dit ett.
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
På choke reglaget.
Dör den när du slår av choke helt eller typ när du vidrör spaken?

Om den inte dör direkt så kan koppla ur choken lite grann, prova öka tomgången lite, sedan koppla ut lite mer choke.
Annars prova justera bränsle nålen.

När du startar hur länge kör du på choke innan du kopplar ur den?
Ca 1 min är bra att köra. För då börjar du få upp lite temperatur.

Motorerna är lite känsliga för yttertemperaturer oxå.
Normalt går min minimoto igång utan choke på ca 2 drag, men en varm dag så kan choke vara nödvändig och jag får dra ca 15 drag.

Tändstift kan du även prova byta eller kontrollera.
 

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
fel...

Andreas_ace skrev:
På choke reglaget.
Dör den när du slår av choke helt eller typ när du vidrör spaken?

Om den inte dör direkt så kan koppla ur choken lite grann, prova öka tomgången lite, sedan koppla ut lite mer choke.
Annars prova justera bränsle nålen.

När du startar hur länge kör du på choke innan du kopplar ur den?
Ca 1 min är bra att köra. För då börjar du få upp lite temperatur.

Motorerna är lite känsliga för yttertemperaturer oxå.
Normalt går min minimoto igång utan choke på ca 2 drag, men en varm dag så kan choke vara nödvändig och jag får dra ca 15 drag.

Tändstift kan du även prova byta eller kontrollera.

den går ett litet tag efter ja slagit av choken...
jag kör minst 1 min...går igång på första draget i alla väder

har bytt tändstift men vet inte om det är förhårt...
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
är motorn "pigg" när du gasar / eller provar köra.
Dör den även när du kör, eller är det bara på tomgång?

Om den inte dör när du har lite gas så kan lite högre tomgång fungera.

Bränslenål är ngt som du borde kolla och kanske huvudmunstycke.

Och vad har du för bränsleblandning och typ av olja?

Hur ser tändstiftet ut?
Om du kan köra med din minimoto:
Låt motorn bli lite varm, kör ngr 100m på fullgas, helst i lite uppförsbacke.
Tryck nu på dödarknappen Tills motorn dör. Kolla nu tändstiftet.
Är det oljigt så har du för fet blandning, "brunsten"färg är bra, är den vit-fläckig/glaserad så kan d t vara för snål olja, eller att motorn får för lite bränsle.
 

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Andreas_ace skrev:
är motorn "pigg" när du gasar / eller provar köra.
Dör den även när du kör, eller är det bara på tomgång?

Om den inte dör när du har lite gas så kan lite högre tomgång fungera.

Bränslenål är ngt som du borde kolla och kanske huvudmunstycke.

Och vad har du för bränsleblandning och typ av olja?

Hur ser tändstiftet ut?
Om du kan köra med din minimoto:
Låt motorn bli lite varm, kör ngr 100m på fullgas, helst i lite uppförsbacke.
Tryck nu på dödarknappen Tills motorn dör. Kolla nu tändstiftet.
Är det oljigt så har du för fet blandning, "brunsten"färg är bra, är den vit-fläckig/glaserad så kan d t vara för snål olja, eller att motorn får för lite bränsle.

den dör om ja står stilla länge...funkar att köra en bit..
fick med nån flaska att blanda i...kör på nån 2 takts olja från OK
tror att den får förlite bränsle...

mvh färjestad
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Vet du vad du har för blandning i % på bensin och olja?

Den kan som du säger få för lite bränsle, men då borde den dö när du kör med den. Det kan hjälpa att skaffa nytt bränslefilter och kapa slangarna lite så att det blir lite mer spännt.

Själv anv jag vanligt bränslefilter för bil. Köper man typ på micro för 19kr.

Men som jag skrev förut: Låt motorn bli lite varm, kör ngr 100m på fullgas, helst i lite uppförsbacke.
Tryck nu på dödarknappen Tills motorn dör. Kolla nu tändstiftet.

Tändstiftet avslöjar mycket på hur motorn går.
 

kawasaki

Ford ESKROT
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Arvika
Hoj
sendai tai chi-kawasaki kx 250 -00
Andreas_ace skrev:
Vet du vad du har för blandning i % på bensin och olja?

Den kan som du säger få för lite bränsle, men då borde den dö när du kör med den. Det kan hjälpa att skaffa nytt bränslefilter och kapa slangarna lite så att det blir lite mer spännt.

Själv anv jag vanligt bränslefilter för bil. Köper man typ på micro för 19kr.

Men som jag skrev förut: Låt motorn bli lite varm, kör ngr 100m på fullgas, helst i lite uppförsbacke.
Tryck nu på dödarknappen Tills motorn dör. Kolla nu tändstiftet.

Tändstiftet avslöjar mycket på hur motorn går.


har fixat en egen profil...

ska kika i morgon hur ja blandar...
jag kanske kan köra högst 15 m innan den dör...
ska göra så som du sa i morgon...
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Står det inte "ON/Off" på choken?
tror att iså fall är "Choke"=Off och vanligt körläge är i "On".

Startar den utan att du Chokar?

Ta bort luftfiltret och kolla i vilket läge Choken funkar.
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Closed och Open står det på min.

Men om man kopplar in choke, och sedan drar ner spaken litegrann så är choke fortfarande "aktiv", men att du öppnar lite mer för syretillförsel.

Hade själv problem med bensin förut.
Motorn gick bra på choke ett tag, sedan fick jag dra ner spaken lite grann, hade jag den totalt urkopplad så hade motorn ingen kraft och var nära på att strypa sig själv vid gaspådrag.
 

kawasaki

Ford ESKROT
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Arvika
Hoj
sendai tai chi-kawasaki kx 250 -00
Andreas_ace skrev:
Closed och Open står det på min.

Men om man kopplar in choke, och sedan drar ner spaken litegrann så är choke fortfarande "aktiv", men att du öppnar lite mer för syretillförsel.

Hade själv problem med bensin förut.
Motorn gick bra på choke ett tag, sedan fick jag dra ner spaken lite grann, hade jag den totalt urkopplad så hade motorn ingen kraft och var nära på att strypa sig själv vid gaspådrag.

när man ska koppla ur min choke så måste jag gasa till max..har choken i rätt

läge... såg det i instruktionsboken...
 

kawasaki

Ford ESKROT
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Arvika
Hoj
sendai tai chi-kawasaki kx 250 -00
behöver ja kapa slangarna?????

den funka för några dagar sen...

då körde ja några kilometer...å sen slog ja igen den...men sen när ja skulle köra den till garaget så blev det att den dog efter nån minut...

också blev det så här...
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Hur är själva tomgången, Stabil eller svängig?

Hojar som ibland går bra och helt plötsligt går dåligt har ofta ett speciellt fel: Luft i bränslet till förgasaren! Köp ett sådant där litet genomskinligt bensinfilter och montera det mellan tanken och förgasaren. Låt motorn gå en stund och kolla om det kommer luftbubblor med bensinen, gasa på lite extra och titta igen. Ser du några luftbubblor så har du ett problem som behöver fixas snarast Det går också att få en uppfattning om bränsletrycket är normalt. Om bensinnivån i filtret ligger mellan 1/4 och 3/4 från fullt är det säkerligen ok. Ligger det lägre är trycket för lågt, och är filtret nästan fullt så är trycket för högt. Då orkar flottörventilen inte stänga och det blir "flödning"

Du kan även prova skruva upp bensinlocket lite, och se om det hjälper.
Själv hade jag probem med detta. Men skrivlocket ordentligt skruvat så kom det inte in ngn luft och bensinen lyckades inte åka ner till motorn.

Ibland är bränsleslangarna lite för långa, vilket gör att det blir en liten uppförsbacke, vilket leder till att bensinen inte kan rinna ner till motorn. Detta är väldigt sällan, men jag fick ett Måndags exemplar. Så när jag åkte i nerförsbackar så stannade bensinen kvar i slangen och det ledde till motorstopp.

Du kan prova öka olje blandingen lite, kan vara att den får lite för snål, men som sagt. Viktigt att kolla tändstiftet.
 

kawasaki

Ford ESKROT
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Arvika
Hoj
sendai tai chi-kawasaki kx 250 -00
har fixat minimoton nu....det var skit..där bränslet går upp i flotören..
skruva i sär den förut och såg att det var nått svart neri där......så ja blåste bort det ..och nu funkar den fin fint...men tack för all hjälp.

mvh richard

Andreas ... hur stort var bränslefiltet nu köpte på micro????

och vet du om dom kan ha bränslefilter nån stans som är 25 mm...hög och bred..
 
Last edited:

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
jag använder universal bränslefilter från micro. Artikelnr:80068.

Det är ett vanligt bränslefiltr för bilar. Kostar 19kr.
Är ca7-8mm i bensinslang.

När jag köpte filtret så kapade jag lite av slangen så att det blev lite rakare, ananrs blev den för lång och bensinen kunde inte flöda fram till förgasaren.
 

kawasaki

Ford ESKROT
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Arvika
Hoj
sendai tai chi-kawasaki kx 250 -00
Andreas_ace skrev:
jag använder universal bränslefilter från micro. Artikelnr:80068.

Det är ett vanligt bränslefiltr för bilar. Kostar 19kr.
Är ca7-8mm i bensinslang.

När jag köpte filtret så kapade jag lite av slangen så att det blev lite rakare, ananrs blev den för lång och bensinen kunde inte flöda fram till förgasaren.

sätte du filtret..på slangen eller i förgasar öppningen??
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Var du placerar filtret spelar ingen roll, men jag monterar den gärna så nära förgasaren som möjlig, eftersom det är mindre värme där.
Filtret ska sitta upprätt, dvs där filtretpappret börjar ska sitta uppåt, så bensinen rinner ner i den lilla kammaren
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top