Hej!
Så frågan är, gör jag fel?
Cykeln i fråga är en KTM 400 EXC-r Factory, 2011
Gångtid 90h, ägt den sedan 30h med pålitlig föregående ägare vad gäller service.
Olja som använts:
Första 76,4h
Castrol GPS/Power1 10w40 Delsyntet
Sedan 76,4h fram till nu, 90,5h
Denicol Thumperlube 10w40 Syntetisk esterolja
Motorolja och växellådsolja är separat.
Enligt manual så ska byte ske genom:
1. Varmköra motor, tappa ut olja
2. Fyll på med 0,35L olja
3. Kör runt motor på tomgång i 30 sek. Kolla så att det inte läcker ngnstans
4. Fyll på till total volym 0,6L, dvs 0,25L utöver steg 2.
5. Siktglas finns och nivån ska ligga på halva glaset och uppåt. Avläses med kall motor. (kall olja?) och cykeln stående upprätt.
Så allt som görs skrivs ner i ett välutvecklat exceldokument, så jag har stenkoll på vad som är gjort, men oljebyten är fortfarande förvirrande, görs ju ganska ofta. Mellan 5-9h brukar jag ligga på. (400 motor går ganska snällt).
Byter oljefilter på vartannat motoroljabyte. Samt byter växellådsolja vartannat motoroljabyte.
Så till kruxet! Jag fyller inte på fasta volymer, då det känns dumt att fylla på 0,6L olja om jag inte vet att jag fick ut 0,6L. Men siktglaset är minst sagt opålitligt!
Kan ha bytat olja, kört ett pass och allt är fint. En vecka senare är det dags igen och kollar oljan innan avgång. Skakar till och med cykeln då det kanske gömt sig men nej! Tomt i glaset..... Fyller på en halv deciliter ca. och sen är jag nöjd med nivån. Veckan efter är det överfullt och cykeln måste lutas bortåt för att ens se nivån krypa ner då glaset är fullt.
Så, JAG FATTAR DET INTE! Känner mig alltid nojjig då jag aldrig är säker på om jag har rätt mängd olja. För mycket eller för lite?
Vart är bäst att ligga?
Vad händer när man har för mycket olja?
För lite olja kan jag lista ut själv
Kan olja evakueras om för mycket? Vart? Finner ibland nojjig mängd olja och skit i hasplåten som ser ut att komma ifrån oljepluggen. Pluggen har bytats samt med ny tätande o-ring samt dras med moment. Olja i hasplåten ändå efter körning ser alltid mer ut när blandat med grus och skit, så inte särskilt mycket, men borde vara NOLL, ingenting vid stillastående längre tid.
Så frågan är, gör jag fel?
Cykeln i fråga är en KTM 400 EXC-r Factory, 2011
Gångtid 90h, ägt den sedan 30h med pålitlig föregående ägare vad gäller service.
Olja som använts:
Första 76,4h
Castrol GPS/Power1 10w40 Delsyntet
Sedan 76,4h fram till nu, 90,5h
Denicol Thumperlube 10w40 Syntetisk esterolja
Motorolja och växellådsolja är separat.
Enligt manual så ska byte ske genom:
1. Varmköra motor, tappa ut olja
2. Fyll på med 0,35L olja
3. Kör runt motor på tomgång i 30 sek. Kolla så att det inte läcker ngnstans
4. Fyll på till total volym 0,6L, dvs 0,25L utöver steg 2.
5. Siktglas finns och nivån ska ligga på halva glaset och uppåt. Avläses med kall motor. (kall olja?) och cykeln stående upprätt.
Så allt som görs skrivs ner i ett välutvecklat exceldokument, så jag har stenkoll på vad som är gjort, men oljebyten är fortfarande förvirrande, görs ju ganska ofta. Mellan 5-9h brukar jag ligga på. (400 motor går ganska snällt).
Byter oljefilter på vartannat motoroljabyte. Samt byter växellådsolja vartannat motoroljabyte.
Så till kruxet! Jag fyller inte på fasta volymer, då det känns dumt att fylla på 0,6L olja om jag inte vet att jag fick ut 0,6L. Men siktglaset är minst sagt opålitligt!
Kan ha bytat olja, kört ett pass och allt är fint. En vecka senare är det dags igen och kollar oljan innan avgång. Skakar till och med cykeln då det kanske gömt sig men nej! Tomt i glaset..... Fyller på en halv deciliter ca. och sen är jag nöjd med nivån. Veckan efter är det överfullt och cykeln måste lutas bortåt för att ens se nivån krypa ner då glaset är fullt.
Så, JAG FATTAR DET INTE! Känner mig alltid nojjig då jag aldrig är säker på om jag har rätt mängd olja. För mycket eller för lite?
Vart är bäst att ligga?
Vad händer när man har för mycket olja?
För lite olja kan jag lista ut själv
Kan olja evakueras om för mycket? Vart? Finner ibland nojjig mängd olja och skit i hasplåten som ser ut att komma ifrån oljepluggen. Pluggen har bytats samt med ny tätande o-ring samt dras med moment. Olja i hasplåten ändå efter körning ser alltid mer ut när blandat med grus och skit, så inte särskilt mycket, men borde vara NOLL, ingenting vid stillastående längre tid.
Last edited: