Konsten att läsa av oljenivån

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Hej!

Så frågan är, gör jag fel?

Cykeln i fråga är en KTM 400 EXC-r Factory, 2011
Gångtid 90h, ägt den sedan 30h med pålitlig föregående ägare vad gäller service.

Olja som använts:
Första 76,4h
Castrol GPS/Power1 10w40 Delsyntet

Sedan 76,4h fram till nu, 90,5h
Denicol Thumperlube 10w40 Syntetisk esterolja

Motorolja och växellådsolja är separat.
Enligt manual så ska byte ske genom:
1. Varmköra motor, tappa ut olja
2. Fyll på med 0,35L olja
3. Kör runt motor på tomgång i 30 sek. Kolla så att det inte läcker ngnstans :3freak
4. Fyll på till total volym 0,6L, dvs 0,25L utöver steg 2.
5. Siktglas finns och nivån ska ligga på halva glaset och uppåt. Avläses med kall motor. (kall olja?) och cykeln stående upprätt.

Så allt som görs skrivs ner i ett välutvecklat exceldokument, så jag har stenkoll på vad som är gjort, men oljebyten är fortfarande förvirrande, görs ju ganska ofta. Mellan 5-9h brukar jag ligga på. (400 motor går ganska snällt).
Byter oljefilter på vartannat motoroljabyte. Samt byter växellådsolja vartannat motoroljabyte.

Så till kruxet! Jag fyller inte på fasta volymer, då det känns dumt att fylla på 0,6L olja om jag inte vet att jag fick ut 0,6L. Men siktglaset är minst sagt opålitligt!

Kan ha bytat olja, kört ett pass och allt är fint. En vecka senare är det dags igen och kollar oljan innan avgång. Skakar till och med cykeln då det kanske gömt sig men nej! Tomt i glaset..... Fyller på en halv deciliter ca. och sen är jag nöjd med nivån. Veckan efter är det överfullt och cykeln måste lutas bortåt för att ens se nivån krypa ner då glaset är fullt.

Så, JAG FATTAR DET INTE! Känner mig alltid nojjig då jag aldrig är säker på om jag har rätt mängd olja. För mycket eller för lite?
Vart är bäst att ligga?
Vad händer när man har för mycket olja?

För lite olja kan jag lista ut själv :tungan

Kan olja evakueras om för mycket? Vart? Finner ibland nojjig mängd olja och skit i hasplåten som ser ut att komma ifrån oljepluggen. Pluggen har bytats samt med ny tätande o-ring samt dras med moment. Olja i hasplåten ändå efter körning ser alltid mer ut när blandat med grus och skit, så inte särskilt mycket, men borde vara NOLL, ingenting vid stillastående längre tid.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
För det första så har du kört nästan 70h efter köp och den har inte rasat så helt oduglig är du inte...

Jag gör alltid så att jag kollar nivån efter varje tur och låt hojen stå ett par minuter så allt rinner ner. Att titta när du ska iväg är bara dumt om du inte ser en pöl på golvet...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top