Konsekvenser av hojåkning

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena grabbar, och tack för hejaropen!

Baptisten,
jag brukar t.o.m. själv gå tillbaks och läsa för att bli påmind hur det var då, och vad jag tänkte. Egentligen hade det rätta varit att skriva medan jag låg på sjukan, för att få med lite mer allvar. Om jag hade kunnat lyfta armarna alltså...

Har funderat på att göra en "del IV", men vet inte riktigt om vad den skulle handla om?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Kanske något om hur sårbar man är när man är handikappad.
Bara ta påsken som ett exempel.

//Andreas
 

hemmafixarn

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 660 SMC -03 . Honda cx 500 turbo -82, Honda cb400n -84 (sidoprojekt).
Tjenare.

Suttit och läst en bra stund nu och tycker att detta är en kanontråd :tummenupp bra skrivet och en bra tankeställare!

Är i skrivande stund körkortstagande och kommer ha din berättelse i bakhuvet så länge jag kan :)

Krya på dig och tack för att du delat med dig av din erfarenhet :tummenupp

Mvh Richard ( Hemmafixarn ).
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Jag har streckläst hela denna tråden nu under några timmar och måste bara säga tack! Tack till alla som har delat sina historier.
Jag skall förmodligen skaffa mig min första hoj nu på lördag om den är i bra skicka. Denna tråd har verkligen fått mig att tänka. Jag kommer iofs köra en enduro och mycket i skogen men det kan ju hända olyckor där också även om hastigheterna inte är lika höga som på en riktig väg. Jag blir inspirerad av eran livsglädje och syn på livet. Vafan har jag att klaga över?

Så tack! Och hoppas att du löser nåt slags fordon som du kan köra runt med!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena tjena!

Ni tänker helt rätt både hemmafixarn och Alex, ta det lugnt tills ni skaffat er erfarenhet att kunna sålla bland farorna, t.ex: Att ligga 50m bakom en bil i 70km/h = ofarligt.
Att komma i 70km/h med 50m kvar till en grusväg där en bil står och ska köra ut = farligt.
Fånigt exempel, men ni fattar vad jag menar. Allt är inte livsfarligt, men det gäller att sålla.

Tänkte berätta lite vad jag haft för mig.
I torsdags skulle jag träffa en snubbe på banken och var ute i sista minuten. Banken ligger en halvtrappa upp från gatuplanet, och för att komma åt hissen måste man gå in i grannporten. Inga problem det finns en dörröppnare, bara att trycka på en knapp på väggen.

Stressad som jag var brydde jag mig inte om att växla ner från 5:an till 4:an, så att rullen inte ska vara så ryckig inomhus. När jag ska smyga fram mot knappen blir det givetvis ett ryck, och mina tår böjs rakt bakåt/uppåt mot väggen.
Jag som fortfarande är begåvad med en viss känsel känner direkt att det gör ont som fan, men har ju bråttom till mötet och stressar vidare.

Igår tänkte jag att eftersom jag har så luddig känsel kanske det är bäst att visa upp tån på vårdcentralen iallafall, det kan ju vara värre än det känns.
Kommer dit och hon klämmer lite och säger åt mig att det är nog bäst att röntga foten för säkerhetsskull. Det här börjar växa till ett riktigt projekt, jag börjar se fram emot en fredagkväll på akuten...

Kvart i åtta är foten röntgad och röntgenläkaren har konstaterat en fraktur i den yttre stortåleden. Alltså tar jag plats i akutens väntrum och inleder "Den långa väntan" på att en läkare ska berätta för mig att de ändå inte gör mer än att tejpa ihop tårna, hur brutna de än är.

Jag står ut till klockan elva, då jag rullar fram och föreslår att: "- Jag har varken ont eller ska spela fotboll i helgen, är det okej om jag sticker hem, och att någon ringer mig imorgon angående ev åtgärder?"
Jag får klartecken, och både jag och min assistent andas ut!

I morse ringde någon och sa att de normalt inte gör så mycket åt brutna tår, och i mitt fall finns ännu mindre anledning att göra något.
Med facit i hand hade jag aldrig ens behövt åka till vårdcentralen ett halvt dygn tidigare...
 

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Riktigt intressant att läsa det här och man får sig en tankeställare! Men det är riktigt kul att se att du är en "fighter" som verkligen orkar kämpa på trots eländet.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Surt med tån.
Hoppas det gick bra på banken.
Vi vill binda om våra lån, våran bankkärring behagar inte ens svara i telefon eller på mail.
Så djävla irreterad!!!

//Andreas
 

viffer

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Bandhagen
Hoj
Honda VFR1200F -10
Ajfan, kan nästan känna smärtan. Jag åkte på exakt samma tåledsfraktur förra året då jag skulle natta hojen för vintern. Jag lyckades tappa ett skivbromslås (Abus Detecto 8000, ett riktigt tungt he#@$e), med klockren träff rakt på stortåleden. :4skrika :jisses
 

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Mycket bra tråd!! :tummenupp

Efter att jag var och gled på diselolja vid årstafältet (kurvan inpå Huddingevägen)
så har jag verkligen tagit mig några funderare över vintern. Har varit ute och kört, men känner mig fortfarande spännd.
Hoppas att det släpper under våren här.

Den här tråden är bra, för man börjar fundera över vad som kan hända om man åker hoj, iställer för att köra hoj.
Ta det lugnt och ha en underbar 2012 säsong!

BW
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Uppdrag granskning TV4

Kalla fakta ikväll 21:30
Del 5 av 8. Kalla fakta granskar polisen jakt på MC-föraren C, en jakt som slutade med att han kraschade in i en vägbom vid +årstalänken i Stockholm
 
Last edited:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Mycket bra tråd!! :tummenupp

Efter att jag var och gled på diselolja vid årstafältet (kurvan inpå Huddingevägen)
så har jag verkligen tagit mig några funderare över vintern. Har varit ute och kört, men känner mig fortfarande spännd.
Hoppas att det släpper under våren här.

Den här tråden är bra, för man börjar fundera över vad som kan hända om man åker hoj, iställer för att köra hoj.
Ta det lugnt och ha en underbar 2012 säsong!

BW

Jag va själv med i nåra händelser varav en som va riktigt allvarlig o hadde tur att jag klara mig. Men efter det så blev jag rätt rädd o va mer försiktig men det känns som man istället blir en fara i trafiken när man tänker för mycket med.
 

Johan_r

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-10R -06,SÅLD... GSXR 1000 -06
ja.. Kalla fakta ikväll måste man se. Väldigt intressant att höra hur resonemanget går efter att filmen läckt ut
 

ahlis

Medlem
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Honda CBR600RR
Hej Laidback,

en fantastisk tråd att läsa!!
Jag har själv funderat länge på att byta till en annan hoj för gatåka, som många säkert före mig redan upptäckt inbjuder RR till just RR körning vilket "vanliga" trafikanter kanske inte alls tänkt sig.
Jag kommer såklart inte sälja min RR, den ska brukas flitigt på bana istället :yoparty

Jag har en fråga som du som teknikgeni säkert kan svara på ;)

hur funkar styrningen till din EL rullo ?
(frågan är alltså om själva "hakkontrollern" som du har nu)

skulle vara tufft att bygga nåt som du kan köra... det är alltid coolt att varva vid korvmojjen :rock

våren är snart här med tusen tokiga tankar !

bästa hälsningar!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej ahlis!

Du undrar hur hakstyrningen funkar, jag har ju inte den längre, kör med handen idag.
Men den funkade bra, som förutsättningarna var då. Jag kunde inte använda armar och händer alls och det var egentligen bara hakan kvar som alternativ att styra med.

Det var faktiskt exakt samma styrspak som jag har till handen idag. Jag har berättat tidigare att spaken satt på en ställning, som hängde på mina axlar.
Där hängde den bra, bara jag inte bytte från t.ex. t-shirt till en tjock tröja. Då fick assistenterna böja om ställningen (aluminiumplattjärn) eftersom jag blivit större!

Själva styrningen/styrspaken funkade som till vilket datorspel som helst, men med en viktig skillnad: Styrspaken hade framåt-bakåt omkastat, alltså skjut spaken framåt = rullen åker bakåt, och tvärtom!
Nu kan man ju undra vilken förvriden världsbild ingenjören hade som kom fram med den idén?!

Nu är det inte fullt så konstigt som det låter.
Om man, för att stolen ska åka framåt, skulle vara tvungen att skjuta spaken framåt med hakan, så innebär det att man ser argsint ut när man kommer på stan (prova gärna framför en spegel), förutom att det är ganska obekvämt!

Mycket enklare är istället att skjuta fram hakan, lägga den på styrspaken och sedan slappna av så drar man spaken bakåt, och rullen rör sig framåt, smart!
Visst var det lite svårt att lära sig tänka bakochfram, men det gick snart på automatik!

Hakstyrningen använde jag från att jag fick rullen i maj -07, till dagen innan hojmässan i Göteborg jan -08. Det skulle visa sig inte vara så genomtänkt tidpunkt att byta, eftersom jag precis börjat kunna röra vänsterarmen. Det var alltså helt förtvinade muskler i armen som nu skulle maratontränas på mässan och det kändes...

Nästan exakt ett år senare var det det dags att byta hand igen.
En arbetsterapeut jag stötte på föreslog att: "-Du kan ju ändå inte göra nåt vettigt med höger hand, du kan lika gärna styra med den så att vänster blir ledig till de viktiga sakerna!"
Så blev det, så är det ännu, och det går rätt bra!

Hoppas du är nöjd med svaret!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tjena tjena!

Ni tänker helt rätt både hemmafixarn och Alex, ta det lugnt tills ni skaffat er erfarenhet att kunna sålla bland farorna, t.ex: Att ligga 50m bakom en bil i 70km/h = ofarligt.
Att komma i 70km/h med 50m kvar till en grusväg där en bil står och ska köra ut = farligt.
Fånigt exempel, men ni fattar vad jag menar. Allt är inte livsfarligt, men det gäller att sålla.

Tänkte berätta lite vad jag haft för mig.
I torsdags skulle jag träffa en snubbe på banken och var ute i sista minuten. Banken ligger en halvtrappa upp från gatuplanet, och för att komma åt hissen måste man gå in i grannporten. Inga problem det finns en dörröppnare, bara att trycka på en knapp på väggen.

Stressad som jag var brydde jag mig inte om att växla ner från 5:an till 4:an, så att rullen inte ska vara så ryckig inomhus. När jag ska smyga fram mot knappen blir det givetvis ett ryck, och mina tår böjs rakt bakåt/uppåt mot väggen.
Jag som fortfarande är begåvad med en viss känsel känner direkt att det gör ont som fan, men har ju bråttom till mötet och stressar vidare.

Igår tänkte jag att eftersom jag har så luddig känsel kanske det är bäst att visa upp tån på vårdcentralen iallafall, det kan ju vara värre än det känns.
Kommer dit och hon klämmer lite och säger åt mig att det är nog bäst att röntga foten för säkerhetsskull. Det här börjar växa till ett riktigt projekt, jag börjar se fram emot en fredagkväll på akuten...

Kvart i åtta är foten röntgad och röntgenläkaren har konstaterat en fraktur i den yttre stortåleden. Alltså tar jag plats i akutens väntrum och inleder "Den långa väntan" på att en läkare ska berätta för mig att de ändå inte gör mer än att tejpa ihop tårna, hur brutna de än är.

Jag står ut till klockan elva, då jag rullar fram och föreslår att: "- Jag har varken ont eller ska spela fotboll i helgen, är det okej om jag sticker hem, och att någon ringer mig imorgon angående ev åtgärder?"
Jag får klartecken, och både jag och min assistent andas ut!

I morse ringde någon och sa att de normalt inte gör så mycket åt brutna tår, och i mitt fall finns ännu mindre anledning att göra något.
Med facit i hand hade jag aldrig ens behövt åka till vårdcentralen ett halvt dygn tidigare...

En hjulbent kompis åkte sit-ski.
Kraschade.
På hemvägen mådde han dåligt, så de svängde in på ett lasarett.
Bägge benen brutna.
Känns underligt att inte märka det, för oss med full känsel.

Du har inte haft några problem med tårna?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En hjulbent kompis åkte sit-ski.
Kraschade.
På hemvägen mådde han dåligt, så de svängde in på ett lasarett.
Bägge benen brutna.
Känns underligt att inte märka det, för oss med full känsel.

Du har inte haft några problem med tårna?

Hehe, nej inga problem med tårna!

Fenomenet kallas Autonom dysreflexi och är kroppens sätt att tala om att något är fel, när inte smärtan räcker till/når fram.
En kollega i rulle fick trycksår, och var väl medveten om det. Men då han inte har känsel kunde han ignorera det och satt kvar i rullen hela dagarna, istället för att ligga på sidan i sängen och avlasta.
Som en reaktion på det började svetten rinna i floder -autonom dysreflexi, då fick han kapitulera!
Trycksåren f.ö. behövde opereras.
 
Last edited:

ahlis

Medlem
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Honda CBR600RR
Hej ahlis!

Du undrar hur hakstyrningen funkar, jag har ju inte den längre, kör med handen idag.
Men den funkade bra, som förutsättningarna var då. Jag kunde inte använda armar och händer alls och det var egentligen bara hakan kvar som alternativ att styra med.

Det var faktiskt exakt samma styrspak som jag har till handen idag. Jag har berättat tidigare att spaken satt på en ställning, som hängde på mina axlar.
Där hängde den bra, bara jag inte bytte från t.ex. t-shirt till en tjock tröja. Då fick assistenterna böja om ställningen (aluminiumplattjärn) eftersom jag blivit större!

Själva styrningen/styrspaken funkade som till vilket datorspel som helst, men med en viktig skillnad: Styrspaken hade framåt-bakåt omkastat, alltså skjut spaken framåt = rullen åker bakåt, och tvärtom!
Nu kan man ju undra vilken förvriden världsbild ingenjören hade som kom fram med den idén?!

Nu är det inte fullt så konstigt som det låter.
Om man, för att stolen ska åka framåt, skulle vara tvungen att skjuta spaken framåt med hakan, så innebär det att man ser argsint ut när man kommer på stan (prova gärna framför en spegel), förutom att det är ganska obekvämt!

Mycket enklare är istället att skjuta fram hakan, lägga den på styrspaken och sedan slappna av så drar man spaken bakåt, och rullen rör sig framåt, smart!
Visst var det lite svårt att lära sig tänka bakochfram, men det gick snart på automatik!

Hakstyrningen använde jag från att jag fick rullen i maj -07, till dagen innan hojmässan i Göteborg jan -08. Det skulle visa sig inte vara så genomtänkt tidpunkt att byta, eftersom jag precis börjat kunna röra vänsterarmen. Det var alltså helt förtvinade muskler i armen som nu skulle maratontränas på mässan och det kändes...

Nästan exakt ett år senare var det det dags att byta hand igen.
En arbetsterapeut jag stötte på föreslog att: "-Du kan ju ändå inte göra nåt vettigt med höger hand, du kan lika gärna styra med den så att vänster blir ledig till de viktiga sakerna!"
Så blev det, så är det ännu, och det går rätt bra!

Hoppas du är nöjd med svaret!


Hej igen laidback,

Jadå mer än väl, jag är en ibland lite för lat människa och hade missat att du nu har joystick. För en massa år sen byggde Saab en 9000 turbo som styrs just med en joystick. Kanske inte är märket man gillar men de är ju intresserade av att sälja de mesta numera. Dilemmat är nog att komma i och ur men den bilen är rätt stor från start.. En liten tanke bara..


Har i ett tidigare liv när jag ägnat mig åt bankörning med bil haft kontakt med nuvarande ägare till den Saaben. Tekniken som användes 1990 då denna byggdes borde vara billig idag.

Omdu är intresserad kan jag försöka sammanfoga er för idéutbyten och vidareutveckling?


Tack igenj för en välskriven tråd
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Läste en artikel i Ny Teknik idag som handlar om ett nytt sorts implantat som kan hjälpa ryggmärgsskadade:
http://www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/medicin_teknik/article3453259.ece

Förhoppningvis något som kan hjälpa dig (laidback) i framtiden. Jag håller i alla fall tummarna!

För övrigt vill jag instämma i alla hyllningar till dina berättelser! Har bestämt mig för att återuppta hojkörandet igen efter några års uppehåll, och kommer hålla allt du skrivit om i bakhuvudet.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Oj, häftigt!

Var ställer man sig i kö? Det är precis sånt här jag drömmer om varje dag!
Tänk om det funkar, om jag kan se slutet på det här? Nu har jag visserligen åtta år kvar till femtio, men tänk vilken present det skulle vara, jag skulle säkert ha tjugo år kvar bakom styret!

Det som känns tungt tycker jag, är att det här "straffet" är på livstid, men det som får mig att inte sluta hoppas är just såna här glädjebesked!
Undrar hur de kommer att sålla bland alla ansökningar? Om vi som skött träningen och inte krökat ner oss i bitterhetsavgrunden, går före de som suttit hemma och tröstätit chips?

Tack ska du ha iceway, du gjorde min dag!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top