Konsekvenser av hojåkning

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Kan ingen med lite energi rycka igång en tråd om just omständigheter innan en olycka?
Eller kanske starta den där pollen med ungefär de frågor vi undrade över tidigare?


Dr. H, har du bokat någon bankörning än?

Nej jag har inte gjort det, började jobba igår och fick en trevlig jobbschema *not* Måndag 0730-2130, resten av veckan dagpass till 16 utom fredag som återigen är 0730-2130. Sen direkt påbörja nattvecka genom att jobba lördag natt. Kul välkomnande tillbaka efter semestern haha. Kombinare det tillsammans med regn och trötthet så hamnar bankörning och hojen över lag i skymundan... Får någ bli nån kurs på vårkanten istället hehe.
 

MC Doktorn

Guest
Nej jag har inte gjort det, började jobba igår och fick en trevlig jobbschema *not* Måndag 0730-2130, resten av veckan dagpass till 16 utom fredag som återigen är 0730-2130. Sen direkt påbörja nattvecka genom att jobba lördag natt. Kul välkomnande tillbaka efter semestern haha. Kombinare det tillsammans med regn och trötthet så hamnar bankörning och hojen över lag i skymundan... Får någ bli nån kurs på vårkanten istället hehe.

Vad jobbar du som, är du Ortoped ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I fredags hände nåt kul!

Men för att ta det från början: Sommaren -09 satte hjälpmedelsteknikerna dörröppnare i min dörr (i porten fanns det redan) samt IR- mottagare som reagerade på signalerna från rullen när jag ville in. Vilken upplevelse att åka själv, utan assistenter!
Tidigare cyklade de alltid jämte för att de var tvungna öppna dörren.

Nu kunde jag ju åka själv, sjunga och bete mig! Ibland tog jag tom. alternativa vägar hem
från Rehab, helt crazy!
Senare samma sommar hittade jag en Doro ålderdomstelefon, som tom. jag fixade att trycka på. Funkar fint ihop med en blåtand-hörlur.

Nu var friheten total!
Jag kan åka var jag vill och komma in utan att någon måste stå och vänta vid dörren. Jag kan till och med ringa och prata hemlisar med polarna utan att någon behöver lyssna!
Men ändå var det något som fattades...

I fredags åkte jag till El Giganto, tänkte kolla telefoner. Pekskärm borde vara något för mig som har svårt att trycka hårt på knappar!
På telefonhyllan har dom även gps:erna. Kollade lite bara för att... kolla.

De billigaste, berättade försäljaren, är inget alternativ egentligen. Nä, det är den här du ska ha.
Han pekade på en grå med gula ränder, frän, sportig.

-"Den här är till för promenader och passar dina behov. Den är väderskyddad också". Det var en Garmin Dakota 10 och jag hade i princip redan köpt den.
Att den kostade 2300:- blundade jag för, likaså att det krävdes en laddare för AA-batterier för 400 spänn!

Igår var batterierna laddade och jag hade äntligen hittat inställningen för metriska enheter. Jag stack ut på första provturen, kul! Lite besviken på farten, bara 6,6-6,8 km/h, sådär, på ett ungefär alltså.
Totalt igår blev det 1,7 mil på 2,33 h. Högsta höjd 43m lägsta 1m, maxfart 8,3 km/h, inte illa!

Jag är numera en HEL människa som VET var jag är på väg! Och har varit!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
I fredags hände nåt kul!

Men för att ta det från början: Sommaren -09 satte hjälpmedelsteknikerna dörröppnare i min dörr (i porten fanns det redan) samt IR- mottagare som reagerade på signalerna från rullen när jag ville in. Vilken upplevelse att åka själv, utan assistenter!
Tidigare cyklade de alltid jämte för att de var tvungna öppna dörren.

Nu kunde jag ju åka själv, sjunga och bete mig! Ibland tog jag tom. alternativa vägar hem
från Rehab, helt crazy!
Senare samma sommar hittade jag en Doro ålderdomstelefon, som tom. jag fixade att trycka på. Funkar fint ihop med en blåtand-hörlur.

Nu var friheten total!
Jag kan åka var jag vill och komma in utan att någon måste stå och vänta vid dörren. Jag kan till och med ringa och prata hemlisar med polarna utan att någon behöver lyssna!
Men ändå var det något som fattades...

I fredags åkte jag till El Giganto, tänkte kolla telefoner. Pekskärm borde vara något för mig som har svårt att trycka hårt på knappar!
På telefonhyllan har dom även gps:erna. Kollade lite bara för att... kolla.

De billigaste, berättade försäljaren, är inget alternativ egentligen. Nä, det är den här du ska ha.
Han pekade på en grå med gula ränder, frän, sportig.

-"Den här är till för promenader och passar dina behov. Den är väderskyddad också". Det var en Garmin Dakota 10 och jag hade i princip redan köpt den.
Att den kostade 2300:- blundade jag för, likaså att det krävdes en laddare för AA-batterier för 400 spänn!

Igår var batterierna laddade och jag hade äntligen hittat inställningen för metriska enheter. Jag stack ut på första provturen, kul! Lite besviken på farten, bara 6,6-6,8 km/h, sådär, på ett ungefär alltså.
Totalt igår blev det 1,7 mil på 2,33 h. Högsta höjd 43m lägsta 1m, maxfart 8,3 km/h, inte illa!

Jag är numera en HEL människa som VET var jag är på väg! Och har varit!

Hej Laidback.
Grymt bra att du hittat en GPS som funkar för dig.
Du har inte funderat på en smartphone istället för dorotelefonen?
De har ju pekskärm som inte behöver något tryck utan känner av elektriska impulser i fingrarna.
Kolla på en iPhone eller testa någon som förmodligen dina polare har.
Burde ju funka som en smäck!
Då kan du ju även ringa när du är ute på stan. :yoparty

Mvh
Andreas
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej Laidback.
Grymt bra att du hittat en GPS som funkar för dig.
Du har inte funderat på en smartphone istället för dorotelefonen?
De har ju pekskärm som inte behöver något tryck utan känner av elektriska impulser i fingrarna.
Kolla på en iPhone eller testa någon som förmodligen dina polare har.
Burde ju funka som en smäck!
Då kan du ju även ringa när du är ute på stan. :yoparty

Mvh
Andreas
Tjena!
Ja, GPS är fränt, fattar inte varför jag inte skaffat en tidigare? Det blir lite enformigt att bara titta på naturen när jag är ute på mina små touringtrippar. Nu har man ju äntligen fått lite koll!
Förut har jag bara gissat hur långt (m.h.a. hur lång tid det tar) det är till crossbanan t.ex.


Och visst har jag tänkt på en smartphone, det var ju därför jag drog till elgiganten! Har provat att trycka, inga problem, men de har så mycket sk-t som jag aldrig kommer använda.
De har en kamera jag inte kan använda och internet som jag redan har hemma och dessutom en batteritid på tre timmar, eller nåt.
Teknikfientlig? Inte jag inte!

Det bästa hade varit en vanlig telefon fast med pekskärm, finns det såna?

I fortsättningen får min Doro duga.

Nu är det MOTO 2!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Gissa vilken dåre som köpt hoj?
 

Bifogat

  • 2011-08-29 18.17.06.jpg
    2011-08-29 18.17.06.jpg
    238.1 KB · Visningar: 251

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Gissa vilken dåre som köpt hoj?
Jamen... du sa att den var fin ju!?

Jag erkänner, den är min. En Yamaha DT 125 MX -83, men det såg ni väl direkt?
Luftkyld, tvitakt, 14 hästar, toppar 100 och bara 1100mil!

Så skönt att äntligen kunna räknas in i flocken av hårda bikers igen! För att alla ska förstå betydelsen av denna lilla guldklimp, vill jag berätta att det var min första hoj och därför rankas högt på min lista!

Släpade den många varv runt den lokala enduroslingan. Denna maskin ligger även bakom frånvaron av främre korsband i mitt högra knä. Det gjorde ont...


Överraskande bra bild, Jonte!



Edit: I´m back!!
 
Last edited:

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Många nära döden uppleverser genom åren körkort -83 kör hoj än -11. Har följt Laidback tråden en tid. ( mycket givande... ! )
Man blir så ödmjuk men med efter tanke då man läser alla inlägg samt tänker till baka på alla stolligheter man utsätt sig själv och andra trafikanter för.
Tänk då jag gled på sidan kön till röd lyset och vänster filen blev grön men inte filen rakt fram som jag skulle åka men "hjärnsläppet" trodde det var grönt i min fil så stampa ner och axade max som tur var då bilen touchade stämkskärmen. Vill inte tänka på konsekvenserna om jag inte ställt på som jag gjorde skulle jag bara axat normalt så skulle jag aldrig skrivit detta inlägget 200 meter senare var jag tvungen att stanna pga: chock då jag insåg mitt misstag.
Hur många har inte gasat i kurvorna och kommit ut på fel sida............
Laidback... tänkvärt vad du delar med dig.
Anders.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Många nära döden uppleverser genom åren körkort -83 kör hoj än -11. Har följt Laidback tråden en tid. ( mycket givande... ! )
Man blir så ödmjuk men med efter tanke då man läser alla inlägg samt tänker till baka på alla stolligheter man utsätt sig själv och andra trafikanter för.
Tänk då jag gled på sidan kön till röd lyset och vänster filen blev grön men inte filen rakt fram som jag skulle åka men "hjärnsläppet" trodde det var grönt i min fil så stampa ner och axade max som tur var då bilen touchade stämkskärmen. Vill inte tänka på konsekvenserna om jag inte ställt på som jag gjorde skulle jag bara axat normalt så skulle jag aldrig skrivit detta inlägget 200 meter senare var jag tvungen att stanna pga: chock då jag insåg mitt misstag.
Hur många har inte gasat i kurvorna och kommit ut på fel sida............
Laidback... tänkvärt vad du delar med dig.
Anders.
Hej och tack!

Nu höll jag på att börja med "jaja, ta det lugnt tills du fått lite rutin så blir det bättre sen..." Men du borde ju ha rutin, körkort i 30år snart?

Visst hände det tokerier nästan varje gång jag var ute i början, men antagligen var jag för grön för att fatta att det hade hänt farliga saker. Men du..?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jamen... du sa att den var fin ju!?

Jag erkänner, den är min. En Yamaha DT 125 MX -83, men det såg ni väl direkt?
Luftkyld, tvitakt, 14 hästar, toppar 100 och bara 1100mil!

Så skönt att äntligen kunna räknas in i flocken av hårda bikers igen! För att alla ska förstå betydelsen av denna lilla guldklimp, vill jag berätta att det var min första hoj och därför rankas högt på min lista!

Släpade den många varv runt den lokala enduroslingan. Denna maskin ligger även bakom frånvaron av främre korsband i mitt högra knä. Det gjorde ont...


Överraskande bra bild, Jonte!



Edit: I´m back!!

Grattis till hojköpet kanske man ska säga.
Kommer den stå i vardagsrummet?

Du pratade med min brors fru om hjälpprogram.
Deras son har ett program som fungerar som en diktafon och skriver det du säger..
Ska ta reda på vad det heter.
Han har även en liknande app för sin iphone.
Det är hans assistent som hjälpt honom att få fram de hjälpmedlen.

Mvh
Andreas
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
d96angl!

Jag mår så bra efter köpet att det blev en ny tråd av bara farten, "Att hålla kontakten med sina ex."
Den behandlar ämnet "vi-som-kört-hoj-så-länge-att det-är-kört!"
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
d96angl!

Jag mår så bra efter köpet att det blev en ny tråd av bara farten, "Att hålla kontakten med sina ex."
Den behandlar ämnet "vi-som-kört-hoj-så-länge-att det-är-kört!"

Ska vara ärlig.
Frugan tycker du är helt galen!
Men jag tycker det är helt rätt att du köper hoj(ar).
Vill du ha dem att pilla med så ska du köpa precis alla hojar du kan.
Vet inte om jag nämnt det innan men har en granne som för många år sedan drog rakt in i ett broräcke. Har hade mer tur än dig och kan gå med kryckor.
En dag när jag putsade på på Daytonan så kom han fram och konstaterade att det minsan var en Triumph man hade.
Med nostalgi i blick så började han berätta om sin olycka och hur det var att köra hoj. Han kan ej köra längre.
Hojen han krashade med var en Ducati Pantah om jag inte minns fel.
Försäkringsbolaget ville skrota den men han byggde ihop den igen och har haft den i vardagsrummet ända tills de flyttade till lägenhet i vår Brf, då fick den tyvärr inte plats.
Nu har han den i ett förråd.
Man ska behålla/köpa de saker som ger en positiva minnen och som kan höja livsglädjen för en.

Ha det gött...

//Andreas
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Livet går ut på att göra maximalt med glädjegivande saker på kortast tid.

Det är därför vi jobbar väl? För att ha råd med att njuta av livet?


Har du råd, köp varenda hoj.
Vi köper massa dyra skitsaker som vi använder alltför sällan, varför inte satsa pengarna på något som skänkt oss innerlig glädje?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Livet går ut på att göra maximalt med glädjegivande saker på kortast tid.

Det är därför vi jobbar väl? För att ha råd med att njuta av livet?


Har du råd, köp varenda hoj.
Vi köper massa dyra skitsaker som vi använder alltför sällan, varför inte satsa pengarna på något som skänkt oss innerlig glädje?
Du har rätt!

Jag borde köpa så många som möjligt. Det kanske har samma effekt som när de skaffar katter som gamlingarna på hemmet kan sitta och klappa.

Den bedagade herrn i rullstol som på ålderns höst sitter och gullar och klappar om sina hojar...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Laidback: Prata med dina assistenter om en mjukvara som heter VoiceXpress.

http://www.voxit.se/products/default.asp?fid=2

http://www.svensktalteknologi.se/?artnr=Voice+Xpress

Hoppas det kan vara något som kan hjälpa dig.

Mvh
Andreas
Vilka grejor!
Det verkar intressant, särskilt om man ska skriva lite längre historier. Nu kan ju jag skriva utan hjälpmedel och vill hålla det så enkelt som möjligt, även om det går sakta.

Förut när jag skulle läsa tidningar var jag tvungen att ha såna där "fingertutor" som bankassörskorna har när de räknar pengar.
Problemet var att jag behövde hjälp för att få på mig dem, då blev det ett moment för mycket och jag struntade hellre i att läsa. Nu har jag lärt mig att bläddra som vanligt, och behöver ingen hjälp med det i alla fall.

Det är samma sak, jag vill så långt det är möjligt klara mig utan hjälp eller hjälpmedel.
Men visst finns det bra grejor!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vilka grejor!
Det verkar intressant, särskilt om man ska skriva lite längre historier. Nu kan ju jag skriva utan hjälpmedel och vill hålla det så enkelt som möjligt, även om det går sakta.

Förut när jag skulle läsa tidningar var jag tvungen att ha såna där "fingertutor" som bankassörskorna har när de räknar pengar.
Problemet var att jag behövde hjälp för att få på mig dem, då blev det ett moment för mycket och jag struntade hellre i att läsa. Nu har jag lärt mig att bläddra som vanligt, och behöver ingen hjälp med det i alla fall.

Det är samma sak, jag vill så långt det är möjligt klara mig utan hjälp eller hjälpmedel.
Men visst finns det bra grejor!

Självklart vill man klara sig så långt det går utan "hjälpmedel".
Men som du säger om man ska skriva längre texter så tror jag att programet kan vara ett bra hjälpmedel.

Köpt någon mer hoj eller? :yoparty

//Andreas
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Självklart vill man klara sig så långt det går utan "hjälpmedel".
Men som du säger om man ska skriva längre texter så tror jag att programet kan vara ett bra hjälpmedel.

Köpt någon mer hoj eller? :yoparty

//Andreas
Hehe, nej har inte köpt nån mer hoj.

Men jag spanar av blocket med falkögon varje dag i jakt på lämpliga 80-talare!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top