Kompressor till garaget, vilken skall jag välja ?

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Solna
Hoj
Ducati HM
OBS OBS OBS!
Bauhaus kompressorer är....av tveksam kvalitet. Jula är faktiskt bättre!
En liten egenupplevd story som förklaring till mitt påstående.
Mitt företag hade för lääänge sedan central tryckluft i byggnaden som vi fick nyttja gratis. Efter en tid så beslutade hyresvärden med kort varsel (en dag) att stänga ner hela systemet så det blev till att fixa fram en kompressor snabbt som ögat. Åkte således till Jula och köpte den största de hade. Detta var tänkt som en tillfällig lösning då vi hade för avsikt att köpa en fetare industrikompressor tillsammans med ett annat företag i samma kåk. Hur som helst så visade sig att Jula-kompressorn gjorde ett ganska bra jobb och ganska snart rann tankarna på ny kompressor ut i sanden. Ett par år senare så noterade jag att kompressorn jobbade konstant utan att någon använde tryckluft. Det visade sig att tryckluftstanken hade spruckit (!) i närheten av en svetsfog för konsolen till aggregatet. Dags för ny "trycklufts-panik-inköp" m a o. Vid denna tidpunkt hade emellertid Bauhaus slagit upp portarna runt hörnet från oss så det fick bli en Bauhauskompressor (dvs Herkules). Det fanns två kompressorer som hade samma kapacitet (deras största modeller). Den ena hette dock "professional" (typ) och var deras top-of-the-line. Vi valde den andra då vi tyckte att den borde göra jobbet. Den höll i knappt tre veckor. Fick en ny på garanti. Den höll i en vecka. Bytte även ut denna på garantin och uppgraderade i samma veva till "Professional"-modellen. Den lyckades ALDRIG (dvs inte ens en endaste gång) jobba sig upp till avlastningstryck! Och då jobbade den endast mot sin egen tank!!! Så det slutade med pengarna tillbaka och en ny Jula-kompressor istället. Den har nu snurrat utan problem i drygt 3 år.

Mina 50 öre
/Hh
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
ww, vilken kompressor blev det? Min har lagt av och det är dags för en ny.

Nu har jag köpt.

det blev en sådan http://www.jula.se/kompressor-50l-200013

har bara startat upp den, men inte använt den ännu, men det kommer.
köpte även en luftdriven spärrhandtag för 299:- jag får ta och ge betyg på den när den använts ett par ggr

den kompressorn på jula är identisk med den på clasohlsson http://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Cotech-50-V/40-7979

men 1000:- dyrare (svart e ju snyggare, men betalar inte 1000:- extra för det)
 

Flash G

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2015
Ort
Malmö
Hoj
Trampcyckel
Hej
Går i samma tankar och även om tråden är lite gammal tänkt jag komma med en fråga.
Man måste ju ställa tankvolym mot vikt, Hk/luftmängd mot behov och säkringsstorlek.
Och naturligtvis allt mot pris.
Då är min fundering om man köper två små istället för en större?
Två st 2,5 hk 24 liters tank borde ju bli 5 hk 48 liters tank. Frigiven luftmängd blir detsamma som en större och samtidigt blir de lätta att ta med sig och går att köra på 10 ampare säkringar. (två olika naturligtvis)
Priset blir ca detsamma och en y koppling kostar 49 kr.
Sen kan man ju också tänka sig att i många fall klarar man sig med en så man kan växel köra och få längre hållbarhet.

Tänker jag rätt?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Går alldeles utmärkt att koppla ihop 2st.
Bör väl bli nått litet bortfall antar jag:va Men iaf försumbart.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det verkar onödigt krångligt. Köp en med stor tank istället då behöver inte kompressorn gå hela tiden .
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Själv köpte jag en pytteliten (5L). Funkar säkert inte för de flesta av er här, men den är ytterst mobil (som en stor väska) och funkar fint till enklare jobb såsom luftpåfyllning etc. Inget man driver verktyg med precis.

Oavsett så är jag skitnöjd, för jag slänger in den i ett skåp när den inte används och det är inga problem att ta med den om man behöver luft någon annanstans.

Just ja, 700 fick jag betala för den :banana

air_boss_stanley_no_michelin_diritto.jpg
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Tänk på att 230V 16A ska ha 2,5mm2 kabel.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top