Kommer stället töjas mycket?

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR900RR
Testade min fars gamla alpinestar ställ som jag ej trodde att jag skulle komma i. Det gick, men trångt som fan. Tyckte att det satt riktigt bra och tight på kroppen men jävlar i havet vad det tryckte upp i det heligaste och ovanpå axlarna. Sen saknades det ca en decimeter i armarna till handleden.

Kan stället töja sig så pass mycket att det inte skär in både uppe och nere eller är det såhär det ska kännas att ha ett helställ?

Storleken var 54 och jag är 190 på 94kg.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag har samma problem som TS. Är 196 cm och 90 kg. JAg har sorlek 54 i "tall" version. Mitt är helt nytt och jag vet inte om man kan räkna med att det töjer sig något alls? Om det inte gör så så får en skräddare flytta dragkedjan som håller ihop byxor/jacka några cm för att göra stället något längre.
Detta märks dock endast när man står upp, sitter man ner känns det bättre
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Med mitt nya ställ, tajt som satan, tog jag en lång å fin varm dusch. Spenderade sedan en-två timmar lätt ihopkrupen framför tvn medans stället långsamt torkade.
Det var en tuff match att få av mig stället, men nästa gång som jag skulle ha på mig det igen kändes det lite enklare att få på mig, lite smidigare att röra mig i det.

Svårt att säga dock om detta fungerar med alla ställ, samt om det är skillnad på nya vs. begagnade.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
en polare hade nytt ställ, körde halva dagen på knutstorp med obehag, tills jag tipsade honom att duscha med det på.

han körde sedan eftermiddagen & sedan satt stället som en smäck.


men att stället skulle bli 1 strl större kan man glömma. det blir bara mer anpassat till kroppsformen & sitter mer slimmat på de ställen som det tidigare inte gjorde.
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Alltså , nya skinnställ töjer sig men mest på bredden . Gamla skinnställ har nog töjt sig vad de ska tror jag .
Så köp ett nytt i rätt längd men "tajt som satan" .
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kör du bara med ett ställ?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det för kort, köp nytt eller iaf. annat.

Om du köper med stretchpartier, vilket det är på i princip alla idag, så köp Inte ett som sitter förjävla tight då det enda du gör är att töja ut stretchen så den blir slapp.

Tanken är att du ska vara rörlig samtidigt som skydden sitter på plats med stretchen, inte att man ska kunna töja en storlek extra.....

Skinnet blir lite mjukare och formar sig efter kroppen så det ska vara lite tight när det är nytt men inte så du inte kan röra dig, det viktigaste är att skydden sitter på rätt ställe och hamnar dom inte rätt så testa en annan modell där passformen och placeringen stämmer bättre med din kropp.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
är man lång så är ställen oftast inte tillräckligt långa så det går hela vägen ut på armar och ben, men sålänge stöveln och handsken överlappar med några centimeter så gör det inget, värre är det när stället är för kort mellan axlar och skrev...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag har samma problem som TS. Är 196 cm och 90 kg. JAg har sorlek 54 i "tall" version. Mitt är helt nytt och jag vet inte om man kan räkna med att det töjer sig något alls? Om det inte gör så så får en skräddare flytta dragkedjan som håller ihop byxor/jacka några cm för att göra stället något längre.
Detta märks dock endast när man står upp, sitter man ner känns det bättre

Sagt och gjort. Lämnade in jackan till en skräddare som flyttade dragkedjan 4 cm och plötsligt passar stället bra :tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top