Kommer mina nya skinnbyxor töja sig?

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Halloj!

Fick ett efterlängtat paket från FC-Moto igår med mycket godis och bland annat nya skinnbyxor och en ny skinnjacka. Skinnjackan satt som en smäck, något tajt över bröstet, men det tror jag kommer ordna till sig efter lite användning.

Skinnbyxorna var perfekta i längden och knäskydden satt precis där dom skulle, men dom var något tajta i midjan. Gylfen går att dra upp utan problem och knapparna går att knäppa om jag håller in magen lite. Men jag tror att det kommer vara lite obekvämt i sittande ställning på hojen. Dom går ganska högt upp, i navelhöjd ungefär. Låter jag knapparna vara uppknäppta så är dom hur sköna som helst.

Men till frågan: Då jag aldrig köpt sprillans ny läderutrustning förut, kommer skinnbyxorna att töja sig i midjan? Mycket sömmar och skit där. Hur brukar det vara vanligtvis? Vill slippa krabba med att skicka tillbaka och byta storlek, dom sitter ju perfekt i övrigt. Dessutom tror jag att om jag går upp en storlek så blir det för stort istället.

Eller ska man komplettera med ett par extra knappar kanske?

Om det kan vara till någon hjälp så är det den här modellen jag pratar om: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...ant/SubProducts/Icon-Overlord-Prime-Pant-0001

Ha de!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag misstänker att de kommer töja sig lite grann ja.

Om inte så kan du säkert få de åtgärdade hos en bra skräddare.
 

Van Heden

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Huddinge
Hoj
BMW S1000RR, BMW GS
Minna skinn byxor har töjt sig cirka en storlek, på bredden så att säga:D I och för sig inte samma märke, men skinn som skinn.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Angående jackan: Känns den lika tight över bröstet även när du håller armarna framåt som om du höll i ett mc-styre?

Mc-jackor, särskilt de av lite sportigare snitt, har ofta lite förböjda ärmar och är en liten aning intagna över bröstet. Just för att det ska vara bekvämt när man sitter på en mc. Men det är kanske inte lika bekvämt om man bara står rakt upp och ner med jackan stängd och armarna hängandes rakt ner.
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Minna skinn byxor har töjt sig cirka en storlek, på bredden så att säga:D I och för sig inte samma märke, men skinn som skinn.

Hehe, då kanske det finns hopp om det! Och som du säger, skinn som skinn tycker man ju :)

Angående jackan: Känns den lika tight över bröstet även när du håller armarna framåt som om du höll i ett mc-styre?

Mc-jackor, särskilt de av lite sportigare snitt, har ofta lite förböjda ärmar och är en liten aning intagna över bröstet. Just för att det ska vara bekvämt när man sitter på en mc. Men det är kanske inte lika bekvämt om man bara står rakt upp och ner med jackan stängd och armarna hängandes rakt ner.

Nej det är inte alls tight om man står i något framåtlutad position. Utan det är när man sträcker på sig och verkligen bröstar upp sig! Men det är ju inte så att man inte kan andas. Det är bara lite tight. Och det är som du säger en jacka med förböjda ärmar. Så kallat "attack fit"

Kanske inte ska lägga mer funderingar på det då!

En sån här: https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...ero-Jacket-0006&ChangeAction=SelectSubProduct
 

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Skulle säga att det är lugnt och till och med rätt faktiskt. Skinnställ (delat eller helt) töjer sig ca en storlek. Köper man ett som sitter "bekvämt" från början så kommer det bli för stort när det är inkört. :)
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Skulle säga att det är lugnt och till och med rätt faktiskt. Skinnställ (delat eller helt) töjer sig ca en storlek. Köper man ett som sitter "bekvämt" från början så kommer det bli för stort när det är inkört. :)

Tack! Det var de jag ville höra :)
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Sitter i "samma båt", köpte ett delat Alpinestars ställ (innan jul:huvet) och passar perfekt...förutom runt midjan. Jag tänkte till och med skaffa gymkort, men nu kan jag fortsätta med mitt osunda levene:hihi

Haha, ja det var precis vad jag började oroa mig för också :D Men förhoppningsvis kommer man undan den här gången med! Hade ju iof varit en perfekt motivator till att börja träna.

Så det var ju "synd" :hihi
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Skulle säga att det är lugnt och till och med rätt faktiskt. Skinnställ (delat eller helt) töjer sig ca en storlek. Köper man ett som sitter "bekvämt" från början så kommer det bli för stort när det är inkört. :)

Kan inte du berätta det för mitt Daineseställ, har haft det i cirka 10 år, det har inte töjt sig ett skit :rolleyes:
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Eller för mitt Alpinestars, ökar man bara ett par kilo så är det på gränsen att det går att få igen.... :huvet

Tog faktiskt tag i mitt liv och började gå på gymmet den här veckan! Så nu vore det väl fan om det fortfarande sitter tajt till sommaren. ( Förutsatt att jag fortsätter med gymandet :näsblod )

Kanske något för dig med :krama ?
 

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Kan inte du berätta det för mitt Daineseställ, har haft det i cirka 10 år, det har inte töjt sig ett skit :rolleyes:

Jag ringde det igår och berättade. Nu får du skylla dig själv när det är alldeles sladdrigt när du sliter på dig det till våren :hihi
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top