kolvringar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du har två kompringar samt två oljeskrapringar så är en vanlig metod (förutsatt att cylinderloppen har 4 topplocksskruvar) att placera oljeringsgapen mot varsin pinnbult på cylinderns trycksida. Sedan kompringsgapen mot varsin pinnbult på kolvens icke-trycksida.

Kolvringsgapen kommer sedan att rotera ända tills ringarna slitit in sig, så placeringen är inte såå viktigt. Men med ovanstående metod minskar man alltså risken för inkörningsrepor, tack vare att man initialt inte har några kompringsgap på kolvens trycksida.

En annan slarvigare metod är bara att förskjuta gapen ett ½ varv mot varandra.

Sätt kolvknastrens öppningar kl 6 eller 12 och använd helst ingen motorolja i cylinderloppen, endast WD40
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Det är ingen 2-taktare med portar i loppen.

Sant, men likafullt finns det 4-taktare MED just dessa styrstift för att få gapen dit man vill.

BMW t.ex


@Jörgen: Du får nog förklara för gemene man vad trycksidan är för något.
De flesta föreställer sig nog att kolven bara pressas rakt ned, helt linjärt.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Sant, men likafullt finns det 4-taktare MED just dessa styrstift för att få gapen dit man vill.

BMW t.ex


@Jörgen: Du får nog förklara för gemene man vad trycksidan är för något.
De flesta föreställer sig nog att kolven bara pressas rakt ned, helt linjärt.
Trycksidan är mot det hållet vevstaken pressas när kolven far neråt. ;)

Edit: styrstift på BMW-bilar eller hoj? Antar hoj.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sant, men likafullt finns det 4-taktare MED just dessa styrstift för att få gapen dit man vill.

BMW t.ex


@Jörgen: Du får nog förklara för gemene man vad trycksidan är för något.
De flesta föreställer sig nog att kolven bara pressas rakt ned, helt linjärt.

Trycksidan är mot det hållet vevstaken pressas när kolven far neråt. ;)

Edit: styrstift på BMW-bilar eller hoj? Antar hoj.

Ja precis, på många hojar så roterar ju veven åt samma håll som bakhjulet. Kolvens trycksida är då alltså den sida som vetter bakåt. Dvs den sida av cylindern mot vilken vevstaken pressar kolven under förbränningstakten.

Som exempel så brukar man på tvåtaktare lägga avgasporten på motsatt sida mot trycksidan, eftersom avgasporten tär på smörjning och lageryta.

Dvs om man tittar på en tändkula eller annan 2T-motor så kan man alltså räkna ut den sannolika rotationsriktningen bara genom att se på vilken sida avgasporten sitter på cylindern. Det finns undantag, men de är få.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hoj.

Jag renoverade, och trimmade en K1100 tidigare i år, och den hade nämnda stift.

Förmodligen en düsk ingenjör som inte kunde stå ut med tanken på att låta kolvgapsfördelningen vara föremål för slumpen :D
 

momento76

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Malmköping
Hoj
kawasaki er6n gpz 550 ktm 125exc
ja tackar så mycke för de snabba svaren. en gammal z 550 som ja vinterpular med, man vill ju ha igång den så snabbt som möjligt fast snön ligger ljup.God jul på er.

ja tackar så mycke för de snabba svaren. en gammal z 550 som ja vinterpular med, man vill ju ha igång den så snabbt som möjligt fast snön ligger ljup.God jul på er.

föresten varför föreslår du wd40 istället för motorolja.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ja tackar så mycke för de snabba svaren. en gammal z 550 som ja vinterpular med, man vill ju ha igång den så snabbt som möjligt fast snön ligger ljup.God jul på er.



föresten varför föreslår du wd40 istället för motorolja.

Det underlättar ringarnas inkörningsprocess. Motorolja, iaf ovan skrapringarna, gör lätt att ringarna inte hinner slita in sig och täta ordentligt innan honingsytan är förbrukad.

Man kan tom montera kolvarna torra om man använder grafit. Tex har kolvringstillverkaren Total Seal har en sådan produkt som heter Quick Seat. Bild på det i min byggtråd nyligen tex.

Om du sett film från en motormonterings-line så ser du att de monterar kolvarna utan motorolja. Du kan googla på ämnet och se vad olika motorbyggare mm rekommenderar för att få en så tät motor så möjligt.

Däremot ska man förstås använda motorolja eller assembly lube på kolvbulten.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Om du sett film från en motormonterings-line så ser du att de monterar kolvarna utan motorolja.

Jag får väl anses som expert i ämnet då eftersom jag under en tid monterade SAAB-motorer på line, bl.a. kolvar:D
Inte bara kolvarna utan allt monterades "torrt", man vill inte slabba med olja på monteringen. Innan första uppstart anslöts trycksatt varm motorolja via oljefilteruttaget så att hela motorns smörjsystem spolades igenom och motorn startades för första gången i sitt liv med fullt oljetryck från första varvet. Motorerna hängdes upp i öronhöjd i ett tyst rum och fick gå på hög tomgång (obelastade). Personal med stora motoröron gick sedan runt och lyssnade på de surrande motorerna som fick gå i ca 15-20 min innan de plockades ner och packades för skeppning till bilfabriken. Gubbarna hörde direkt om man t.ex. lyckats knäcka en kolvring vid monteringen:gnissla.

/Ingvar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag får väl anses som expert i ämnet då eftersom jag under en tid monterade SAAB-motorer på line, bl.a. kolvar:D
Inte bara kolvarna utan allt monterades "torrt", man vill inte slabba med olja på monteringen. Innan första uppstart anslöts trycksatt varm motorolja via oljefilteruttaget så att hela motorns smörjsystem spolades igenom och motorn startades för första gången i sitt liv med fullt oljetryck från första varvet. Motorerna hängdes upp i öronhöjd i ett tyst rum och fick gå på hög tomgång (obelastade). Personal med stora motoröron gick sedan runt och lyssnade på de surrande motorerna som fick gå i ca 15-20 min innan de plockades ner och packades för skeppning till bilfabriken. Gubbarna hörde direkt om man t.ex. lyckats knäcka en kolvring vid monteringen:gnissla.

/Ingvar
Häftigt att det fortfarande bygger på yrkeskunnande och motoröron och inte bara teknik och robotar :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag får väl anses som expert i ämnet då eftersom jag under en tid monterade SAAB-motorer på line, bl.a. kolvar:D
Inte bara kolvarna utan allt monterades "torrt", man vill inte slabba med olja på monteringen. Innan första uppstart anslöts trycksatt varm motorolja via oljefilteruttaget så att hela motorns smörjsystem spolades igenom och motorn startades för första gången i sitt liv med fullt oljetryck från första varvet. Motorerna hängdes upp i öronhöjd i ett tyst rum och fick gå på hög tomgång (obelastade). Personal med stora motoröron gick sedan runt och lyssnade på de surrande motorerna som fick gå i ca 15-20 min innan de plockades ner och packades för skeppning till bilfabriken. Gubbarna hörde direkt om man t.ex. lyckats knäcka en kolvring vid monteringen:gnissla.

/Ingvar

Intressant att höra!
Jag har sätt att många motortillverkare idag testar och kör in motorerna medelst elmotor. På strömmen avläses att friktionen inte är för hög pga av tex ngt hopsättningsfel, sedan dras motorn runt tills friktionen/strömmen sjunkit till ett värde som indikerar att motorn är "inkörd".

Låter som det var roligare förr! :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Intressant att höra!
Jag har sätt att många motortillverkare idag testar och kör in motorerna medelst elmotor. På strömmen avläses att friktionen inte är för hög pga av tex ngt hopsättningsfel, sedan dras motorn runt tills friktionen/strömmen sjunkit till ett värde som indikerar att motorn är "inkörd".

Låter som det var roligare förr! :D
Säkert är det snabbare, billigare och miljövänligare med elmotor, men är det verkligen samma sak i slutändan? Om det går för tungt på ett ställe och för lätt på ett annat (för tight vevstake och en kolvring för lite tex) så får man iaf ut en defekt motor på marknaden. Nog för att jag gillar kluriga tekniska lösningar, men jag tror iaf att människan vinner i slutändan :fakta
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Häftigt att det fortfarande bygger på yrkeskunnande och motoröron och inte bara teknik och robotar :tummenupp

Man har säkert utvecklat detta nu, detta var trots allt för rätt länge sedan. SAAB är/var en liten tillverkare (vi byggde ~200 motorer per skift) och kan ha svårt att räkna hem stora investeringar på detta område. Stora tillverkare som t.ex. Toyota har med all säkerhet en helt annan automatisering.
Personbilsmotorer får anses vara leksaksmotorer jämfört med hur man gjorde på lastbilssidan Scania, där kördes alla motorer i "bänk" innan leverans. Effekt bränsleförbrukning m.m. kontrollerades.

/Ingvar

Låter som det var roligare förr! :D

Roligare vet jag inte men det var definitivt mera hantverk. Det kan säkert vara skitkul att utveckla en elmotordriven "inkörningsmaskin".

/Ingvar
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Roligare vet jag inte men det var definitivt mera hantverk. Det kan säkert vara skitkul att utveckla en elmotordriven "inkörningsmaskin".

/Ingvar

Säkert. Jag menade mest att jag för egen del gillar att se en motor gå för första gången, känna doften av het metall, doften när grenröret bränner bort fettrester av skärolja osv

Här är en sån elektrisk testbänk fö

[YOUTUBE-ID]ATrH4MRngjA[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Säkert. Jag menade mest att jag för egen del gillar att se en motor gå för första gången, känna doften av het metall, doften när grenröret bränner bort fettrester av skärolja osv

Här är en sån elektrisk testbänk fö

[YOUTUBE-ID]ATrH4MRngjA[/YOUTUBE-ID]

Det där såg ju lite kul ut, som en installation på tekniska museet:D När det gäller start av motor för första gången har jag samma preferenser som dig. Inget (nåja, få saker) går upp mot att trycka på startknappen för första gången och uppleva det du så lyriskt beskriver:tummenupp

/Ingvar
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top