Kolvbultslager eller vevlager gixxer 750

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 1997
Ack å veeeeee... skulle göra service på hojjen idag och sa till i verkstaden att jag minsann hörde lite oljud. De lyssnade en stund och sa sedan att det troligtvis är kolvbultslagret eller vevlagret.
10 000:-

Så genast ställer man ju sig frågan, kan jag göra detta själv?

Nån som har gjort nåt liknande?
All hjälp tas tacksamt emot! bilder, beskrivningar, allt allt!

Hojjen är en gsx-r 98 och motorn har gått/rullat 2600 mil.
 

guztaw

Mr.Speedie
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Linköping
Hoj
hayabusamotor i en hundkoja MONSTER-trimmad flaka
,

håller precis på att riva min gsx750 es
det är lite meck men helt klart värt pengarna !!!

kolla om du har guldflarn i oljan kolla vid olje filter o dylikt=vevstakslager
silver =ramlager


har du missljud vid gas pådrag eller när du släpper
på drag = vevstakslager/ramlager/ventiler
släpper = kolvbultslager

/gustaf
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
vad är de för årsmodell?
ja rev min gixxer 750 -85 i vinter, jätteenkel att mecka ner..
såå har du bara lite verktyg och lite vilja så är det bara att köra på
mvh stensmo
 

guztaw

Mr.Speedie
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Linköping
Hoj
hayabusamotor i en hundkoja MONSTER-trimmad flaka
vad är de för årsmodell?
ja rev min gixxer 750 -85 i vinter, jätteenkel att mecka ner..
såå har du bara lite verktyg och lite vilja så är det bara att köra på
mvh stensmo

-83:a är min letar nu efter vev o lager....
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
det enda som ja upplvede som lite meck va att tajama in kamaxlarna, men ja köpte en hynes manual så va saken biff, de är bra för det sitter några bultar och fästen som är svåra att hitta om man inte vet om att de finns där..

lycka till
 

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 1997
håller precis på att riva min gsx750 es
det är lite meck men helt klart värt pengarna !!!

kolla om du har guldflarn i oljan kolla vid olje filter o dylikt=vevstakslager
silver =ramlager


har du missljud vid gas pådrag eller när du släpper
på drag = vevstakslager/ramlager/ventiler
släpper = kolvbultslager

/gustaf

Den låter endast vid 2-3000 varv och det är väl när man gasar till som den låter.
Knackar mer och mer ju varmare den blir, om man kör runt på lite landsvägar och sedan åker in i stan så börjar den låta och man känner det lite lätt i tanken.
Har ej hojjen här men skall genast kolla oljan.

Ska väl tilläggas att jag hört detta ljudet i flera år men på mc-verkstaden kunde de ej höra nåt å sa att det var jag som "hörde i syne". hoppas ej fler saker har gått åt helvete!

Hade nästan gett upp hoppet men nu kanske man ska ta å skruva lite iallafall, hoppas det finns nån man kan få hjälp av när man står där med 50 fjädrar på golvet :va
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Den låter endast vid 2-3000 varv och det är väl när man gasar till som den låter.
Knackar mer och mer ju varmare den blir, om man kör runt på lite landsvägar och sedan åker in i stan så börjar den låta och man känner det lite lätt i tanken.
Har ej hojjen här men skall genast kolla oljan.

Ska väl tilläggas att jag hört detta ljudet i flera år men på mc-verkstaden kunde de ej höra nåt å sa att det var jag som "hörde i syne". hoppas ej fler saker har gått åt helvete!

Hade nästan gett upp hoppet men nu kanske man ska ta å skruva lite iallafall, hoppas det finns nån man kan få hjälp av när man står där med 50 fjädrar på golvet :va

Har du haft problemet i flera år:va Har du kollat kamkedjespännaren väldigt vanligt att de går sönder på dessa hojar.iofs hade du knackande ljud ej rassel men hade du havarerade vevlager borde du sett det i oljan,så jag skulle ha bytt kamkedjespännaren om den aldrig blivit bytt./wachen.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som ovan skriver kamkedjestäckaren kan faliera!! det har rivits åtskilliga motorer runt om ivärlden pga endast stäckar fel. Även jag renoverade vevoch diverse på en motor en gång i tiden helt i onödan!! numer så besiktar jag 2 st saker vid skrammlande motorer som låter som vevstaksproblem.
för och främst så tar man en koll på sträckaren. På vissa nyare maskiner kan man helt enkelt ta ur sträckaren coh sopa in en bult ellr dyligt så man är 100% säker på att kedjan är sträkt! för vissa sträckare verkar funka när man tar lös dom och inspekterar men när motorn är igång så låser dom inte bakåt!!
vet ej vad du har för typ av sträckare men använd fantasin bara huvudsaken är att du lyckas sträcka kedjan manuellt på någe vis. Eller kan låna någons sträckare. flätslidetrottelfuggar har ju en benägenhet att tokklappra på tomgång och lite gaspådrag hellst när dom är lite sliten i trottelspåren. När jag misstänker trottelklapper så brukar jag ta lös filtrets insuggummi och sticka in en skruvmejel eller dyligt och trycka på trotteln för att höra om ljudet ändras ellr på enkelfuggar maskiner försvinna helt------- Over and out
 

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 1997
Som ovan skriver kamkedjestäckaren kan faliera!! det har rivits åtskilliga motorer runt om ivärlden pga endast stäckar fel. Även jag renoverade vevoch diverse på en motor en gång i tiden helt i onödan!! numer så besiktar jag 2 st saker vid skrammlande motorer som låter som vevstaksproblem.
för och främst så tar man en koll på sträckaren. På vissa nyare maskiner kan man helt enkelt ta ur sträckaren coh sopa in en bult ellr dyligt så man är 100% säker på att kedjan är sträkt! för vissa sträckare verkar funka när man tar lös dom och inspekterar men när motorn är igång så låser dom inte bakåt!!
vet ej vad du har för typ av sträckare men använd fantasin bara huvudsaken är att du lyckas sträcka kedjan manuellt på någe vis. Eller kan låna någons sträckare. flätslidetrottelfuggar har ju en benägenhet att tokklappra på tomgång och lite gaspådrag hellst när dom är lite sliten i trottelspåren. När jag misstänker trottelklapper så brukar jag ta lös filtrets insuggummi och sticka in en skruvmejel eller dyligt och trycka på trotteln för att höra om ljudet ändras ellr på enkelfuggar maskiner försvinna helt------- Over and out


Har nu äntligen rivit itu motorn och nu behöver jag lite experthjälp!

Hittade en del metallspån i motorn och beslutade mig för att plocka vidare i motorn... men jag tycker att allt ser ok ut. nåt man ska titta speciellt efter?
spånen som låg i var silverfärgade och det såg ut som nån täljt bort dom med en kniv... låg som små rullar av metall + en hel del flisor.

please help me!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top