Knacksensor???

miksu

Medlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
södravi
Hoj
Yamaha r1 2001
Hej.
Jag undrar om man kan koppla en knacksensor till motorcykeln. Kanske ta den från en bil. Kan det funka? Exempelvis bryta tändningen eller öppna wastegaten. Då det börjar knacka. Finns det någon som har gjort så?? Skulle spara mkt pengar på trasiga kolvar. Och samtidigt få kontroll på laddtryck och plånbok.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
går gör det väl men min erfarenhet av knacksensorer (gamla SAAB:ar) är att de reagerar på allt möjligt som skramlar och är till en hel del irritation pga. det kör med säkra inställningar på tändning/tryck istället, dom där korta överboostarna som man uppnår på gränsen till vad det tål är inte så mycket att ha iaf.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Sök på Saab APC och se om du hittar något intressant.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Finns eftermarknads med lampindikering. Bara att släppa av när den markerar.
 

JB NINJA

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
1995 ZX9R NINJA (SÅLD)
Saab 9000T 85,a och 86,a har den enklare modellen av apc, lätt att koppla in, 15kablar typ, och jag tror dom skulle funka utmärkt på hoj om du lyckas montera en knacksensor på den.
På dom kan du styra en magnetventil som i sin tur styr wastegaten om du vill, använd helst en box som är plomberad och orörd, det är oftast när nån glåfingrig har mixtrat med lödkolven i dom som dom kan strula.
Men ska du ladda en bit över en bar, så måste du löda om den, lätt gjort men dom är struliga att ställa in, sitter 3st vridpottar i den som man kan justera in den med, varav en pot är för spikningskännsligheten och den bör man inte röra alls.
Du kan även koppla in en diodlampa till APC,n åxå om du vill så ser man när det börjar spika.
Och har för mig om jag minns rätt att man kan koppla in en laddtrycksvakt som man kan välja att antingen stänga av tändningen eller soppapumpen om laddet skulle gå över injusterat värde.
Jag tror att jag har några sådana APC boxar liggandes och jag har åxå saabs orginal handbok över APC systemet, otroligt lättbegriplig bok, kostade annars under 200spänn på saab för ett par år sedan.
Om nån är intresserad kan jag leta upp den och mejla över ett par sidor, bara att höra av er!
 

Nico Larsson

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Hova
Hoj
Hayabusa Turbo 430 hk såld till ett spöke
Jag körde med APC 1999 har för mig att det inte fanns låg komp kolvar då till
R1.
Det var som en säkerhet efter som jag ladda mer en vad som var tillåtet.
Så här ser det ut hadde även lampa som indekera om det knacka i motorn.
 

miksu

Medlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
södravi
Hoj
Yamaha r1 2001
Saab 9000T 85,a och 86,a har den enklare modellen av apc, lätt att koppla in, 15kablar typ, och jag tror dom skulle funka utmärkt på hoj om du lyckas montera en knacksensor på den.
På dom kan du styra en magnetventil som i sin tur styr wastegaten om du vill, använd helst en box som är plomberad och orörd, det är oftast när nån glåfingrig har mixtrat med lödkolven i dom som dom kan strula.
Men ska du ladda en bit över en bar, så måste du löda om den, lätt gjort men dom är struliga att ställa in, sitter 3st vridpottar i den som man kan justera in den med, varav en pot är för spikningskännsligheten och den bör man inte röra alls.
Du kan även koppla in en diodlampa till APC,n åxå om du vill så ser man när det börjar spika.
Och har för mig om jag minns rätt att man kan koppla in en laddtrycksvakt som man kan välja att antingen stänga av tändningen eller soppapumpen om laddet skulle gå över injusterat värde.
Jag tror att jag har några sådana APC boxar liggandes och jag har åxå saabs orginal handbok över APC systemet, otroligt lättbegriplig bok, kostade annars under 200spänn på saab för ett par år sedan.
Om nån är intresserad kan jag leta upp den och mejla över ett par sidor, bara att höra av er!



låter mkt intressant. vad ska du ha för en box??:) maila gärna över instruktionerna .
mikaelsundquist@spray.se

Jag körde med APC 1999 har för mig att det inte fanns låg komp kolvar då till
R1.
Det var som en säkerhet efter som jag ladda mer en vad som var tillåtet.
Så här ser det ut hadde även lampa som indekera om det knacka i motorn.

Funkade det bra?? var du nöjd med Apc??:confused:
 
Last edited:

JB NINJA

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
1995 ZX9R NINJA (SÅLD)
Hoppas jag inte lovade för mycket där, hehe! Boken var det ett par år sedan jag såg sist, men boxarna har jag för mig att jag sett i modern tid iaf!
Men ska ut och gräva i fyndlådorna imorrn om jag orkar, ligger sjuk som he-e just nu, hör av mig så fort jag kan.
Och om du får grejorna att lira sen med APC,n så får du lova att skriva ett par rader om det här, intressant sånt här ju!
 

miksu

Medlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
södravi
Hoj
Yamaha r1 2001
Hoppas jag inte lovade för mycket där, hehe! Boken var det ett par år sedan jag såg sist, men boxarna har jag för mig att jag sett i modern tid iaf!
Men ska ut och gräva i fyndlådorna imorrn om jag orkar, ligger sjuk som he-e just nu, hör av mig så fort jag kan.
Och om du får grejorna att lira sen med APC,n så får du lova att skriva ett par rader om det här, intressant sånt här ju!

Klart!! Får jag det att funka. Så ska jag skriva.:tummenupp
 

JB NINJA

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
1995 ZX9R NINJA (SÅLD)
Kom på en till möjlig fördel med den äldre APC,n.
Jag har sett att dom flesta som ber om råd om vilken turbo som är bäst att använda på hoj så är svaret ofta för att inte säga alltid att man ska köra med så stort avgashus som möjligt.
Det för att det lättare uppstår så kallad ketchupeffekt i låg eller mellan registret med litet avgashus.
Då till det finurliga med APC,n,, som sagt så sitter det 3st vridpottar.
den första står det K på och den ställer man in spikningskänsligheten, ska man inte röra.
Den andra står det F på och den justerar man in max laddtryck på.
Och den sista står det P på och det är den som jag tänkte på.
Med den kan man ställa in hur snabbt laddet ska komma, så ex, om man har en jäkla laddtrycksökning vid kanske 4-5000varv så kan man ställa in så den ökar långsammare.
Så fördelen borde bli att man kan köra med mindre agregat utan att riskera att slå runt när laddet kommer.
En annan fördel är kanske att det blir lättare att montera en lite mindre snurra med tanke på plattsbristen på hojarna, visst storleks skilnaden mellan ex en td04 16T med 7ans avgas och en med 5ans eller 6ans avgas kanske är marginell men ändå.
Bara en tanke så rätta mig om jag har fel !
 

miksu

Medlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
södravi
Hoj
Yamaha r1 2001
Kom på en till möjlig fördel med den äldre APC,n.
Jag har sett att dom flesta som ber om råd om vilken turbo som är bäst att använda på hoj så är svaret ofta för att inte säga alltid att man ska köra med så stort avgashus som möjligt.
Det för att det lättare uppstår så kallad ketchupeffekt i låg eller mellan registret med litet avgashus.
Då till det finurliga med APC,n,, som sagt så sitter det 3st vridpottar.
den första står det K på och den ställer man in spikningskänsligheten, ska man inte röra.
Den andra står det F på och den justerar man in max laddtryck på.
Och den sista står det P på och det är den som jag tänkte på.
Med den kan man ställa in hur snabbt laddet ska komma, så ex, om man har en jäkla laddtrycksökning vid kanske 4-5000varv så kan man ställa in så den ökar långsammare.
Så fördelen borde bli att man kan köra med mindre agregat utan att riskera att slå runt när laddet kommer.
En annan fördel är kanske att det blir lättare att montera en lite mindre snurra med tanke på plattsbristen på hojarna, visst storleks skilnaden mellan ex en td04 16T med 7ans avgas och en med 5ans eller 6ans avgas kanske är marginell men ändå.
Bara en tanke så rätta mig om jag har fel !

Låter intressant. Möjligheterna verkar vara många. Så har du en box liggande så är jag sugen.:tummenupp
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Min erfarenhet avseende knacksensorer, både knackdetektering via jonström och vanliga "accellerometrar", är att det behövs ett inte helt litet anpassningsjobb för just den motorn du kör. Dvs att det är inte helt säkert att byta knacksystem mellan motorer. Vanligtvis kalibrerar man systemen med cylindertrycksmätningar och bestämmer då vilken nivå på knack man kan tänka sig acceptera.

Så om man då tar en APC låda från SAAB, så kommer den att reagera på de nivåer på sensorn som en gång i tiden är kalibrerat för den tämligen robusta och lågvarvande (i förhållande till en mc-motor) 4:an.

Bara en tanke, som kan vara bra att ha i bakhuvudet. För övrigt håller jag med om att det sista man kan få ut genom att ligga på knackgräns kanske inte är värt risken.

/J
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rätt Johannes, en fördefinierad sensormodul likt apc är inkalibrerad för resp. motortyp med sina egna mekaniska oljud osv. Saaben är ett gjutjärnsblock (sensorn sitter på blocket på dessa) till skillnad från hojar som har alu. Bara en sådan sak kan ge avvikelser. Men, man kan ju kalibrera in det hyggligt i bänk om man mäter ex. lambda och avgastemp. Joniseringsmätning är klart mycket noggrannare, men mer komplicerat.
 

JB NINJA

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
1995 ZX9R NINJA (SÅLD)
Jag håller lite med dom 2 sista pojkarna ovan. Men det som jag menade och kanske inte var så tydlig med är att med gammla saab APC ska man inte ligga och trycka på gränsen vad grejorna tål, utan min tanke var att använda den som en extra säkerhet och att man får lite enklare laddtryckstyrning på köpet, som en enkel och billig budgetlösning.
Jag har en hel del erfarenhet av saab och dess boxar och man kan då tillägga att dom inte är ett under av precition då man jagar dom sista kusarna.
Som exempel kan jag ta upp en av mina saab byggen som jag körde med ett ladd på som minst 1,8 och max 2,3-2,4bar att kolvarna smälte jämt när nått annat strulade, ex om nån spridare flödade för lite.
Så jag gjorde av med 8 kolvar samanlagt på ca 500mils körning innan allt lirade, trotts att APC,n var inkoplad.
där av slutsattsen att man helst inte ska löda och laborera för mycket med dom för funktionen kan bli lite osäker om man inte har järnkoll på vad man pysslar med.
Och som sagt så funkar dom utmärkt på bil med lagom trimningsgrad, på hoj vet jag inte förutom att en kille som skrev här i tråden att han kört APC med lyckat resultat, som jag uppfattade det iaf!
 

Nico Larsson

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Hova
Hoj
Hayabusa Turbo 430 hk såld till ett spöke
Ska man nöja sig med 1,0 1,1 max 1,2 bar så går det att använda Saabs APC annars får man byta ut två pottar.
Men många tror att det är bara att flytta över sakerna så fungerar det men värkligheten är att det tar ett tag att justera in systemet. När man har fått dit allt så tar man isär kabeln till magnetventilen o justerar in trycket till 0,4 0,45med WG. Sen är det knacksensorn och placera den på en bra plats som tidigare i tråden så är den anpassad för bil och lite för känslig för mc. Jag hade ju en diod lampa som varna mig när systemet gick in o sänkte trycket. Här gäller det att ha tungan rätt sänker man för mycket så har man ju satt APC-et ur system. Så man får använda hörseln om lampan blinkar för mycket o man inte känner eller hör att det knackar så kan man justera ner känsligheten efter hand tills man är nöjd.

Hoppas det hjälpte lite Nico
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top