Klota med delat skinnställ

Frånke1

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2012
Ort
Tanumshede
Hoj
07, suzuki gsxr1000
Jag har vurpat två gånger med mitt 2-delade berik ställ. Första gången gick det bra, en lugn å fin lowsider. Andra gången gick det lite fortare, jag gled en bit på plan asfalt och då delade sig stället. Jag klarade mig bra men berik ville inte reklamera pga att ja vurpat med det.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Har bara klotat med helställ och jag tycker personligen att det känns lite "stabilare" med helställ. Om man ser till säkerhet så borde det generellt vara säkrare med helställ (i min mening också snyggare). Enda anledningen till att ha delat ställ är väl att det är lite mer praktiskt? Ska man välja mellan praktiskt och säkert så är valet ganska enkelt...
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Jag gjorde en highsider och flög iväg över styret, landade med framsidan nedåt. Lår och armar/bröst tog i typ samtidigt och stället delade sig i midjan. Fick saftiga skrapsår på höftbenen... Stället var ett Alpinestars TZ1 (mattsvart med grå stretchpaneler). Både skinn oh dragkedja såg rätt ok ut efteråt. Dragkedjan fungerade till och med vill jag minnas. Skrotade dock stället och köpte helställ Alpinestars Vector som jag är helnöjd med.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Det finns många faktorer som kan påverka utgången av en marksyning gällande skyddskläder avsätt för mc.

Det som jag tycker är viktigt är att sömmar & dragkedjor är i god kondition.
Kör man med tvådelat ställ så se till att det verkligen sitter ihop & att dragkedjan är bra.
Jag har dock sätt vurpor som inte slutat så lyckligt som många skriver här.
Det beror på vilket håll man kasar på & om man fastnat i något på vägen av hojen exempelvis.

Mitt val är helställ på bana.
Ett självklart val är även SKINN även om man kör tvådelat.

Har sett allt för många som marksynat med gortex på bana.
Allt för ofta blir det fula skrubbsår helt i onödan då skydd saknas helt eller flyttat på sig.
Det är därför viktigt att skyddskläder för mc-körning sitter på ett bra sätt, utan att skydden kan flytta på sig.

Jag har även varit med då mc-jeans använts & där kursdeltagare kört om kull.
De höll förvånansvärt bra & faktum bättre än många gortexkläder för mc bruk.

Vid alla tillfällen så har det gått i vanlig laglig trafikhastighet eller motorvägshastighet.



Med bra skyddskläder & rätt använda så fungerar de oftast vettigt om man kör i rätt hastighet.
 

Snowman89

Guest
När ni klotat med delat ställ och det har hållit, var det då med dragkedja som kopplar ihop över- och underdel knäppt eller oknäppt?

Jag har delat ställ med delar från olika märken som ej har passande dragkedjor, dvs kör alltid "oknäppt". Känns inte helt bra alla gånger.

Kan säga direkt att det är väldigt obra att vurpa med oknäppt ställ.
Jag blev påkörd förra året och åkte i asfalten i ca 30km/h med ett "oknäppt" allvädersställ. Ändå så skrapade jag upp mig ganska rejält på ena sidan. Kör man mycket asfalt så skulle jag se det som ett måste att köra med stället ihopdraget. Om du har olika dragkedjor så kanske du kan höra med en skräddare eller liknande som kan byta ut dragkedjorna till 2st som passar ihop?
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top