Klä om sadel

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Skulle behöva klä om min sadel så att den blir 2 färgad. Vart skall man vända sig? Lokala skräddaren eller nåt? Vem håller på med sånt? Helst i Stockholmsområdet då åxå.
Nån som vet?
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Såhär gör man:

1 du tar en tidning och gör en mall av den
2 du går till en tygbutik och köper det tyg/läder du vill ha
3 du kommer hem tar fram symaskinen syr ihop det som du vill ha
4 du tar fram en bra häftpistol och häftar fast det nya överdraget, tänk på att alltid häfta diagonalt funkar kanon och är enkelt.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
:D
Sadelmakare till hästar är ofta ganska vassa på sådant. Annars finns det kanske som du vet en färdig till våran modell, kostar lite dock...

http://www.sargentcycle.co.uk/acatalog/sargent_ducati_ss_1999__motorcycle_seat.html

Vill så gärna ha en men varit för snål hittills... :gnissla
Jag vet... vill ha en sån. Men tänkte i snålhetens namn försöka mig på att tillverka själv. :)

Såhär gör man:

1 du tar en tidning och gör en mall av den
2 du går till en tygbutik och köper det tyg/läder du vill ha
3 du kommer hem tar fram symaskinen syr ihop det som du vill ha
4 du tar fram en bra häftpistol och häftar fast det nya överdraget, tänk på att alltid häfta diagonalt funkar kanon och är enkelt.

Hmmmm... Norrtälje är ju inte så långt bort.... :tungan
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Tapetserare" heter yrkeskategorín du söker!

Dom tapetserar inte som man kanske tror utan klär om stoppade möbler (och motorcykelsadlar)
Snubbarna som tapetserar tituleras logiskt nog "Målare"

Det måste ha varit en militär som kom på namnen på yrkena...
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag tog av klädseln på min förra hojsadel och gick till en sadelmakare/läderarbetare här i götet. Fick betala två tusen för material och jobb. Bara stifta dit det efteråt. Var enkelt och blev bra. Enfärgat svart läder dock.
Han ville fö inte göra en sadelklädsel i någon annan kulör då han ansåg att lädret inte dög om det inte var svart. Hade något med behandlingen av lädret som var bättre vid svart färg.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Såhär gör man:

1 du tar en tidning och gör en mall av den
2 du går till en tygbutik och köper det tyg/läder du vill ha
3 du kommer hem tar fram symaskinen syr ihop det som du vill ha
4 du tar fram en bra häftpistol och häftar fast det nya överdraget, tänk på att alltid häfta diagonalt funkar kanon och är enkelt.

Två problem för mig:

1: Jag är så pass säker på min sexuella läggning att jag inte har en symaskin.

2. Av samma anledning har jag inte sytt i mer än byxknappar sedan syslöjden i lågstadiet.

Annars låter det som en bra idé! :D
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Två problem för mig:

1: Jag är så pass säker på min sexuella läggning att jag inte har en symaskin.

2. Av samma anledning har jag inte sytt i mer än byxknappar sedan syslöjden i lågstadiet.

Annars låter det som en bra idé! :D
Mjaadu, jag tycker en sysmaskin tillhör verktygsarsenalen precis lika mycket som kompressorn i verkstaden eller betongblandaren gör.
Får inte ofta anledning att skryta med högsta betyget i syslöjden precis som i träslöjden.:)
Men behöver ni verkligen en symaskin för att klä om en sporthojssadel?
Jag har klarat mig med en häftpistol oavsett material.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Såhär gör man:

1 du tar en tidning och gör en mall av den
2 du går till en tygbutik och köper det tyg/läder du vill ha
3 du kommer hem tar fram symaskinen syr ihop det som du vill ha
4 du tar fram en bra häftpistol och häftar fast det nya överdraget, tänk på att alltid häfta diagonalt funkar kanon och är enkelt.

Provade det på mina båtstolar......

Men det blev djävlar inte snyggt, måste varit skit bakom spakarna :gnissla
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har ingen bild nu men jag sydde själv till mina sadlar. Köpte syntetläder från tyghandlarn i Veddesta och kostade inte mycket för de bitarna jag behövde, sen var det bara hem och börja måtta, sy och pilla. Finns även tygmärken på nätet att köpa ex om du vill ha Ducati eller nåt annat på sadeln.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Ja fan man kanske ska ge sig på att testa själv. Frugan fick ju en symaskin av morsan min i julklapp för 2 år sen och jag tror faktiskt att den inte varit ur sin låda mer än den gången vi skulle se hur den såg ut. Så det kanske är dax att låta nålen jobba lite. :D

Va ute hos han i Haninge igår och fick ett pris på 700 spänn. Tycker jag iofs lät jäkligt rimligt så jag får se hur det blir.

Tackar iaf för alla tips. Marcusracing verkade ju sketabra, men tyvärr alldeles för långt bort. Och han i bromma ser ut att va dyyyyr me tanke på vad han håller på med.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Mjaadu, jag tycker en sysmaskin tillhör verktygsarsenalen precis lika mycket som kompressorn i verkstaden eller betongblandaren gör.
Får inte ofta anledning att skryta med högsta betyget i syslöjden precis som i träslöjden.:)
Men behöver ni verkligen en symaskin för att klä om en sporthojssadel?
Jag har klarat mig med en häftpistol oavsett material.

Jag skojade mest faktiskt, och vi har en symaskin hemma men den är sambons. (Säkert!) Sen skulle det inte falla mig in att själv göra tafatta syförsök till min hoj som jag faktiskt tycker är snygg.

Vad betongblandaren gör i verkstaden begriper jag inte. Mycket gjutjobb på en Yamaha kanske? :D

Till TS: Tänk bara på att på vår sadel kan det vara jäkligt att klä med ett matrial som inte är lite "stretch-igt", typ läder. Allt med tanke på stigningen mellan förar och passagerardelen...
Antar bara, har inte provat som sagt.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag skojade mest faktiskt, och vi har en symaskin hemma men den är sambons. (Säkert!) Sen skulle det inte falla mig in att själv göra tafatta syförsök till min hoj som jag faktiskt tycker är snygg.

Vad betongblandaren gör i verkstaden begriper jag inte. Mycket gjutjobb på en Yamaha kanske? :D

Till TS: Tänk bara på att på vår sadel kan det vara jäkligt att klä med ett matrial som inte är lite "stretch-igt", typ läder. Allt med tanke på stigningen mellan förar och passagerardelen...
Antar bara, har inte provat som sagt.
Jo, läder är knixigt. man får blöta upp och sätta press/spänna ut i en form man gjort så får man lite form på lädret.
Men visst längre pudor med stigningar måste man dessutom troligen sy för att få till bra.
Men det är säkert ingen match för en som jobbar med läder.

Verktygsarsenal innebär väl inte att alla verktyg måste finnas i verkstaden eller vara dedikerade till motorcyklar?
Får tyvärr inte plats med byggställningar, betongblandare, skottkärror osv i min lilla verkstad.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top