Kevlarjeans

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Snart en R6
jag diskuterade igår kväll med en kompis hans nya jeans (dragin jeans) han hänvisade hela tiden till filmerna på youtube vilket jag inte tycker räcker som bevis för att dom är bättre en skin.
Finns det några riktiga "laboratorie" tester liknade artikeln i MC folket fast med: nya skinkläder vs allväder/goretex vs kevlar jeans vs vanliga kläder?
 

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
jag diskuterade igår kväll med en kompis hans nya jeans (dragin jeans) han hänvisade hela tiden till filmerna på youtube vilket jag inte tycker räcker som bevis för att dom är bättre en skin.
Finns det några riktiga "laboratorie" tester liknade artikeln i MC folket fast med: nya skinkläder vs allväder/goretex vs kevlar jeans vs vanliga kläder?

Inte ett konkret test, men lite information i alla fall kring ämnet.
http://www.gbfr.org/saveyourhide.pdf

Efter alla tester som gjorts tror jag att kevlar står sig bättre mot nötning än skinn, utan tvekan. Däremot lär ju skinn vara det bättre alternativet när man pratar säkerhet som helhet. Det är elastiskt, och sitter tight, vilket gör att knäskydd etc håller sig på plats. Men jag håller med, ett jämförande test vore kul att få se. :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Efter alla tester som gjorts tror jag att kevlar står sig bättre mot nötning än skinn, utan tvekan.)

Problemet är ju att ett skinnställ är av skinn. Det är inte förstärkt med skinn utan är antingen skinn eller extra mycket skinn.

"Kevlarjeans" däremot är ju inte gjorda i kevlar. De är tillverkade i grovt jeanstyg och sedan förstärkta med kevlar på utsatta ställen. Har man tur nöts bara det "utsatta" stället och håller tack vare förstärkningen. Har man otur så sitter jeansen som jeans ofta gör varpå den kevlarförstärkta delen flyttar på sig och hux flux blir det bara vanligt jeanstyg mellan hud och asfalt. Det är en ojämn kamp där asfalt alltid vinner.
 

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
Problemet är ju att ett skinnställ är av skinn. Det är inte förstärkt med skinn utan är antingen skinn eller extra mycket skinn.

"Kevlarjeans" däremot är ju inte gjorda i kevlar. De är tillverkade i grovt jeanstyg och sedan förstärkta med kevlar på utsatta ställen. Har man tur nöts bara det "utsatta" stället och håller tack vare förstärkningen. Har man otur så sitter jeansen som jeans ofta gör varpå den kevlarförstärkta delen flyttar på sig och hux flux blir det bara vanligt jeanstyg mellan hud och asfalt. Det är en ojämn kamp där asfalt alltid vinner.

Det låter snudd på omöjligt att jeansen skulle röra sig så kraftigt att framsidan på jeansen hamnar på baksidan. Dom jag kikade på var förstärkta från midjan ner till knävecken på baksidan, samt knäna.

Men det är ju klart, är man orolig över det finns det ju alltid dom här. Lite kul är det dock att vi sitter och diskuterar olika skyddsalternativ för MC, samtidigt som det dagligen passerar mopeder i 70 blåst där det på sin höjd sitter en plasthjälm på föraren. :D
 

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Lite kul är det dock att vi sitter och diskuterar olika skyddsalternativ för MC, samtidigt som det dagligen passerar mopeder i 70 blåst där det på sin höjd sitter en plasthjälm på föraren. :D

Mången gång har jag velat ligga och lurpassa bakom en buske med en paintballmarkör när de där små moppeligisterna kör runt som galningar och ignorerar allt vad trafikregler heter. Över gräsmattor och trottoarer, sick-sack runt fotgängare och cyklister, gärna på bakhjulet och med en ljuddämpare som inte gör sitt namn rättvisa. Visst kör jag som om jag stulit hojen ibland, men inte på 30-sträcka i tättbebyggt område med mindre än en meters marginal till fotgängare och andra trafikanter.
 

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Snart en R6
Fördelen med skinn som jag ser det är att det som korvgubben säger
"Problemet är ju att ett skinnställ är av skinn. Det är inte förstärkt med skinn utan är antingen skinn eller extra mycket skinn."
vilket betyder att man kanske klarar sig bättre om man nu skulle glida på magen istället för på dom förstärkta områdena. det optimala vore kanske ett skinnställ med förstärkning av kevlar.

Siffrorna på MrCrowlys länk vissar ju att skinn och kevlar varianterna har höga värden på nötnings tålighet (när dom är nya). Kevlar som material har sannolikt högre tålighet än skinn och åldras inte (vet inte?) som skinn men "vanliga" kevlar förstärkta jeans, hur mycket kevlar är det i dom? Kan nästan tänka mig att det används för att göra det till ett mer attraktivt val (jämför: gore-tex "jackor" med bara påsydda stycken av gore-tex på axlarna.).
 

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Ostkusten
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
jämför: gore-tex "jackor" med bara påsydda stycken av gore-tex på axlarna.).

Jag tror du har missuppfattat vad Gore-Tex är. Gore-Tex är ett otroligt tunt membran som sitter på insidan av tyget.

Företaget W.L. Gore ställer en hel del krav på kläder för att man skall få kalla dem Gore-Tex kläder. Ett av de kraven innebär bland annat att man hela plagget behöver ha membranet, annars kan det aldrig vara ett Gore-Tex plagg. Därför finns det inga Gore-Tex plagg med bara lite Gore-tex på axlar osv....
 

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
Fördelen med skinn som jag ser det är att det som korvgubben säger vilket betyder att man kanske klarar sig bättre om man nu skulle glida på magen istället för på dom förstärkta områdena. det optimala vore kanske ett skinnställ med förstärkning av kevlar.

Siffrorna på MrCrowlys länk vissar ju att skinn och kevlar varianterna har höga värden på nötnings tålighet (när dom är nya). Kevlar som material har sannolikt högre tålighet än skinn och åldras inte (vet inte?) som skinn men "vanliga" kevlar förstärkta jeans, hur mycket kevlar är det i dom? Kan nästan tänka mig att det används för att göra det till ett mer attraktivt val (jämför: gore-tex "jackor" med bara påsydda stycken av gore-tex på axlarna.).

Diskussionen var förvisso kevlarjeans men jag förstår vad du menar. De delar i jeansen som inte är skyddade tror jag är lågoddsare att man kanar på, med tanke på hur människan är byggd. Men givetvis, en oskyddad del är en oskyddad del, oavsett vad man går omkring med för skydd.
 

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Snart en R6
Jag tror du har missuppfattat vad Gore-Tex är. Gore-Tex är ett otroligt tunt membran som sitter på insidan av tyget.

Företaget W.L. Gore ställer en hel del krav på kläder för att man skall få kalla dem Gore-Tex kläder. Ett av de kraven innebär bland annat att man hela plagget behöver ha membranet, annars kan det aldrig vara ett Gore-Tex plagg. Därför finns det inga Gore-Tex plagg med bara lite Gore-tex på axlar osv....

Sorry, my bad. Ändrar jämförelsen till: en vatten/vindtät jacka Core-teks med bara vatten/vind avstötande material på axlarna. Hoppas du förstod vad jag syftade på iaf
 

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Åland
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Ledsen att jag gräver upp en lite halvgammal tråd, men det är bättre än att laga ännu en ny om kevlarjeans :D

Jag undrar om någon har testat dessa från Alpinestars... http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=258_271_489&products_id=2201

Eller dessa från Richa
http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=258_271_633&products_id=4180

Eftersom att jag inte är ute och kör snabba bombarrundor så känns det lite jobbigt att betala dyra pengar för ett skinställ (+handskar och stövlar) som jag sedan kommer måsta hålla på och byta om från, eftersom jag pendlar till skolan och jobbet hela tiden.

Så då borde ju ett par kevlarjeans vara rätt passliga eller?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Eftersom att jag inte är ute och kör snabba bombarrundor så känns det lite jobbigt att betala dyra pengar för ett skinställ (+handskar och stövlar) som jag sedan kommer måsta hålla på och byta om från, eftersom jag pendlar till skolan och jobbet hela tiden.

Så då borde ju ett par kevlarjeans vara rätt passliga eller?

Jag har Lindstrands variant. Använder det ibland, de är varma, mycket varma pga stoppningen av kevlar. Så, inte direkt jämförbart med "vanliga" jeans.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har Lindstrands variant. Använder det ibland, de är varma, mycket varma pga stoppningen av kevlar. Så, inte direkt jämförbart med "vanliga" jeans.

Ja. Och man ser lite tjockare ut än med vanliga jeans också tack vare stoppningen som är någon form av frotté med kevlarfibrer i.
Men dom går helt klart att stå ut en dag på jobbet med utan några större problem.
 

tid001

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2010
Ort
västervik
Hoj
2008 kawasaki z1000
he he he he he vilket e säkrast tror ni skinn gortex eller kevlarjeans.
hur många roadracingförare tror ni skulle föredra ett formsytt gortexställ eller formsydda kevlarjeans framför ett skinnställ vid klotning.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
he he he he he vilket e säkrast tror ni skinn gortex eller kevlarjeans.
hur många roadracingförare tror ni skulle föredra ett formsytt gortexställ eller formsydda kevlarjeans framför ett skinnställ vid klotning.

Under åren så har jag samlat på mig diverse skyddsutrustning och kör med det som passar för körtillfället.
T ex körning generellt och tempo turer, skinnställ
Taskigt väder så brukar det bli goretex pga smidigheten och komforten.
Kevlarjeansen när det är korta sträckor med mycket diverse uppehåll. Kevlarjeansen har jag dessutom större förtroende för än goretex.

När det gäller enduro så blir det andra, "lättare" klädsel, men här är däremot riktiga stövlar viktigt.

Så rätt klädsel vid rätt tillfälle....och ja, jag kör motorcykel och det är skitfarligt, för man kan köra ihjäl sig :D

Det behöver inte gå fort för att göra ont.

Man ramlar tungt :)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
he he he he he vilket e säkrast tror ni skinn gortex eller kevlarjeans.
hur många roadracingförare tror ni skulle föredra ett formsytt gortexställ eller formsydda kevlarjeans framför ett skinnställ vid klotning.

Tror inte de finns nån som köper Kevlar Jeans för att dom skulle vara säkrare än skinnställ, förutsätter jag i allafall. Dom flesta tittar nog på de för att de är smidigt och skyddar nog tillräckligt för ändamålet. Jag personligen kommer defenitivt köpa ett par för att testa. Om de skulle vara skit så skulle de inte säljas.

Har klotat i gortex braller och jag var förvånad att de inte blev värre skader på dom med tanke på att man fick sig en asfalts glid tur.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Lyfter en nästan exakt 3 år gammal tråd, istället förbatt starta en ny :)

Hur är det med dessa brallor, går utvecklingen framåt eller?
Jag hade ett par för många år sen, men dom var jättetjocka och varma, så det blev nästan aldrig att jag använde dom.


Sen måste jag tillägga att man visst kan hamna på magen och kana när man vurpar. Det har jag gjort båda gångerna som jag har vurpat ordentilgt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade ett par för många år sen, men dom var jättetjocka
Det är väl bara åka ner till Handelsboden i Mölndal och kolla om dom blivit tunnare?
Vilket inte skulle vara nån rekommendation för mig....
Och är det kevlar överallt? Rumpa, höfter, knän?
Stoppning, plats för stoppning innanför kevlaren i varje fall höfter och knän.
Finns det inte stoppning / fickor för stoppning, vid knäna så förstår jag varför de kör testet i videon
med sittande på rumpan istället för liggande på knän och händer / armbågar.
Kör själv med
http://www.handelsboden.com/worker-pants-p-281-c-127.aspx
och har satt dit 10mm liggunderlag storlek 19 cm x 34 cm placerat i fickorna för skydd vid knäna.
Och döma av utseendet på skinnet med slitage på knäna har jag haft glädje av liggunderlaget.
Och visst är dom varma, skinnbyxorna....Med foder och stoppning.
Inget kul stå still i solen med.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top