"Kevlarjeans är skit, läder är det ENDA som gäller på asfalt"

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Jag har en liten fråga till er som har kevlarjeans, hur är dom i vårt svenska väder med regn och blåst?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fattar inte att han ändå inte blev söndertrasad i bollarna...även om kevlaren kan hålla så borde krafterna genom tyget kunna krossa både det enda och det andra??:S
Håller med. Men jag gissar att två helt blåa skinkor (minst) fotade två dagar senare inte hade varit lika säljande.
Och jag kan bara hålla med. Utan kevlaren hade han legat på sjukhus. I bästa fall.
Blodförlusten kan ju bli för stor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har en liten fråga till er som har kevlarjeans, hur är dom i vårt svenska väder med regn och blåst?
I regn är de rätt tråkiga, blåst är inget man märker någon större skillnad av när man kör hoj.
Kevlarjeans är också väldigt mycket tätare än modejeans så de är varmare.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Sporthojare är det skitnödigaste folket i världen. Fråga om lov om man får åka med kevlarjeans, helst ska alla vara överens och sjunga kumbaya också, för då vujpaj ingen och slåj sig.

Faan vi har ju pratat om att skriva på sporthoj när du har mensvärk :7peta
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Faan vi har ju pratat om att skriva på sporthoj när du har mensvärk :7peta
Skoja ju..! Fast det är ju sant också.. tror inte nån annan förgrening av mc-kulturen bryr sig så sjukligt mycket om vad andra åkare tycker om olika tillbehör, pryttlar och utrustning.. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skoja ju..! Fast det är ju sant också.. tror inte nån annan förgrening av mc-kulturen bryr sig så sjukligt mycket om vad andra åkare tycker om olika tillbehör, pryttlar och utrustning.. :D

Customfolket? Kanske en fördom. Rent generellt brukar ju ängsligheten för vad andra tycker avta med åldern...

Mer roande är väl kanske omsorgen om det Enda Riktigt Säkra - rejsställ i skinn osv - samtidigt som säkerhetstänkande på andra områden bemöts med ord som moraltant och smc-are...:hjälm

:lol
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Customfolket? Kanske en fördom. Rent generellt brukar ju ängsligheten för vad andra tycker avta med åldern...
-"Vilket skinnställ ska duuuu ha på dig idag när vi ska ut å skära kurvor i 250 heeela daaan tillsammans som killar gör? Jag ska ha mina blå stövlar för dom matchar min gixxer sååå fint!"
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Customfolket? Kanske en fördom. Rent generellt brukar ju ängsligheten för vad andra tycker avta med åldern...

Mer roande är väl kanske omsorgen om det Enda Riktigt Säkra - rejsställ i skinn osv - samtidigt som säkerhetstänkande på andra områden bemöts med ord som moraltant och smc-are...:hjälm

:lol

Det är för jäkla roligt och sant. TIGHT SOM FAN race-ställ i bästa skinn är det enda som gäller oavsett hoj, hastighet, eller person...

...men vad fan ska man åka och fisköra (=bara strax över hastighetsbegränsningen) för? Ligger inte alla o plöjer mellan körfält i 100 knyck snabbare än övriga fordon? Jävla fegisar, ni kan ju inte ens köra!

On topic..

Det jag dock insett själv (min egen åsikt!!) efter att ha testat några mc-jeans (främst lindstrands) är att de absolut kan sitta tillräckligt tight så att skydden bör vara på plats lika bra som i textilställ eller normala läderbrallor etc. Dock så känns det som de är rätt... FULA. Tjocka och varma kändes de, och personligen skulle jag aldrig välja dem över lindstrands textilbrallor som har samma skydd (kanske bättre) och förstärkningsmaterial för de textilbrallorna är skitsnygga medans jeansen känns som att man har typ 2 par ÖB-jeans på varandra..
 

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Ort
Borås
Hoj
R1 08
Vad har ni för höftskydd under jeansen?
Tänkte köpa alpinestars comp pro shorts, är dom något att ha?
Är skydden stora?
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Vad har ni för höftskydd under jeansen?
Tänkte köpa alpinestars comp pro shorts, är dom något att ha?
Är skydden stora?

Jag har själv funderat på dem, för att ha under textilbrallor eller möjligtvis Lindstrands curtis-cargobrallor. Det står lite mellan dem och Freeride-brallorna som har bättre skydd men är bulkigare..

Vore intressant att höra från nån som använt dem!
 

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Jag har själv funderat på dem, för att ha under textilbrallor eller möjligtvis Lindstrands curtis-cargobrallor. Det står lite mellan dem och Freeride-brallorna som har bättre skydd men är bulkigare..

Vore intressant att höra från nån som använt dem!

Curtis-brallorna har färdiga skydd som är rätt biffiga, så där lär du inte behöva några brallor under.
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Hm jag testade dem lite snabbt en gång och iofs kändes skydden ganska rediga. Faktiskt kändes byxorna allt som allt som redigt bra kvalitet. Mycket snyggare än Wrap också!

Det enda klagomålet jag har, och det gäller nog alla typer av brallor faktiskt, är att det inte går att justera dem runt knäskydden så att man kan få känslan av att knäskydden inte kan glida ur plats. Hur svårt vore det att ha justeringsspännen runt knäna? De flesta jackor har ju det runt armbågsskydden tex!

Höftskydden sitter ju bra på plats om man bara köper rätt storlek känns det som dock.

Det som saknas på alla dessa brallor, som skyddsskjortsen erbjuder, är svanskoteskydd!
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top