Keihin FCR 39 vs Mikuni RS40?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Frågan för mig blir väl nu mer vad du ska använda hojen till? På strippen fungerar RS fuggar lika bra som FCR. Där ska du mer eller mindre bara köra fullt spjäll ändå. Men ska hojen köras på gata så tycker jag att FCR gasarna är bättre. Mycket mjukare att köra och mindre "tungjobbade". Bra mycket skönare att köra i trafik än RS:are.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Frågan för mig blir väl nu mer vad du ska använda hojen till? På strippen fungerar RS fuggar lika bra som FCR. Där ska du mer eller mindre bara köra fullt spjäll ändå. Men ska hojen köras på gata så tycker jag att FCR gasarna är bättre. Mycket mjukare att köra och mindre "tungjobbade". Bra mycket skönare att köra i trafik än RS:are.

Det kommer att första hand vara gata men det är inte omöjligt att det även kan bli strippen? Om dem har något sådant i Skaune?

Men jag har nu bestämt mig för att kika efter FCR fuggar.

Tack för all input och goda råd:tummenupp
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ska du åka 1427 med en riktig topp RS 40 billiga FCR 39 Dyrt............... Lägg hellre pengarna på ett riktigt avgas system och RS 40 .200 eller 205 HP ,tror du att du känner någon skillnad...... :)

Hehehe! Troligen märker jag ingen skillnad men har bara fått för mig att FCR är flexiblare att anpassa till andra hojar om man vill? Säkert nåt jag bara har fått för mig kanske?
Sedan bör det vara bättre andrahandsvärde på FCR?

Men som sagt så har jag nog bestämt mig att köra FCR:)
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Till TS; Oavsett om du skulle kunna justera delningen så kan du inte använda samma förgasare till GSX och ZX9. GSX behöver sidedraft och ZX9 behöver downdraft. Helt olika geometrier.

Gäller det ZX9 så är RS inget alternativ. Gäller det GSX så skulle jag rekommendera RS, eftersom de är billigare och det finns enormt mycket erfarenhet och hjälp att få på olika forum. De är trögare (eftersom de inte är rullagrade), men med normala underarmar är det inget problem alls.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Till TS; Oavsett om du skulle kunna justera delningen så kan du inte använda samma förgasare till GSX och ZX9. GSX behöver sidedraft och ZX9 behöver downdraft. Helt olika geometrier.

Gäller det ZX9 så är RS inget alternativ. Gäller det GSX så skulle jag rekommendera RS, eftersom de är billigare och det finns enormt mycket erfarenhet och hjälp att få på olika forum. De är trögare (eftersom de inte är rullagrade), men med normala underarmar är det inget problem alls.

Behöver han assistans med FCR:ar så bistår jag mer än gärna med hjälp. Har pillat med dom rätt mycket på min GSX. :)
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Till TS; Oavsett om du skulle kunna justera delningen så kan du inte använda samma förgasare till GSX och ZX9. GSX behöver sidedraft och ZX9 behöver downdraft. Helt olika geometrier.

Gäller det ZX9 så är RS inget alternativ. Gäller det GSX så skulle jag rekommendera RS, eftersom de är billigare och det finns enormt mycket erfarenhet och hjälp att få på olika forum. De är trögare (eftersom de inte är rullagrade), men med normala underarmar är det inget problem alls.

Ahh vad fasen! Jag satt och funderade lite på sidedraft vs downdraft när jag igår gick igenom länkarna och vad som passade på mina hojar:gnissla
Att köpa 2 uppsättningar är inte ett option:(

Troligen prioriterar jag GSX'en i detta fallet.

Tack för lyftet av viktig info:tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Dagens trådlyft? ;P

Nån som har en RS- eller FCR-brygga till salu?


(Har testat nu med 40mm CV gasare (från en 1100R -91) på min 1216 motor med portad topp och 30mm insugsventiler, det är ett Factory Pro stage 3 kit i dem och hojen ger 160 bakhjulshästar i bänken men när man kör hojen på gatan så är det inte önskvärt gassvar från lägre varv om man ger på ordentligt, det är som att fuggarna inte klarar leverera tillräckligt med soppa snabbt nog för den här motorn. I övre registret svarar den som fan men inte i det lägre vid fullt pådrag.)


(Dessa fuggar är f ö till salu om det är någon som behöver CV förgasare till en mer standardbetonad oljekokare än min. De lär räcka till alldeles utmärkt för en 1127 eller 1157 med standardventiler osv...)

Grejen med CV fuggar var att det är en gathoj och jag ville ha den så trevlig för gatbruk som möjligt, hört att RS är jobbiga på gatan... nu verkar det som att motorn andas lite FÖR bra för dessa fuggar tyvärr så RS eller FCR är nog ett måste såsmåningom... alltså den är fullt körbar såhär om man rullar på gasen mjukt så det är inte jättebrådis men man vill ju att den ska gå så bra som möjligt efter man har plöjt ner massa pengar i den.

Ni som kör RS på gatan, HUR jobbiga är de för handlederna? Funkar dagsetapper på 30-50 mil ifall man vill med någorlunda normala handleder?
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg har kjørt over 1000 mil på en sesong med RS 40 uten problem. Men jeg har og kjørt 1000mil med 33 smootboore og da skjønner man at RS 40 er piece of cake :)

På min ZX9R har jeg FCR 39 og de fungerer ca lik Mikuni RS . Kanskje litt lettere på gassen men definitivt mere strul å få rett bestykning jamfør RS 34-36-38-40.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top