Kedjan hoppar?

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Kungsängen
Hoj
r1 03a
Tja. Min kedja hoppar vid låga varv. Mindre på höga växlar. Typ när jag åker på växel 1-2 så går cykeln ojämt. Nån som vet vad det kan vara? Kan kedjan ha gjort sitt?
 

Rydsson

lev nu, sen kan det vara försent...
Gick med
6 Jan 2011
Ort
uddevalla
Hoj
honda hornet 900
kolla ryckutjämnaren i baknavet, se om drevet flyttar sig i förhållande till navet om du står med växel i, koppling intryckt och hugger lite med kopplingen... det bästa är ju naturligtvis att ta loss hjulet och kolla hur det ser ut...
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ta en titt på dreven, framdrevet slits mest. Om du själv inte kan bedöma skicket, lägg upp en bild ;) Känn om kedjan har kärvande länkar.

Är något tokslut? Byt allt!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om inte kedja och drev är uppenbart slut/feljusterat så är det troligen drevlagret som sagt upp sig.
 

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Kungsängen
Hoj
r1 03a
Jag är verkligen kass på meka med hojen. När jag tvättade hojen häromdagen så snurrade jag på däcket när den ståg på stödet,då kände jag ett klick när typ kedjan hade snurrat ett varv. Och just innan klicket så känndes det att däcket var lite segare att snurra på.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag tycker att du ska lämna in hojen på verkstad. Det låter inte på din beskrivning att du lätt kan byta drivpaket eller ens felsöka problemen.
Så utan att du tar illa upp så spara dig själv massa tid och lämna in den.
 

jetson

Guest
När du hör klicket, kolla på bakdrevet och se om någon länk "klättrar" upp på kuggen


bruten länk i så fall? Byta kedja
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
När framdrevet ser ut som hajfenor har den en tendens att bete sig på detta sätt. Har det själv på min R1:a som jag köpte nyligen, drivpaket beställd så kör inte tills det är bytt. vart i kungsängen bor du? uppvuxen där så kanske är nån man känner eller vet vem det är?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
För hårt sträckt kedja p.g.a. att du justerat kedjespänningen på det slappaste läget i stället för det mest spända (ev. i kombination med stel/skuren länk)??
 

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Kungsängen
Hoj
r1 03a
När jag skaffade hojen körde jag ett tag innan jag visste att man måste smörja kedjan. Visste inte det:)) så jag tror att det är nån länk som har gett upp. Ska prova o rulla däcket o se om nån länk klättrar på drevet. Det som måste göras i år är

4000 mil service : 7000 kr
Nya däck. : 3000kr
Förmodligen ny drivpaket: 3000 kr

Svider lite men fan är värt det

Bullysmile: bor i kungsängen sen 5 år så jag tror inte vi känner varan.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är nästan garanterat en länk som skurit pga för lite smörja. Troligen mår inte dreven jättebra heller. Byt drivpaket.

Har du körkort?
Att smörja, kolla och spänna kedjan är en ganska grundläggande del av utbildningen. För din egen säkerhets skull borde du lära dig göra en säkerhetskontroll.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top