Kedja avsliten

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Ozone, du borde verkligen ta reda på varför kedjan gick av.
Vilket märke var det?
Prata med handlaren du köpte den av, borde gå få en ny på garantin om det är materialfel.

Om det inte är material fel så är det handhavandefel, och då borde du be någon som verkligen kan sin sak kolla på kedjan efter att du har monterat och spänt kedjan.

Kedjebrott är ett allvarligt fel!

Hoztics förklaring är ju en anledning till att montera clipset på rätt håll också.
På min första sporthoj (gsxr750) åkte jag med clips utan någon najning eller silicon.
Funkade bra.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Tänkte bara flika in med att mitt drivpaket ser fortfarande helt ok ut efter 3900 mil. Fråga mig inte hur detta kan komma sig.. enda jag gör är att smörja efter varje körning.

Men idag beställde jag nytt för även om den rullar ca 200-300 mil till så vågar jag inte experimentera med sånt. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skulle rekommendera efter turen så kedjan är lite varm och geggan tränger in bättre samt att man slipper kasta av all smörja när man kör direkt efter smörjning. Kedjeolja/vax ska gärna stå och dra lite så det tjocknar till.
Jahaja, då har jag lärt mig nått på SH igen. Tack. :Bugar
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Låter märkligt om det är som du säger att låset sitter kvar.

Har du smort kedjan ibland,typ var 80mil och efter körning i regn eller så i sämsta fall så in med den för reklamation.
Kedjespänningen utgår jag från att du haft koll på.

Min har rullat 3000mil nu och jag har inte varit manisk med rengörning eller smörja....

Upp med en bild på hur låset/brottet ser ut.

Henrik
 

Ozone

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki z750 -09 Suzuki sv 650 -99 Hornet 900 -02, Suzuki rf 600R-93
Låter märkligt om det är som du säger att låset sitter kvar.

Har du smort kedjan ibland,typ var 80mil och efter körning i regn eller så i sämsta fall så in med den för reklamation.
Kedjespänningen utgår jag från att du haft koll på.

Min har rullat 3000mil nu och jag har inte varit manisk med rengörning eller smörja....

Upp med en bild på hur låset/brottet ser ut.

Henrik

Lite bilder på kedjan....Kedjan har aldrig varit för hårt spännd det är jag säker på. Konstigt att clipset och låslänken sitter kvar...Har beställt ett nytt drivpaket på addemotor, ska nog nita det., om jag kan få hjälp med det på nån verkstad. Rycker ofta upp hojen på bakhjulet med hjälp av kopplingen men den borde väl hålla för det tycker jag.
 

Bifogat

  • vår -2011 032.jpg
    vår -2011 032.jpg
    232.4 KB · Visningar: 211
  • vår -2011 028.jpg
    vår -2011 028.jpg
    212.5 KB · Visningar: 197
  • vår -2011 030.jpg
    vår -2011 030.jpg
    216 KB · Visningar: 196
Last edited:

Ozone

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki z750 -09 Suzuki sv 650 -99 Hornet 900 -02, Suzuki rf 600R-93
Min första tanke när jag ser det där är att det måste ha varit rejäla belastningar i sidled på kedjan. Satt dreven verkligen rakt, och mitt för varandra?

Tror det iallafall, brukar kolla det när jag spännt, tittat rakt bakifrån , snurrat hjulet och kollat att kedjan vill gå rakt på drevet och inte villja upp på sidan av drevet. Dreven är ej slitna på något sätt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror det iallafall, brukar kolla det när jag spännt, tittat rakt bakifrån , snurrat hjulet och kollat att kedjan vill gå rakt på drevet och inte villja upp på sidan av drevet. Dreven är ej slitna på något sätt.
Har du kollat på dreven så att det inte finns några skador? Om en dubb eller sten har kommit i kläm mellan drev och kedja borde det ju kunna bli något liknande. Det händer ju då och då på trampcykeln, men trots allt är det ju lite klenare effekt där...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag gissar på material eller härdningsfel i biten som gått av. Sen har den andra böjts och axeln ryckts ur.

Man ser inte tydligt men det ser ut som om du vänt clipset ut och in men det har knappats orsakat brottet.

Man ska ju vända clipset så att öppningen är bakåt i rörelseriktningen men man skall också vända clipsets "vassa" kanter utåt, speciellt när det är grunda spår som på ett kedjelås. Det ser ut som du har dom rundade kanterna utåt.
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Tror det iallafall, brukar kolla det när jag spännt, tittat rakt bakifrån , snurrat hjulet och kollat att kedjan vill gå rakt på drevet och inte villja upp på sidan av drevet. Dreven är ej slitna på något sätt.

detta kan va lite lång sökt men är dreven raka så dom inte är skeva ?

sen glapp i utgående axel /motor + där du trär på fram drevet. så du får ett vobblande drev i sidled mm even i axel

eller matrial fel i lås




//Robin
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vad är det för märke på kedjan, kan inte uttyda det på bilderna.

PS. Försök även sätta kameran på makroläga, brukar oftast vara en liten symbol med en blomma på, så blir skärpan oftast bra mycket bättre på närbilder.DS :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är det för märke på kedjan, kan inte uttyda det på bilderna.

PS. Försök även sätta kameran på makroläga, brukar oftast vara en liten symbol med en blomma på, så blir skärpan oftast bra mycket bättre på närbilder.DS :tummenupp
Bättre skärpa, men oftast mycket kortare skärpedjup åas :)

Försök fota dreven från sidan också, dvs längs med axeln, så att man ser exakt hur kuggarna ser ut.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Typiskt dåligt skött kedja, kanske inte av dig men kanske av någon annan.
När en x-ring "skär" så blir den länken varm och resten kan du säkert lista ut själv. :urigeller
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Men det är alltså så att clipset sitter kvar men det är kedjelåset som har gått av?

Brickan som ligger under clipset är ibland svår att montera och ofta får man tex använda muttrar och en tving/tång för att pressa på den och har man slarvat med det och i sin tur inte fått på clipset rätt så kanske det finns en liten risk att brickan flyttar sig och då går såklart kedjan av. Jag brukar alltid testa med att den slutna delen på clipset ligger fint i pinnens skåra på båda pinnarna innan jag clipsar fast clipset.

Kan du ta lite bättre bilder på hålet i brickan och lite bättre bilder på själva brottytan på länken så man kan se om den ser böjd ut.

EDIT: Eftersom brottet är vid låset är det troligare att det är felmonterat än att det beror på dålig skötsel.

/Fredde
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Gissar att låsblecket inte har varit inskjutet som det ska. Det har inte greppat ordentligt i den öppna delen och länken som har rört sig i sidled har utmattats.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top