Kawasaki z800/z800e

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Är det nån utav er som är haj på polera mc? har polerat endel bilar både med maskin och förhand. pröva lite medel som jag hade hemma liggandes till bilen men tyckte inte det gav samma resultat och vissa medel ska ju inte användas på plastdetaljer.. så min fråga är vad brukar ni använda när det ska putsas? :)
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
Är de nån som har e-versionen ostrypt? Hur mycket räcker 94,7hk till? Köra på bakhjulet? Hänga med de stora pojkarna? Kommer ta bort strypningen på min inför nästa säsong när jag tar vuxenkortet, är lite nyfiken om de är lika bra att köpa nåt akrapovic påhitt eller så för att den ska va komplett:) är inte superkåt på mycket hk men sen dagarna som yngre på cross så har ju suget för att iaf få lite framhjulslyft ökat igen efter en säsong med 35kw :p
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Är de nån som har e-versionen ostrypt? Hur mycket räcker 94,7hk till? Köra på bakhjulet? Hänga med de stora pojkarna? Kommer ta bort strypningen på min inför nästa säsong när jag tar vuxenkortet, är lite nyfiken om de är lika bra att köpa nåt akrapovic påhitt eller så för att den ska va komplett:) är inte superkåt på mycket hk men sen dagarna som yngre på cross så har ju suget för att iaf få lite framhjulslyft ökat igen efter en säsong med 35kw :p

Jesper Hübner leder Speedster Cup med en ER6 på drygt 70 hkr. Räkna ut själv hur mycket (eller litet) effekten räcker till...
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Ptja klivet ifrån 35 kw lär du ju märka och vara nöjd med iaf någon månad.
Sedan beror det ju på om du tycker det är värt att lägga väldigt löst räknat 10-15 kkr för ytterligare några hästar. Sedan så skulle jag säga att om du gillar att åka kurviga landsvägar och kanske inte pressa varvtider på bulten (hört att det ska vara en populär sträcka för stenhårda räJserförare) eller liknande så räcker nog dina 97 rätt långt.

Om jag var du så skulle jag köra nästa säsong ostrypt för att sedan eventuellt leta ny hoj till 2016 om det är nödvändigt med mer effekt.
Bakhjul är nog inga problem ska du se.
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
Ptja klivet ifrån 35 kw lär du ju märka och vara nöjd med iaf någon månad.
Sedan beror det ju på om du tycker det är värt att lägga väldigt löst räknat 10-15 kkr för ytterligare några hästar. Sedan så skulle jag säga att om du gillar att åka kurviga landsvägar och kanske inte pressa varvtider på bulten (hört att det ska vara en populär sträcka för stenhårda räJserförare) eller liknande så räcker nog dina 97 rätt långt.

Om jag var du så skulle jag köra nästa säsong ostrypt för att sedan eventuellt leta ny hoj till 2016 om det är nödvändigt med mer effekt.
Bakhjul är nog inga problem ska du se.

tack för hjälpsamt svar! någon månad? måste man upp till 120+hk för att de kittla lite varje gång man tar en runda? vad jag förstått så blir största skillnaden typ 80km/h och uppåt, vilket känns skönt då jag kör många turer och är lite less på att plåga för att köra om nån på 120 väg...haha.
nä du har rätt angående de extra kusarna, däremot lite häftigare ljud kan va nåt, får se=) jo bulten är ju the shit tydligen! bor också väldigt nära så;) haha.
inte så effektkåt så, tänkte mest att jag läst en del om att de är väldigt tunga jämfört med många andra hojar osv, kommer iofs inte utöva några avancerade stunts på den så, men testa bakhjulet lite vill man väl alltid?=)
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Om man säger så här då, jag ägde en er6 innan och den kunde jag ha väldigt roligt på.
Stressa inte över antalet hästar utan kör in dig ordentligt på det du har till att börja med.
Du kommer inte behöva plågas något mer :p
Ang ljudet så är jag inte helt insatt i ämnet men vet att en del kör slip on utan att mappa och det ska tydligen funka bra säger dom. Andra säger att en mappning är oundviklig. Du får forska lite i det hela.

Ang vikten så tycker inte jag att den känns särskilt tung mer än på pappret. Bakhjul är inga problem alls, se till att träna på tekniken bara.
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
Om man säger så här då, jag ägde en er6 innan och den kunde jag ha väldigt roligt på.
Stressa inte över antalet hästar utan kör in dig ordentligt på det du har till att börja med.
Du kommer inte behöva plågas något mer :p
Ang ljudet så är jag inte helt insatt i ämnet men vet att en del kör slip on utan att mappa och det ska tydligen funka bra säger dom. Andra säger att en mappning är oundviklig. Du får forska lite i det hela.

Ang vikten så tycker inte jag att den känns särskilt tung mer än på pappret. Bakhjul är inga problem alls, se till att träna på tekniken bara.

ja precis, ska försöka ha en mogen approach;)
vad jag förstått också så är de lite delade meningar om de där, men antar att de blir lite djuparer ljud när den är ostrypt också på nåt sätt.

okej =) ja, lär ju va lite skillnad jämför med en 125a cross som är de enda jag kört lite på bakhjulet med.. :p får ta o nöta i lugn och ro=) ska nöta allmän körteknik ett tag till också, hann inte med nån knixkurs i år men ska hoppa på första möjliga nästa säsong! har iaf lovat mamma att öva bakhjulskörning på ett avskiljt område, hon svär alltid över de som leker i trafiken! gammal biker som hon är. haha

tack igen för bra svar!
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Är de nån som har e-versionen ostrypt? Hur mycket räcker 94,7hk till? Köra på bakhjulet? Hänga med de stora pojkarna? Kommer ta bort strypningen på min inför nästa säsong när jag tar vuxenkortet, är lite nyfiken om de är lika bra att köpa nåt akrapovic påhitt eller så för att den ska va komplett:) är inte superkåt på mycket hk men sen dagarna som yngre på cross så har ju suget för att iaf få lite framhjulslyft ökat igen efter en säsong med 35kw :p

Sitter i samma sits som du gör! så det ska plockas brickor hejvilt nästa säsong:banana Om det är stor skillnad vet jag inte riktigt men har några polare som åker "vanlig" z800 och givetvis råkade jag sätta mig på fel hoj av misstag i somras och åka en sväng:rolleyes: kan säga såhär den största skillnaden är som du säger efter 80-90 då skjuter det på helt okej upp till en 180-190 sen börjar de plana ut. Ang bakhjul så råkar jag veta det är är res på 1,2 och kopplingen funkar prima på 3 med ett stadigt grepp om handtaget:hihi vet inte om du har prövat men det går ju koppla upp våra på ettan iaf såsom dom är nu :)
Jag kör med slipon enbart (Mivv Gp) visst blir lite avgasknallar ibland men tycker inte att den går sämre någonstans i registret som vissa hojar kan göra. Sen ska jag väl mappa den nu när den är ostrypt för att få den heeelt optimal så man kanske kan få en häst eller två till :yoparty
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Igår när jag sällskapade min 'Z' i garaget hände en märklig grej. Av någon anledning kom jag åt blinkers och det börjar blinka, precis som det ska vara tänkte jag tills jag märkte att nyckeln inte satt i tändningslåset.

Jag kan alltså använda blinkers på min MC utan att ha vridit om tändningslåset, med styrlås och med nyckeln i fickan. Är detta konstigt? Eller är det likadant på era?

Detta kan väl inte vara helt rätt? Jag menar om jag ställer motorcykeln på stan och någon får för sig att jävlas genom att sätta igång blinkers, hur ska jag då få igång den när jag ska hem och batteriet är urladdat? :3freak
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
Sitter i samma sits som du gör! så det ska plockas brickor hejvilt nästa säsong:banana Om det är stor skillnad vet jag inte riktigt men har några polare som åker "vanlig" z800 och givetvis råkade jag sätta mig på fel hoj av misstag i somras och åka en sväng:rolleyes: kan säga såhär den största skillnaden är som du säger efter 80-90 då skjuter det på helt okej upp till en 180-190 sen börjar de plana ut. Ang bakhjul så råkar jag veta det är är res på 1,2 och kopplingen funkar prima på 3 med ett stadigt grepp om handtaget:hihi vet inte om du har prövat men det går ju koppla upp våra på ettan iaf såsom dom är nu :)
Jag kör med slipon enbart (Mivv Gp) visst blir lite avgasknallar ibland men tycker inte att den går sämre någonstans i registret som vissa hojar kan göra. Sen ska jag väl mappa den nu när den är ostrypt för att få den heeelt optimal så man kanske kan få en häst eller två till :yoparty

vad roligt :D haha det misstaget skulle vemsomhelst kunnat göra;)
jo har kännt de, dock inte försökt utöva de nåt vidare.
okej=) jag har ju helt grön angående allt sånt där men en slip-on är helt OK när de gäller försäkringar osv osv? den gör ingen somhelst skillnad förutom ljudet? o lever de om för mkt så går den ej genom besiktning, har jag fått allt rätt då? kollar jag e-bay så ser jag att på akrapovic modellerna står de "road legal" också, låter ju som en bra grej?:p

haha bra att du har en plan;) jag får se hur mycket deg ja har kvar i fickan nästa år=)
 
Last edited:

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
Igår när jag sällskapade min 'Z' i garaget hände en märklig grej. Av någon anledning kom jag åt blinkers och det börjar blinka, precis som det ska vara tänkte jag tills jag märkte att nyckeln inte satt i tändningslåset.

Jag kan alltså använda blinkers på min MC utan att ha vridit om tändningslåset, med styrlås och med nyckeln i fickan. Är detta konstigt? Eller är det likadant på era?

Detta kan väl inte vara helt rätt? Jag menar om jag ställer motorcykeln på stan och någon får för sig att jävlas genom att sätta igång blinkers, hur ska jag då få igång den när jag ska hem och batteriet är urladdat? :3freak

finns ju en varningslampa-läge på tändningen, om du vrider ett till snäpp bortanför styrlåset, då går det=)
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
vad roligt :D haha det misstaget skulle vemsomhelst kunnat göra;)
jo har kännt de, dock inte försökt utöva de nåt vidare.
okej=) jag har ju helt grön angående allt sånt där men en slip-on är helt OK när de gäller försäkringar osv osv? den gör ingen somhelst skillnad förutom ljudet? o lever de om för mkt så går den ej genom besiktning, har jag fått allt rätt då? kollar jag e-bay så ser jag att på akrapovic modellerna står de "road legal" också, låter ju som en bra grej?:p

haha bra att du har en plan;) jag får se hur mycket deg ja har kvar i fickan nästa år=)

Exakt jag skyller det på den mänskliga faktorn ;)
Enl mitt försäkringsbolag så får jag kompensation för tillbehör upp till 80k, så det borde räcka, men visst det kan finnas undantag.. Det gör en skillnad i att minska motståndet för avgaserna som vill ut, detta gör att luft/bränsle blandningen kan bli skev och att den sedan går lite knas men det kan lika gärna vara som för mig att den går helt normalt. Visst jag vet att om jag ska få ett perfekt värde så ska den mappas men jag ansåg att det kan jag göra till nästa säsong. Jag tror ju dock inte motorn ska sprängas som det nästan låter på vissa om man kör utan map.
Du har fattat poängen rätt! staten tycker visst inte om att man låter allt för mkt:fakta jadu det menas att man får med en liten DB-Killer (decibel dödare) som du pluggar i röret inför besiktning men man ska inte lita blint på detta då våra hojar är helhets godkända så KAN bli strul om man kommer in med en annan pipa. Men det bör inte vara nått problem om du nu inte råkar ha gjort besmannen alldeles förbannad:tungan så detdär med road legal gäller dem flesta så länge det står att dem kommer med db-killer :)
 

Marolkon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2014
Ort
Sätila
Hoj
Z800e (35kw)
Hej alla Z800 ägare :hej

Har idag haft både körkortet och min z800e i exakt en vecka!

Är otroligt nöjd med hojen då jag kört 160 mil sedan jag köpte han :kär

Men jag börjar bli lite osäker på när han ska in på service :va

Förra ägaren gjorde 100 mil service och sedan 175 mil service och så köpte jag han vid 185 gångna mil.

Jag försöker förstå mig på "Pereodic Maintenance" i "Owners Manual" Men så som jag tolkar det så ska jag behöva åka in var 100 mil för att dem ska inspektera bränsle system, kylraren, bromsarna, styrningen och skicket på bultar och muttrar :dummer

Är detta till för att ingen ska orka göra det så ingen ska kunna få ut något på garantin eller är det bara jag som misstolkar det hela? :3freak

Hur har ni löst serviceintervallerna? Finns det några enklare uppgifter om när den ska servas typ som säger serva vid 100 800 1200 2000 mil osv?
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Service intervallerna är 100,600,1200,2400mil och en årlig service om man inte har kommit upp i milen
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Hej alla Z800 ägare :hej

Har idag haft både körkortet och min z800e i exakt en vecka!

Är otroligt nöjd med hojen då jag kört 160 mil sedan jag köpte han :kär

Men jag börjar bli lite osäker på när han ska in på service :va

Förra ägaren gjorde 100 mil service och sedan 175 mil service och så köpte jag han vid 185 gångna mil.

Jag försöker förstå mig på "Pereodic Maintenance" i "Owners Manual" Men så som jag tolkar det så ska jag behöva åka in var 100 mil för att dem ska inspektera bränsle system, kylraren, bromsarna, styrningen och skicket på bultar och muttrar :dummer

Är detta till för att ingen ska orka göra det så ingen ska kunna få ut något på garantin eller är det bara jag som misstolkar det hela? :3freak

Hur har ni löst serviceintervallerna? Finns det några enklare uppgifter om när den ska servas typ som säger serva vid 100 800 1200 2000 mil osv?

Grattis till en fin-fin motorcykel. Du behöver inte serva mer än vad björkan skrev, det som du nämner med bultar, muttrar osv görs av servicetekniker när du lämnar in hojen och fungerar som ett enkelt protokoll för dem.
 

Marolkon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2014
Ort
Sätila
Hoj
Z800e (35kw)
Service intervallerna är 100,600,1200,2400mil och en årlig service om man inte har kommit upp i milen

Nice, tack för svaret!

Konstigt då att förra ägaren gjorde service vid 100 och 185 då :/ Fast då kanske det var en sådan årlig service han fick göra då han knappt körde med den.

Men då kommer det en liten följd fråga på det :rolleyes: Bör jag göra 600 servicen vid 600 eller vänta till 685?
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Nice, tack för svaret!

Konstigt då att förra ägaren gjorde service vid 100 och 185 då :/ Fast då kanske det var en sådan årlig service han fick göra då han knappt körde med den.

Men då kommer det en liten följd fråga på det :rolleyes: Bör jag göra 600 servicen vid 600 eller vänta till 685?

De blir vid 600 eller i närheten av (i min mening +-30 mil) om du hinner de inom ett år från förra (185mila), annars års service.

Ps, grattis och bra val hoppas du får många roliga mil och ta de lugnt nu när det börjar bli höst.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top