Kawasaki z550 -82 goes caféracer

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Tja igen, det var ett tag sen.. Haha fick för mig att titta in här för lite inspiration..
Hur gick det med ditt problem med startknappen? Har nämligen samma problem jag med just nu.
All denna tråkiga el kvar innan man kan ut och gasa. Ska slänga upp en projekt tråd i veckan tänkte jag så att man förhoppningsvis kan få lite hjälp på vägen.
Är förresten intresserad utav raask clip-onsen!:tummenupp

Tjena! Long time no speak :) Startknappen ja. Jag blev inte klok på skiten så jag lämnade in det och fick det fixat. Visade sig vara jordproblem som jag misstänkte. Nu senast jag skulle testa att starta skrotet så var dock startknappen död IGEN. Får hoppas det inte är samma skit. Vad tror du om planerna då? Du kan få köpa clip-onsen. Ska bara fundera en vända till så jag är säker på att jag ska bygga om :)
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Inte funderat på att sälja denna och skaffa en annan som passar bättre att bygga scrambler på? Det medför ju dock lite mer arbete och den del möjliga överraskningar.:hihi

Det hade vart en bra idé såklart. Men Jag tror inte jag skulle få många kronor för ett projekt som inte är klart, plus att jag är pank så det sjunger om det så ett nytt objekt känns avlägset. Får se det som en utmaning och göra något jag vill ha av det som redan står i garaget :)
 

Br3ak

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z550 GT, -91
Tjena! Long time no speak :) Startknappen ja. Jag blev inte klok på skiten så jag lämnade in det och fick det fixat. Visade sig vara jordproblem som jag misstänkte. Nu senast jag skulle testa att starta skrotet så var dock startknappen död IGEN. Får hoppas det inte är samma skit. Vad tror du om planerna då? Du kan få köpa clip-onsen. Ska bara fundera en vända till så jag är säker på att jag ska bygga om :)

Jag börjar bli riktigt less på elen jag med faktiskt, du vet inte mer specifikt vart jordfelet var?
Jag personligen gillar tracker stuket som fan funderar själv på att slänga ihop ett sånt projekt, men dock på en ny hoj isf. Tror att du kan få ihop det riktigt bra, men tycker också att din hoj ser riktigt bra ut som den är nu och med lite finlir så kan den bli ännu schysstare om man skulle vilja. Men det är ju iofs inte så mkt delar och arbete som behövs för att omvandla till en tracker, så du kan ju sälja cafe delarna eller spara till ett framtida projekt?
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Jag börjar bli riktigt less på elen jag med faktiskt, du vet inte mer specifikt vart jordfelet var?
Jag personligen gillar tracker stuket som fan funderar själv på att slänga ihop ett sånt projekt, men dock på en ny hoj isf. Tror att du kan få ihop det riktigt bra, men tycker också att din hoj ser riktigt bra ut som den är nu och med lite finlir så kan den bli ännu schysstare om man skulle vilja. Men det är ju iofs inte så mkt delar och arbete som behövs för att omvandla till en tracker, så du kan ju sälja cafe delarna eller spara till ett framtida projekt?

Good points! Jag får se hur jag gör med café-delarna. Får ta mig en funderare :tummenupp
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
bild39.jpg

Dåååå var vi tillbaka här. Har börjat bygga en sadel på botten till originalsadeln. Ska bara knacka, såga och dona lite sen får vi se om det kan bli något av det hela. Annars får det bli plan b.

Blev lite sugen på att byta framlampa sen med för ett annat stuk. Vad sägs om denna?
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Är det någon som har ett svar på hur man gör detta: Jag ska bara ha en hastighetsmätare på hojen och har således plockat bort varvräknaren. När jag ryckte ut wiren till denna ut motorn så kissade det ut olja. Finns det något smidigt sätt att göra detta på eller är det bara att rycka och plugga? :va
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vad gäller framlampan så vill jag bara höja ett varningens finger. LED är inte det optimala valet för huvudstrålkastare! De kan ge en massa lumen, lumen/W osv men fortfarande inte ge en vettig ljusbild. Det är tyvärr ofta så att de ger ordentligt med ljus i sin närmiljö men tappar mycket på längre avstånd. Denna lampan ser dock ut att ha 3 olika typer av linser, vilket kan göra att du faktiskt får en vettig ljusbild. Bara så du har det i åtanke.

Vad gäller varvräknaren så borde du kunna hitta en lämplig plugg till hålet och bara stänga det.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Är det någon som har ett svar på hur man gör detta: Jag ska bara ha en hastighetsmätare på hojen och har således plockat bort varvräknaren. När jag ryckte ut wiren till denna ut motorn så kissade det ut olja. Finns det något smidigt sätt att göra detta på eller är det bara att rycka och plugga? :va


Hur ser infästningen ut för wiren? om den ser ut som på yamahan så skruvas ju wiren fast, ta bort den gängade delen och täta hålet med en plåtbricka och en gummibricka.
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Hur ser infästningen ut för wiren? om den ser ut som på yamahan så skruvas ju wiren fast, ta bort den gängade delen och täta hålet med en plåtbricka och en gummibricka.

Vad gäller framlampan så vill jag bara höja ett varningens finger. LED är inte det optimala valet för huvudstrålkastare! De kan ge en massa lumen, lumen/W osv men fortfarande inte ge en vettig ljusbild. Det är tyvärr ofta så att de ger ordentligt med ljus i sin närmiljö men tappar mycket på längre avstånd. Denna lampan ser dock ut att ha 3 olika typer av linser, vilket kan göra att du faktiskt får en vettig ljusbild. Bara så du har det i åtanke.

Vad gäller varvräknaren så borde du kunna hitta en lämplig plugg till hålet och bara stänga det.

Tack för hjälpen med wiren och åsikter om lampan. Jag tror jag lyckades plugga hölet idag. Känns gött! Sitter och klurar på en ny baklampa just nu. Väljer mellan:

Nummer 1

Nummer 2
 
Last edited:

Br3ak

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z550 GT, -91
Tack för hjälpen med wiren och åsikter om lampan. Jag tror jag lyckades plugga hölet idag. Känns gött! Sitter och klurar på en ny baklampa just nu. Väljer mellan:

Nummer 1

Nummer 2

Gillar nr 1 mer, tror det passar bättre till tracker looken, den andra ser lite för klen ut :tungan
Skulle matcha om du har ett liknade galler på framlyktan?
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Det blev lite tid i garaget en ledig dag som denna. Nu är ramen snart rensad från utstickande bröte och redo för en ny sadel. Dessutom har jag plockat bort luftburken då det är nya luftfilter på ingång. Ska man bygga egen sadel eller beställa någon. Den som är närmast det jag vill ha som går att beställa är denna

Luftfilter på ingång är dessa.

Hur tycker ni arbetet fortskrider?

photo-1.jpg

photo.jpg
 

Moockan

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Jkpg
Hoj
1982 Kawasaki Z550
Long time, no post!
Nu börjar det klia i gashanden så då är det väl dags att ta tag i årets planer antar jag. Efter mycket velande så har jag insett att jag nog ska skifta fokus på bygget mot ett mer tracker/scrambler-stuk.

Receptet ser ut såhär:
-Cross-styre,
-Platt, ganska tunn sadel med plats för två,
-Nya ljuddämpare av ännu oscpecat utseende,
-På med bakre fotpinnarna igen,
-Grövre däck när ekonomin tillåter

Delar som kommer säljas (hojta om ni är intresserade)
-Raask justerbart laverdastyre,
-Raask clip-ons 36mm (har jag för mig)
-VonZeti bakdel (se bilder i tråden) med baklampa om så önskas

Inspirationsbilder för nya inriktningen:

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4


Vad tror ni om detta? :hihi


Tjena.

Såg att vi bygger på precis likadana hojjar, kul :)
Såg att du funderade på att sälja din Von Zeti sadel, vad skulle du vilja ha för den inkl. bakljus?
Skicka mig gärna ett PM för verkar inte fungera att skicka PM för mig just nu.

Ha det gött

Mvh Marcus
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Tjena.

Såg att vi bygger på precis likadana hojjar, kul :)
Såg att du funderade på att sälja din Von Zeti sadel, vad skulle du vilja ha för den inkl. bakljus?
Skicka mig gärna ett PM för verkar inte fungera att skicka PM för mig just nu.

Ha det gött

Mvh Marcus

Har svarat. Säg till om det inte funkade :tummenupp
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Sådär. Ny sadel och gammalt Raask-styre på. Sadeln blev inte perfekt i bakänden men det får duga för nu. Det kommer dessutom döljas av den kommande baklampan. Vad tycks?

photo-6.jpg

photo-7.jpg

photo-5.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top