Kawasaki z1100 Retro Fighter 2.0

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Du det finns folk som dig och zäta såhär på vinter så man inte blir helt dum i huvudet av hojabstinensen :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Stånka i ram !

Tackar igen..

Och så kvällens sista uppdatering :)
Fick in motorn i ramen.

Ställde upp motorn på sidan, lite distans under motorn.

IMG_2067.JPG


IMG_2072.JPG


IMG_2075.JPG

Sedan är det "bara" till att föra ner ramen över motorn och skikta in alla fästen.
Gjorde detta själv och var inte ens nära att repa något :D

IMG_2076.JPG


IMG_2077.JPG


IMG_2080.JPG

En liten försmak på vart det barkar..

IMG_2086.JPG


IMG_2090.JPG

Äntligen är jag hemma...bygga på bänk är helt underbart. Där kan hojen stå i många månader och bli mer och mer detaljerad för varje pass. Gud vad jag gillar detta :kär
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Börjar med en vördnadsfull :Bugar
Faan va fint!

Ler lite åt din kommentar: Där kan hojen stå i många månader och bli mer och mer detaljerad för varje pass. Gud vad jag gillar detta :)
Själv klättrar jag på väggarna för att jag inte får tillräckligt mycket ur händerna, tillräckligt snabbt... :rolleyes:

Motorn, ramen... det ser vansinnigt bra ut!
Grattis till ett lyckat montage... :tummenupp
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ha..ha...tackar Zäta !
Tyvärr måste man dra igenom ett bygge innan man kan slappna av och verkligen njuta av att det tar tid :tungan Man ska njuta av att leta delar, njuta av varje paket som kommer och njuta av varje cool uddalösning man kommer på.

Men rocka på du Zäta...du blir väl klar med din andra hoj lagom tills jag ska provköra min :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, satt faktsikt och funderade på om jag inte skulle ha 2 byggen på G samtidigt.... en långbänk och en mer straight on :)
Men jag tror också att du har rätt i att första bygget känns mer stressat, man vill se resultat hela tiden, vill ha bevis för att man är på rätt väg... vilket man inte vet första gången... iaf inte jag :va
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fiske och reglage !

Ok, jag vet att jag har trappat av lite...men jag har ju ett helt år på mig att få klart hojen :hihi

Men först lite bilder från Bornholm...och ni ser rätt, ingen fisk ! :whip
Dock massor av whiskey och piprökande :hihi

Bornholm 1.jpg

Bornholm 3.jpg

Så idag fick jag skruvat lite. Ett riktigt plockepinn de här med fotpinnarna.


När man monterar på bänk ska det hållas rent.

IMG_2098.JPG

Fick dit mellan-länkaget..

IMG_2108.JPG

R1:ans växelinfästning passar på Kawans...ska lackas "röd-guld".

IMG_2110.JPG

Läckert med mycket mekaniska delar..

IMG_2111.JPG

Vy snett bakifrån..

IMG_2103.JPG

Och en annan vy..

IMG_2104.JPG
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Om det bara ska rökas pipa och drickas whiskey så kan ju till och med jag följa med och fiska! Jag har aldrig fått en firre med spö men whiskey kan jag dricka och pipa kan jag banne mig röka med, finns det något pris för vinnaren i dessa två grenar mån tro?:D

Mitt öga skådar en något missvisande text på dina fotpinnar, har herrn funderat på att eliminera den tro?
Dessutom tycker jag mig se en "ful-skruv" på växellänkaget!:7peta:tungan

Skönt att du är hemma och igång igen, då kan jag återgå till att leva ut mina byggplaner genom dig, Zäta och Est.:gnissla

EDIT: Såg vid närmare granskning att det inte rör sig om "ful-skruv" utan bara dålig puts! ;)
 
Last edited:

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Du är given vid nästa resa Rally :hihi

He..he...jo det är CBR 600 pinnar, mellandelen var vänd fel på fotot där tror jag. Där av texten som vette utåt. Bultarna har inte fått sin slutliga putsning ännu.

Du ser då fan allt :tummenupp
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Detta bygget blir bara bättre och bättre varje gång man tittar in:Bugar Vart fick du tag i sexkantsmuttern/stången med gänga?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tackar Steen, allt kom i ett stort kit från Kina. ($ 199 ink. frakt)

Det är lite som att leka med "mekano" när man vrider och vänder på alla delarna för att se vad som lirar bäst.

Typ så här:

$(KGrHqN,!hcE+4YenyRhBQYWm-5ZM!~~60_3.jpg
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
SWEET!

Finns inte mycke att orda om, det blir riktigt bra.
Gillar färgerna å stuket.

Sedan är det lite kul att vi tänker lite olika allihop, du, jag, Zäta å Rally.
Alla har sin twist på det hela, å alla gör sitt yttersta för att få till det.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Då förstår jag, tänkte att du annars skulle ha gjort en egen om det inte gick att vända den.
Hock me up nästa whiskey...jag menar fisketur!:D

Jo, visst tänker vi alla olika M-tin, du kör ju mer ny-retro, Kawa kör mer retro-ny, jag kör gammal och risig á la 40-50-tals racer. Zäta vetefan vad han pysslar med, han är har väll byggt färdigt ett par rymdraketer och showbyggen innan jag har kopplat in baklyset på min hoj. För allt vad jag vet kan han vara färdig med sin XJ, eller så har han ändra inriktning och byggt en ny tank igen.:rofl
Dock tycker jag att ni gör ett riktigt grymt jobb, oavsett stuk. Jag klåpar mest rundor och skjuter saker på framtiden.:huvet
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Rally@ utan dig hade iaf livet här på SH vart väldigt mycket tråkigare :tummenupp... och antagligen våra byggen nerlusade med fulskruv och b-lösningar ... men jag får väl erkänna att det var länge sedan jag kollade din byggtråd... av nån anledning har jag fått för mig att du har fullt upp med att hålla iordning på oss andra... kan ju ha fel :va

Kawa@ tja... det ser f'bannat bra ut :tummenupp
Ja, det där med fisketurer... men det är gott o värmande med både wiskey o pipa :)

Mtin@ ja, fan vad tråkigt om vi alla gjorde precis samma, nu kan man ju få inspiration och lära sig... och kanske tänka i lite andra banor!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tjabba boys !

Behöver gör lite små-moddar på reglaget då det har en tendens att "svikta" lite vid påfrestning.
Men hur lätt är det att trycka i 1:an utan motorn igång...tror jag pressar lite för hårt.
Annars känns det som kvaliten är ok...men normalt kostar dessa 4500 kr så någon skillnad bör det vara.
Återkommer efter provkörning om dessa pinnar är att rekommendera.

Visst fan är det kul att se våra olika lösningar...man blir ju så taggad och man översätter lösningen till sin egna hoj med en twist. Allt jag gjort är i princip snott från Rally´s hoj :hihi

Vi gillar dig Rally :krama


PS. Ritchie: Snackade med eloxerings-gubben...trevlig som fan, blir nog att jag skickar en laddning. Din uppgift blir att övervaka dem som en hök :) DS.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Mitt bygge ligger på is för stunden, jag har fullt upp med att jobba så jag kan få in lite stålar till den.:)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Rally: Grattis till nya kneget..hoppas det betalar plenty $$ :D

Jahopp...fredagen har varit givande. Slängde ner svingen i diesel-badet, fick lackat axelfästet....och fiskat en runda på kvällen. :tummenupp
Den observante (läs Rally) kan se att jag förlängt 6-kants-axeln för att få en stabilare växelförning.


IMG_2183.JPG


IMG_2176.JPG


IMG_2177.JPG


Gick även på bromssidan...här krävs lite special anpassning för bromscyllen.
Ett laserskuret fäste kanske ? :hihi

IMG_2179.JPG

IMG_2181.JPG
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Najs jag snackade med en på grannfirman idag och konserterade just hur konstigt det var att jag inte utnyttjat deras laser... Konstig värld detta skål:)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top